Sociální demokraté narychlo mění kampaň, Zaorálkovi se nelíbí styl ani estetika. Mají na to pár dní

Kateřina Frouzová Kateřina Frouzová
19. 6. 2017 19:30
Tým uvnitř ČSSD má během tohoto týdne narychlo upravit již připravenou předvolební kampaň tak, aby se víc líbila novému volebnímu lídrovi Lubomírovi Zaorálkovi. Má se měnit podoba předvolebních materiálů i tým expertů, kteří je měsíce chystali.
Lubomír Zaorálek
Lubomír Zaorálek | Foto: Libor Fojtík

Praha - Už téměř hotové a přichystané podstatné části kampaně začínají sociální demokraté měnit podle přání nového volebního lídra strany Lubomíra Zaorálka. Jiná má být jak vizuální podoba, tak i tým lidí, kteří kampaň připravují. A bude to kvapík, protože ke konci června, což je příští týden, by chtěli prezentaci ČSSD spustit.

Původní kampaň pro premiéra Bohuslava Sobotku přichystal tým volebního manažera poslance Jana Birkeho. Jenže oba - Sobotka i poslanec - ve funkcích minulý týden skončili. Sobotka předal post lídra pro podzimní parlamentní volby ministrovi zahraničí Zaorálkovi a Birkeho nahradil v roli volebního manažera ministr vnitra Milan Chovanec. "Na přípravě voleb pracujeme intenzivně a určitě budeme veřejnost včas informovat," odvětil v pondělí Chovanec. Celkové náklady na kampaň se mají pohybovat kolem 82 milionů korun. 

Podle informací redakce má Zaorálek jinou představu, jak má předvolební prezentace ČSSD vypadat, a uvažuje nad tím, že důležité části již přichystané kampaně změní. Například Zaorálkem prosazovaná grafická podoba se má od té současné lišit.

Z týmu expertů, kteří propagační podklady připravují, pravděpodobně odejde Jiří Chvojka a ohrožen je i píárista Jan Vávra. Oba mají v politickém marketingu letitou praxi. Chvojka v minulosti pracoval pro ODS a Vávra se podílel na několika kampaních ČSSD, kupříkladu chystal prezentace pro volby v roce 2008, pro které se po úspěchu vžila přezdívka "oranžová tsunami". Ani jeden z nich možnou výměnu ve volebním štábu nechtěl nijak komentovat. 

Zaorálek zatím jen naznačil, co by rád změnil. V sobotu upozornil, že v kampani viděl chyby, a kritizoval její nízkou dynamiku. Podle něj mají být materiály pro voliče srozumitelnější. "Styl kampaně a možná i její estetiku bych se pokusil změnit," dodal Zaorálek v sobotu.

Výběr z programu ČSSD

Zaměstanci

Sociální demokracie podle předvolebního programu zavede pět týdnů dovolené. Do roku 2022 pak chce zvýšit průměrnou mzdu na 40 tisíc měsičně.

Podniky

Strana chce progresivní zdanění bank a velkých firem se zisky nad 100 milionů korun.

Daně

V programu je slib snížené desetiprocentní DPH na základní potraviny jako pečivo, mléko, masa či ovoce a zeleninu.

Senioři

"Udržíme hranici věku odchodu do důchodu na 65 letech a budeme pravidelně navyšovat penze," píše ČSSD v programu.

Školství

Slibují prodloužení provozní doby mateřských škol a zavedení sítě mikrojeslí. Platy učitelů by se měly dostat na 130 procent průměrné mzdy.

Bydlení

Zvýšení životní úrovně mají zajistit bezúročné půjčky na bydlení a zvýhodněné novomanželské půjčky.

Doprava

Cestování na jednu jízdenku bez ohledu na dopravce a jízdné zdarma (železnice a autobusy) také pro středoškoláky a seniory nad 65 let.

Sociální demokraté se budou o možných změnách v kampani bavit ve čtvrtek se zástupci regionů či lídry krajských kandidátek. Na setkání je v pondělí pozval ministr vnitra a volební manažer Chovanec. Na schůzi dorazí i volební lídr Zaorálek. "Připravenou kampaň předám tento týden panu Chovancovi. Nevím, jaké změny v ní chystají," odpověděl na otázky Birke.

Dosud zpracované předvolební materiály vedení strany již vidělo na prezentaci. Už Birkem připravovaná původní grafická podoba kampaně byla modernější a vzdušnější než v minulosti.

Bylo připravené také k jedno z hlavních předvolebních hesel "Dobrá země pro život", které však strana využije nejspíše jen v části spojené s předvolebním programem. Líbivost a účinnost sloganu sociální demokraté testovali na skupinách respondentů společně s dvaceti jinými hesly. Dobrá země pro život v této konkurenci vyhrála.

Například v hlavním městě kandidáti navrhují akci "Pomeranče proti koblihám", čímž narážejí na svého hlavního předvolebního rivala hnutí ANO, a dále hodlají prezentovat své politiky pod heslem "Politik ČSSD = váš dobrý soused".

Naopak se příliš nebudou měnit techniky, které strana v kampani využije. Billboardy, plakáty, mítinky, sociální sítě, blogy, inzerce. S tím vším manuál ČSSD počítá. Zaorálek jen oznámil, že chce klást větší důraz na kontaktní kampaň a že má v plánu vyjíždět za lidmi do regionů i v průběhu letních prázdnin. Strana si přitom nechá zanalyzovat názory voličů a hlavní síly napne v levicověji zaměřených částech země.

Nový lídr ČSSD Zaorálek: Nebuzerujme lidi, nezakazujme kouření | Video: Radek Bartoníček
 

Právě se děje

Další zprávy