Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK) obnovil provoz na všech spojích. Mluvčí podniku Marek Ženkl řekl, že kraj je připraven zajištění linek zaplatit.
Ještě ve čtvrtek tvrdil ředitel podniku Pavel Knecht v Radiožurnálu, že podmínkou vyjetí autobusů je zaplacení peněz, které společnosti údajně dluží Ústecký kraj. DPÚK podle něj nemůže jezdit, protože nemá na provoz.
Ústecký hejtman Jiří Šulc dnes novinářům řekl, že dopravní podnik obnoví autobusovou dopravu pod tlakem veřejného mínění, pod tlakem jednotného postupu krajů a pod dojmem toho, že Ústecký kraj byl schopen od pondělí zabezpečit 70 procent spojů pro 90 procent cestujících.
Už dnes ráno podle něj Ústecký kraj vypravil na desítky linek autobusy, které mu nabídli dopravci z celé republiky. Jezdily v režimu rekreační dopravy a lidé za jízdné nic neplatili. Šulc tvrdil, že i tato náhradní autobusová doprava přijde kraj levněji než doprava DPÚK.
Ústecký kraj podpořili hejtmani Karlovarského kraje Josef Pavel a jeho liberecký kolega Petr Skokan. Pavel uvedl, že v Karlovarském kraji bylo připraveno 26 autobusů na výpomoc do Ústeckého kraje. Jako místopředseda Asociace krajů Pavel uvedl, že problém financování veřejné hromadné dopravy se netýká jen Ústeckého kraje.
Infobox
DALŠÍ INFORMACE
- Seznam linek, které nejedou - NAJDETE V TABULCE ZDE (formát .xls)
- Bezplatná informační telefonní linka 800 876 011 (denně 8:00-18:00)
- Zaměstnanci, kteří se nemohou dostat do práce, mají nárok na neplacené volno - ZPRÁVU Ministerstva práce a soc. věcí najdete ZDE (formát .pdf)
- Stránky Krajského úřadu Ústeckého kraje - NAJDETE ZDE
- Webové stránky Dopravního podniku Ústeckého kraje - NAJDETE ZDE
Podle představitelů některých krajů nahrávají pravidla pro úhradu takzvané prokazatelné ztráty z poskytování veřejné služby dopravní dostupnosti jednoznačně dopravcům. Krajské samosprávy staví často do svízelné situace, když se snaží co nejhospodárněji nakládat s veřejnými prostředky, tlumočil Pavel stanovisko krajů.
Obce si poradily samy
V Ústeckém kraji dnes ráno po třech dnech vyjelo prvních několik autobusů. Kraj zajistil dopravu zatím jen na 28 spojích. Bez autobusů tak stále zůstává od úterka na 2600 spojů. Jejich provoz zajišťoval Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK), který ale kvůli sporům s krajem o peníze od 1. srpna dopravu na nich zastavil.
Některé obce se s dopravcem na provozu aspoň některých linek dohodly samy. Například radnice v Krupce zajistila provoz autobusů od středy. "Jezdí pro nás DPÚK a ještě jeden soukromník," uvedl místostarosta Jiří Novák. Oba dopravci mají stejnou cenu: 24 korun za kilometr.
Podobně postupovala obec Modlany na Teplicku. Obce dopravcům platí sam, náklady ale chtějí vynáhat po kraji. Kraj však tvrdí, že obce by měly tyto peníze požadovat od DPÚK.
Pár linek v provozu
Potleskem dnes ráno přivítali řidiče děčínského dopravního podniku obyvatelé Verneřic na Děčínsku. Po třech krušných dnech bez dopravního spojení se dnes mohli vydat, kam potřebovali. Řidič ČTK řekl, že ranní linkou vezl asi 20 lidí. Budu se mezi Ústím nad Labem a Verneřicemi točit celý den, uvedl.
Pouze dva lidi přivezl první ranní autobus do krajského města z nedaleké Dubice a Řehlovic.
Stejný počet cestujících měl i autobus z Rýdeče do Ústí nad Labem. Na těchto trasách jely dnes autobusy Dopravního podniku města Ústí nad Labem. Řidiči ČTK řekli, že náhradní doprava je zajištěna na dnešek. Jak to bude o víkendu, popřípadě v pondělí, zatím nevěděli.
Čtyři dny bez autobusů
Kolaps autobusové dopravy, který v Ústeckém kraji postihuje již čtvrtý den na 40 tisíc lidí, způsobil spor mezi Ústeckým kraje a Dopravním podnikem. Dopravce v úterý zastavil dopravu na dvou třetinách spojů, protože mu kraj nezaplatil za ztrátu z osobní dopravy.
Kraj jednal také s malými dopravci a tvrdil, že s nimi domluví dopravu na jiných trasách.
Starostové zejména malých horských obcí žádají kraj o okamžitou nápravu. Jejich obyvatelé se nemají jak dostat do práce, někteří starostové je proto vozí i vlastními auty.
Podle místostarosty Hory Svaté Kateřiny Petra Pakosty kraj tentokrát přestřelil. "Požádáme hejtmana, aby svolal mimořádné jednání krajských zastupitelů a krizový štáb. S ostatními postiženými obcemi se dohodneme na určité hodině, kdy spustíme protestní sirény," doplnil.
Starostové horských obcí podle Pakosty zaslali hejtmanovi e-mailem dopis, ve kterém požadují, aby kraj do 24 hodin od jeho obdržení zajistil autobusovou dopravu podle platných jízdních řádů. "Pokud se tak nestane, pojedeme do Ústí a obsadíme krajský úřad," řekl ČTK Pakosta.
Úplné obnovení dopravy ale nebude jednoduché. Jednání krajského úřadu s ČSAD Česká Lípa, jehož autobusy měly začít jezdit na linkách, které odmítl provozovat Dopravní podnik Ústeckého kraje, totiž zkrachovala. Dopravce dnes stáhl své žádosti o licence.
Ředitel ČSAD Česká Lípa David Mahdal ČTK řekl, že podmínky, za kterých chtěl Ústecký kraj vydat jeho společnosti licence, jsou za hranou zákona, a proto jsou pro firmu nepřijatelné.
"Nikdo nemůže po ČSAD Česká Lípa spravedlivě požadovat, aby se zavázala na základě nezákonného postupu kraje přepravovat denně zhruba 60 000 občanů do práce, k návštěvám zdravotnických zařízení, k jednání do úřadů, a plnila tak veřejnou službu," uvedl Mahdal.
Ředitel Dopravního podniku Ústeckého kraje Pavel Knecht v Radiožurnálu řekl, že pokud Ústecký kraj zaplatí dlužnou částku, začnou autobusy jeho společnosti opět jezdit. Na odpoledním jednání se zástupci kraje ale k dohodě nedošlo.
Jako prostředník při jednání se nabídl premiér Jiří Paroubek, který dnes v Ústí nad Labem otvíral svou poslaneckou kancelář. Paroubek přitom ze současné situace obvinil vedení kraje - zejména hejtmana Jiřího Šulce a radního Milana France, který má na starosti dopravu.
Většina starostů: Na vině je kraj
Obyvatelům Ústecka se s dopravou do práce snaží pomáhat obce. Většině starostů už ale dochází trpělivost.
"Někteří lidé chodí do práce pěšky o dvě hodiny dřív, snažíme se jim také pomoci. Ráno vždy někdo z úřadu objede zastávky a popřípadě naloží pár lidí a odveze je do práce. Tyto náklady, které na to máme, ale budeme vyžadovat," řekl deníku Aktuálně.cz místostarosta Hory Svaté Kateřiny Petr Pakosta.
Nic jiného obce dělat nemohou, řešení situace musí najít kraj, potvrzuje starosta Šluknova Milan Kořínek:
"Vinu nese rozhodně kraj, protože udělal opatření, na které nebyl připravený. A to je myslím názor většiny starostů. K nám totiž potom volají lidé a stěžují si, že se nemají jak dostat do práce. Přitom my sami s tím nic neuděláme. Můžeme jen sedět a čekat, až se dohodnou," říká Kořínek.
Starosta obce Lipová Zdeněk Doležal naopak postup kraje podporuje: "Dopravní podnik poskytoval službu za předražené ceny. Souhlasím s postupem krajského úřadu, protože takové podmínky byly nadále už nesnesitelné. Každý viní hejtmana, že za tuhle situaci může. S tím ale nesouhlasím," řekl Doležal.
Obyvatel Lipové se podle něj výpadek autobusů příliš nedotkl. "U nás jsou lidé běžně zvyklí jezdit společně autem do práce, protože ceny autobusů jsou hrozně vysoké. Za pár kilometrů si dopravní podnik účtuje osm korun. Pokud pojede pět lidí a složí se na to, můžou jet radši autem," dodal.
Příčina sporu: peníze
Lidé na Ústecku jsou bez autobusového spojení už od úterý, kdy provoz přes 2500 linek přerušil původní dopravce, Dopravní podnik Ústeckého kraje. Ten viní Ústecký kraj z toho, že mu nezaplatil za ztrátu z osobní dopravy za tři měsíce.
Dopravce letos vyčíslil ztrátu z veřejné dopravy ve výši 315 milionů korun. Loni dostal od kraje 180 milionů korun. Poskytl prý ale kraji služby za 254 milionů korun. Podle hejtmana Šulce bylo toto meziroční navýšení pro kraj nepřípustné a nemravné. Samospráva proto k 1. květnu vypověděla Dopravnímu podniku smlouvu a vypsala koncesní řízení na nového dopravce.
Někteří starostové vyčítají Ústeckému kraji, že vypověděl smlouvu Dopravnímu podniku bez toho, že by měl zajištěného nového dopravce. Tvrdí, že ze zákona je kraj povinen zajistit základní dopravní obslužnost.
Hejtman Šulc namítá, že nyní je to záležitost Dopravního podniku, který má licence na autobusové linky, a tudíž je ze zákona povinen na nich jezdit. Dopravní podnik to odmítá, protože mu kraj už tři měsíce nehradí ztrátu z osobní dopravy.
Obě strany podaly trestní oznámení
Obě strany sporu - Ústecký kraj a Dopravní podnik Ústeckého kraje, jsou přesvědčeny o tom, že druhá strana porušuje zákon. Dopravce už podal žalobu na Ústecký kraj, hejtman zase oznámil, že podává trestní oznámení na dopravce.
Situaci na Ústecku prověří také Antimonopolní úřad. Ten zahájil správní řízení s Dopravním podnikem Ústeckého kraje. Firma se mohla dopustit zneužití dominantního postavení na trhu, řekl novinářům předseda úřadu Martin Pecina. S rozhodnutím ale pravděpodobně budou muset úředníci počkat na to, až se vyřeší trestní oznámení krajského úřadu na dopravce.
Dopravní podnik podle mluvčího Marka Ženkla dosud žádný dokument o zahájení správního řízení neobdržel. "My jsme naopak z vlastní iniciativy podali již 17. března na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže podnět k zahájení řízení o zneužití dominantního postavení Ústeckým krajem," sdělil ČTK.
OD NAŠICH ČTENÁŘŮ
12:55 - studentka, 17 let
Dobrý den. Mně je 17 let a tak jezdím do Litvínova, vzdáleného od našeho bydliště naštěstí jen 5 km, na kole nebo chodím pěšky. Jinak lidé od nás ze vsi chodí pěšky nebo, když to jde, tak autem. Některé spoje naštěstí zůstaly zachovány. Ale jen 2 v ne zrovna šťastnou dobu, a to v 6 a skoro 19 hodin. Navíc jezdí jen o všední dny. Takže když už se svezete do města autobusem, nemáte šanci se s ním svézt i zpět.
Navíc drtivá většina lidí ani neví, že alespoň tyto dva spoje jezdí, jelikož DPÚK vystavil na zastávkách (a ani ne na všech) tak nepřehlednou informaci, ve které se většina lidí ztrácí. Já jsem si našla na internetu, co znamená ten shluk čísel. Ale většina lidí nad tou "odfláknutou" tabulkou zůstává bezradná. Kdyby dopravce sepsal místo ohromné tabulky "které spoje nejezdí" raději přepracovaný jízdní řád, který by měl dva řádky, myslím, že by ušetřil nejen čas, ale i místo a lidé by tomu rozuměli. Takhle nechápou nic.
Myslím, že by všichni, kteří mají zásluhu na tomto kalamitním stavu, zasloužili pokuty, že by jim nezbylo ani na chleba. Všechno stejně platí jen a pouze daňoví poplatníci v daních, a ještě navíc v nehorázném jízdném, tak nevím, o jakých dluzích se pořád mluví. A chudáci lidi se za své peníze nemůžou ani svézt autobusem. Co si jako myslí? Ze dne na den zrušit 90 % spojů? A nedali o tom ani vědět! Kdyby to nebylo večer předem v televizi, nevěděl by nikdo vůbec nic. I takhle tomu ale málokdo věřil. Takhle se mstít na nevinných lidech... to je hnus.
Co mají dělat důchodci bez řidičských průkazů, kteří se akutně s nějakou chorobou musí dostavit k lékaři? Zaplatit 140Kč za taxi? Je to zkrátka hnus. Měly by padat hlavy. Jsem zvědavá, kdy to jako hodlají vyřešit. A do té doby bude co? Měli by poskytnout nějakou náhradní dopravu. Ale to v našem státě byrokracie asi není nic jednoduchého. Já nevim, tohle je prostě můj názor.
15:15 - kiki138
Já jsem z Benešova nad Ploučnicí a veřejnou autobusovou dopravu nám tu již několik let zajišťuje Dopravní podnik města Děčína. Kdysi tu také jezdilo ČSAD Ústí nad Labem, ale pak začal rušit spoje kvůli ztrátovosti. Zlom nastal ve chvíli, kdy zavedl Dopravní podnik města Děčína linku MHD Děčín - Benešov nad Ploučnicí. Přitom ČSAD Ústí nad Labem nadále provozovalo několik linek vedoucích z Děčína přes Benešov nad Ploučnicí do menších obcí (Heřmanov, Verneřice, Velká Bukovina). Když pak ale v autobuse ČSAD máte za stejnou vzdálenost zaplatit o 5 Kč menší jízdné a jízdní komfort a úroveň služeb je srovnatelná, tak si každý rozmyslí, do kterého autobusu nastoupí. Když si před pár lety převzal od ČSAD Ústí i tyto vesnické linky Dopravní podnik města Děčína, nikdo neprotestoval. Jízdné se snížilo, aniž by došlo k avízovanému snížení počtu spojů na linkách.
Kromě toho v mnoha případech došlo i ke zvýšení komfortu. Nasazení vysokokapacitních moderních autobusů Mercedes ve špičkách. Nízkopodlažní linky usnadňující cestování maminek s kočárky nebo méně mobilních občanů. Nemyslím, že by byla vina na ČSAD Ústí nad Labem. Myslím, že jejich vyšší ceny a současná téměř nulová obnova vozového parku (jejich staré Karosy jsou na všech fotkách a nepamatuji si, že bych osobně jela, příp. viděla lepší model) může být podle mého názoru způsobena buď nízkými příspěvky kraje, anebo nějakými úhradami ztrát z hospodaření v minulých letech. Jelikož však nevidím ani do vnitra ČSAD, ani na půdu Krajského úřadu, mohu o tomto jen spekulovat.
To však nemění nic na tom, že se mi nelíbí, že kraj nechal tento spor takto vyhrotit. I když, jak jsem řekla, mně osobně se tato situace netýká, tak si umím představit, v jak svízelné jsou lidé situaci, a přitom si všechny tyto veřejné služby platí v daních. A když si občan řekne, že si postaví hlavu a daně platit nebude, tak bude popotahován po všech možných úředních čertech. Aby se ale o občana stát postaral, na to nespěchá. Ono se to dá k soudu a ten za pár měsíců či let rozhodne. Do té doby si jezděte autem a plaťte do státní pokladny další korunky za spotřební daň a DPH z každého projetého litru benzínu. Ach jo!