Praha - Čeští strojvedoucí se seznamují s novinkou, která vymaže vlaky Pendolino z pozice nejmodernějších strojů ve vozovém parku Českých drah. Na tuzemské koleje brzy vyjedou lokomotivy Siemens Taurus.
Jde o nejrychlejší lokomotivy světa. V roce 2006 vytvořil jeden ze strojů této značky světový rekord v hodnotě 357 km/h.
České dráhy plánují pronájem osmi vozů Taurus od Rakouských spolkových drah. Nejprve je ale nutné, aby se s vozy naučili jezdit čeští strojvůdci.
Čas mají do prosince
V současnosti procházejí teoretickým kursem a příští týden je čekají první zkušební jízdy, které budou trvat do konce listopadu.
"Je to podobné, jako když začnete řídit nový vůz nebo pracovat s jiným počítačem. Musíte se ho naučit ovládat, a to samé platí o našich strojvedoucích a nových lokomotivách. V tomto směru máme na železnici velmi přísná pravidla," vysvětluje ředitel odboru kolejových vozidel ČD Jan Paroubek.
Plně zvládnout rychlé lokomotivy by strojvůdci měli do 14. prosince, kdy vysokorychlostní stroje se třemi možnostmi elektrického napájení podle nového jízdního řádu poprvé vyjedou na trať s cestujícími.
Taurus na mezinárodních tratích
Nastoupit do vlaku taženého nejrychlejší lokomotivou světa budou moci především cestující využívající mezinárodní spoje.
"Pět strojů bude jezdit na vlacích EuroCity mezi Vídní, Brnem, Prahou a Drážďany. Půjde například o spoje Vindobona, Franz Schubert nebo Gustav Mahler," vypočítává ředitel Paroubek.
Další lokomotivy pak budou jezdit na vlacích EuroCity Jóže Plečnik z Českých Budějovic do Salcburku nebo na některých spěšných vlacích mezi rakouským Lincem a jihočeskou metropolí Českými Budějovicemi.