Praha – Pokud společnost ČKD Praha DIZ nepředloží reálný plán, jak řešit současné problémy tunelu Blanka, obrátí se hlavní město na rozhodčí soud, aby nařídil tunelový komplex zprovoznit. Harmonogram s termíny, kdy by měl být tunel připraven do zkušebního provozu, má ČKD, která dodává veškeré technologie, předat městu v pátek.
"Chci, aby rozhodčí soud řekl: 'Vy to musíte dokončit!' Stejné to bylo u Metrostavu," připomněl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) spor mezi městem a stavební firmou, v němž rozhodčí soud loni v dubnu přikázal dokončit stavební část a dal na to Metrostavu pět měsíců.
S tím, že je potřeba Blanku urychleně dokončit, souhlasí i dopravní expert a bývalý ředitel české pobočky nadnárodní projekční a konzultantské firmy Mott MacDonald Jiří Petrák. "Nejhorší je takto umrtvená investice. To je, jako by člověk ty peníze uložil a ony nepracovaly. Mohly by přinášet ročně pět procent zisku, ale ony naopak ztrácí na hodnotě, protože ten tunel chátrá," uvádí Petrák.
Z tohoto pohledu je podle experta malicherné kvůli sporu o rozmočené kabely v hodnotě desítek, maximálně stovek milionů nechat celou stavbu zmrazenou. Podle něj by se proto Blanka měla dokončit co nejrychleji a případné spory o to, kdo zaplatí utopené kabely, řešit až dodatečně.
Sedm termínů otevření
Tunel Blanka měl být původně uveden do provozu v listopadu 2011 a měl stát 28 miliard korun. Nynější cena je 37 miliard a termín otevření v nedohlednu.
Poslední termín zprovoznění Blanky - již sedmý - byl duben letošního roku. Jenže před necelým měsícem ČKD oznámila, že jej nestihne – a to kvůli poškození kabelů vodou, která původně v tunelu vůbec neměla být. A kabely proto na ni nebyly dimenzovány. Firmy, které se podílejí na stavbě Blanky, se nyní přou, kdo za to může. "To nás ale nezajímá. My chceme vědět, kdy to vymění," řekl Dolínek.
"Město zaplatilo 37 miliard a má neprovozovatelný zmetek. Je to obrovské selhání dodavatelů i města, které to toleruje. Mělo by trvat na okamžitém dodání v kvalitě, kterou si objednalo," dodal Petrák, podle něhož je za vším jen snaha firem dostat z toho další peníze.
Objednáme a budou to chtít zaplatit
Náměstek primátorky Petr Dolínek s Petrákem souhlasí. "Já také říkám: hlavně to dejte do provozu a pak se hádejme o peníze," uvedl. Firmy, které se podílejí na stavbě Blanky, dělají obstrukce podle něj proto, že nechtějí výměnu vadných kabelů platit. Podle Dolínka by ale město mělo převzat kvalitní dílo, které si objednalo a už za něj zaplatilo.
"Odmítají vyměnit kabely bez příkazu. Jenže jakmile my jako město dáme pokyn k výměně kabelů, tak nám ČKD pošle fakturu," poukazuje Dolínek.
I případná arbitráž však nějakou dobu trvá. Když se ji Praha poprvé rozhodla vyvolat kvůli Metrostavu, trvalo pět měsíců, než rozhodčí soud vynesl verdikt.
Navíc nyní ještě není jasné, nakolik jsou kabely poškozené a kolik jich bude třeba vyměnit. Kvůli jejich změně za odolnější typ se musí upravit projekt.
Podle Dolínka se na tom začalo pracovat ještě před koncem roku. "Už se projektují tři různé varianty," potvrdil již dříve náměstek primátorky. "Už je to de facto hotovo, to není žádný velký problém," uvedl nyní.
Jen na úrocích 400 milionů ročně
Umrtvených 37 miliard by při uložení v bance mohlo vynést na úrocích až 400 milionů ročně, při investování do dluhopisů i dvojnásobek. Ještě větší škoda však vzniká tím, že tunel nefunguje a nutí řidiče stále kličkovat v metropoli nebo stát v kolonách.
I tato negativa se dají spočítat a takové výpočty by měly být součástí dokumentace každé větší silniční stavby. U Blanky si však město nikdy nenechalo tento výpočet udělat - nebo o něm aspoň nikdo z odpovědných neví.
U velkých dopravních staveb by měl být tento přínos takový, aby se investice vrátila nejpozději do třiceti let - jinak by se nevyplatilo je stavět. Kdyby toto pravidlo měla splňovat i Blanka, tak by její přínos tím, že ubude hluku či že řidiči stráví méně času v kolonách a bude méně dopravních nehod, měl být nejméně miliardu ročně.