Praha - Jeden z hlavních projektů Topolánkovy vlády, zavedení eGovernmentu, může v pátek definitivně schválit sněmovna.
Zákon umožní převést všechny státní písemnosti na internet a důkladně je zabezpečit.
Do poslední chvíle však není jisté, jak budou poslanci reagovat na netradiční způsob, kterým chtějí ministr vnitra Ivan Langer a jeho náměstek Zdeněk Zajíček klíčovou normu prosadit.
Ve skutečnosti totiž předkládají balík pěti zákonů.
Pouze jeden z nich, zákon o základních registrech prošel podle jednacího řádu prvním i druhým čtením. Čtyři zbylé zákony - o registru občanů, firem, adres, práv a povinností - Langer se Zajíčkem přilepili k základním registrům před třetím čtením. O tomto postupu někteří zákonodárci tvrdí, že je v rozporu s ústavou.
Autor projektu eGovernmentu Zajíček svůj projekt hájí.
„Pokud se týká střechového zákona i zákonů o jednotlivých registrech, všechny prošly standardním legislativním procesem na vládě. Proběhlo vnitřní a vnější připomínkové řízení, jednaly o nich všechny komise legislativní rady vlády, což se stane u málokterých zákonů. Následovala legislativní rada vlády a vláda samotná. Pak přišly zákony do sněmovny," vysvětluje v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Navrhli nám to poslanci
A.cz: Ve sněmovně jste se ale vyhnuli prvnímu i druhému čtení. Jaký to mělo důvod?
Střechový zákon měl být projednán ve druhém čtení na prosincové schůzi, ale jak se ve sněmovně všechno protahuje, dostal se na schůzi únorovou. Do toho přišlo první čtení čtyř zákonů o registrech, které předtím také prošly standardním procesem.
Gesčním výborem, který zákony projednává, je výbor pro veřejnou správu, a jeho poslanci jsou od nás průběžně informováni, co probíhá na vládě.
Na podvýboru pro eGovernment jsme zmínili, že na legislativní radě vlády padl názor, že je možné přičlenit čtyři speciální zákony k tomu základnímu. My jsme tehdy říkali, že nemá smysl čekat, když je střechový zákon napřed. Teď se ale setkalo druhé čtení jednoho zákona s prvním čtením těch ostatních.
Pro legislativní radu jsme měli připravenu variantu jediného zákona o registrech. Poslanci požádali, aby se s ní mohli seznámit. Byli ochotni proces urychlit s tím, že se všechno dá do jednoho zákona. V tomto směru nedošlo k obejití orgánů sněmovny, protože všichni poslanci gesčního výboru měli možnost se s tím seznámit po odborné stránce.
A.cz: Iniciativa ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu tedy přišla od některých poslanců výboru?
Vznikla po vzájemné debatě. Poslanci se ptali, jestli bychom něco měli proti komplexnímu pozměňovacímu návrhu. My jsme řekli, že bychom ho naopak přivítali.
A.cz: Přesto se netradičním postupem vystavujete kritice, že jste nedali poslancům možnost, aby v prvním čtení zákony přidělili také jiným výborům. Například registr právnických osob by mohl zajímat hospodářský výbor. Neriskujete zbytečně?
To by pak registr osob mohly projednávat všechny výbory, protože v tomto registru jsou nejen firmy, ale také občanská sdružení a další instituce. Ale střechový zákon dával základní rámce toho, co v registrech bude a také byl pouze na jediném výboru. Nemyslím si, že schválení tím bude ohroženo.
A.cz: Slabinou obdobných komplexních pozměňovacích návrhů je fakt, že v nich není důvodová zpráva, která například popisuje náklady pro státní rozpočet a vliv na chod úřadů. Právě z toho důvodu napadla před Ústavním soudem skupina senátorů novelu zákona o soudech a soudcích. Vy se nebojíte ani toho, že skončíte u Ústavního soudu?
Myslím, že k tomu nakonec nedojde. Kdo se eGovernmentu dlouhodobě věnuje, tak ví, že jde o věc, na kterou se čekalo dlouhá a dlouhá léta. O svém postupu jsme průběžně informovali a také ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu už máme zpracovánu důvodovou zprávu. Ve středu jsme ji poslancům doručili.
O veřejné zakázky nejde
A.cz: Přesto svým netradičním postupem riskujete, i když celý proces urychlíte jen o tři měsíce. Stojí vám tři měsíce za to?
Pro realizaci projektu znamenají tři měsíce významný časový úsek. U zákona počítáme s účinností od července 2010, bylo by dobré, aby se na to změnu mohli všichni připravit. Nemůžeme si dovolit, abychom tak robustní a velký systém dost dlouho nezkoušeli.
A.cz: Nespěcháte kvůli veřejným zakázkám na jednotlivé registry? Budou v řádu přinejmenším stovek milionů a bez schváleného zákona je nemůžete vypsat.
Termín schválení zákona nemá s výběrovými řízeními nic společného.
Jde o to, že je vždy dobře, když je zákon publikován ve sbírce zákonů dost dlouho předtím, než nabude účinnosti. Výběrová řízení v této chvíli připravujeme a budeme realizovat v souladu s vládní strategií „smart administration" schválenou před dvěma lety. Obsahuje dokonce prioritní projekty pro čerpání ze strukturálních fondů. To běží bez ohledu na to, jestli jsou zákony ve druhém čtení nebo jinde.