Praha - O možnosti pracovat z domova alespoň několik dnů v měsíci sní čím dál více Evropanů i Čechů. Firmy u nás ale nadšení pro fenomén home-office nesdílejí. Bojí se, že by neměli své lidi pod kontrolou.
Zjistila to čerstvá studie Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí.
Podle ní jen jedno procento firem v Česku nabízí možnost pracovat z domova všem zaměstnancům, u čtrnácti procent pracuje z domova část lidí a zbylých pětaosmdesát procent možnost takzvané home-office vůbec nezná.
Jen tři procenta Čechů loni pracovalo místo z kanceláře třeba od počítače v ložnici. Autorky výzkumu předpokládají, že jich v příštích letech mnoho nepřibude, i když práce z domova by pomohla třeba rodičům, kteří se starají o malé děti.
Pouze každý desátý manažer nebo majitel firmy, která home-office nenabízí, totiž v dotazníku Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí uvedl, že by zaměstnanci vyšel vstříc, pokud by chtěl pracovat z domova.
Výhoda pro lidi, nevýhoda pro nás, říkají firmy
"Zástupci podniků se téměř jednomyslně shodli na tom, že umožnit zaměstnancům pracovat z domova je pro firmu nevýhodné," upozorňují autorky studie Věra Haberlová a Renáta Kyzlinková.
Úspory za nájem a další náklady nejsou zdá se pro firmy tak důležité. Bojí, že by se se zaměstnanci doma špatně komunikovalo a málo by pracovali.
Haberlová a Kyzlinková upozorňují, že z domova nepracují jen kvalifikovaní lidé přes internet, práce z domova může znamenat třeba navlékání korálků. "Jednou skupinou jsou profesionálové a odborníci, kteří při své práci využívají moderní telekomunikační prostředky, druhou skupinou jsou pak pracovníci, jedná se často o ženy, kteří vykonávají nízkokvalifikované manuální práce."
Stejně jako v zavádění částečných úvazků jsou i v práci z domova napřed neziskové organizace a zahraniční společnosti, které u nás podnikají. Hospodářské noviny nedávno informovaly například o nové strategiii Citibank, která práci z domova nabídne skoro čtvrtině svých zaměstnanců.
Pracovat z domova bude moci 200 z 860 zaměstnanců centrály banky. Nabídnout podobnou možnost ještě více lidem není podle Citibank zatím možné.
"Práce z domova je vhodná pro určité druhy činností, například pro obchodníky, kteří jsou často v terénu, či pro kreativce a analytiky. Tedy u pozic, u kterých má smysl home office zvažovat," řekl listu ředitel oddělení lidských zdrojů Citibank Pavel Bořil.