Praha - Ministr dopravy Dan Ťok chce po mladoboleslavské automobilce Škoda, aby kvůli aféře Dieselgate odstranila šidič emisí u čtyř aut z pěti. A to i přesto, že čeští majitelé škodovek nebo dalších vozů z koncernu Volkswagen nebudou muset do servisů povinně.
"Budeme na ni tlačit, aby dodržela hranici osmdesát procent vozů," řekl Ťok v rozhovoru pro Hospodářské noviny a online deník Aktuálně.cz.
Ministr dodal, že limit, na jehož dodržení bude trvat, si nevymyslel sám. Osmdesát procent vozů, které po servisním zásahu nebudou falšovat emise, zmínili při vzájemných jednáních i sami zástupci Škody Auto. Na přímý dotaz ale uvedený počet nekomentovali.
Aby automobilka Ťokovi vyhověla, musí do servisů nalákat alespoň 80 tisíc aut. Aféra se v Česku týká 150 tisíc naftových vozů, z toho dvě třetiny jsou právě škodovky. Kontroly mají začít příští rok na jaře.
Původně se mluvilo o tom, že majitelé problémových vozů budou muset do servisů povinně, jinak by po silnicích jezdili načerno. Z toho ale sešlo. Aby mohl stát lidi k prohlídce nutit, musel by se přijmout nový zákon. To by ale trvalo dlouho, často i více než rok. Podobný problém má většina zemí EU.
Stát však musí trvat na nápravě, protože dohlíží na dodržování pravidel. A automobilka ho výrobou vozů, které umí ošidit oficiální emisní testy, obelhala.
Páky máme, tvrdí Ťok
Ťok tvrdí, že má po ruce páky, jak mladoboleslavskou Škodu donutit, aby stanovený počet aut opravila, i když to nejde vynutit zákonem. "Jako stát vydáváme různá povolení, takže být zadobře s ministerstvem je pro každou firmu výhodné. Na druhé straně si uvědomujeme, že Škodovka je významný exportér a nemáme zájem ji zakopat pod zem," prohlásil ministr.
Jisté je, že dostat majitele vozů do servisu bude složitější, když bude akce dobrovolná. Kdo nepřijede, nečeká ho žádný postih. Automobilka proto bude muset lidem za cestu do servisu něco nabídnout. "Ohledně finální podoby servisního opatření teprve jednáme a veškeré detaily sdělíme, jakmile budou k dispozici," řekl bez dalších podrobností mluvčí Škody Auto Jozef Baláž.
Už dříve ale pro HN připustil, že určitou formu motivace firma chystá.