Byznys – Detroitská trojice amerických automobilek – Ford, Chrysler a General Motors (GM) – byla do jisté míry symbolem americké ekonomiky. Když finanční a hospodářská krize zasáhly americkou společnost, byly vedle tamních bank automobilky první „na tapetě“ a jejich drama vyvrcholilo bankrotem. Jak jsou na tom teď?
Zásah finanční a ekonomickou krizí
Bankrotem musely projít Chrysler a GM, Ford se ubránil, protože měl v zásobě střídmé a úsporné modely určené původně pro Evropu, které jediné se daly v době nejtužší krize ve Spojených státech prodávat.
Očištění zbylých dvou automobilek vedlo s výraznou účastí státu ke kompletní změně vlastníků a například v Chrysleru se usadil evropský Fiat.
Zmrtvýchvstání
Za svou záchranu mohou americké automobilky vděčit třem hlavním faktorům:
- Účasti amerického státu na jejich restrukturalizaci, což platí pro Chrysler a GM.
- Tištění peněz centrální bankou, tj. podpoře americké ekonomiky. Ta pomohla zastavit propad majetku amerických domácností a krok po kroku oživovat domácí spotřebu, tedy i nákupy aut.
- Čínskému trhu. Poptávka v Číně pomohla automobilkám na nohy. Aktuálním příkladem může být dobývání čínského trhu v případě Chrysleru se značkou Jeep.
Ani jeden z výše uvedených bodů by nicméně nezafungoval, pokud by nedošlo k inovaci modelů směrem k lehčím a úspornějším vozům.
Změny na domácím trhu
Krize znamenala zemětřesení na automobilovém trhu. Nejvíce to bylo patrno u GM. Byl-li tržní podíl GM v roce 2007 bezmála 24 %, pak v roce 2012 to bylo 18 %. Jestliže Chrysler zaujímal zhruba 13 %, nyní má něco přes 11 %. Jediný Ford si na trhu udržel zhruba 15 %, a to bez velkých výkyvů v průběhu jednotlivých let, což pro obě další automobilky neplatilo.
Uvolněný prostor zaplnila okamžitě auta z Japonska a Evropy.
Do starých kolejí?
Jestliže se v hubených letech Američané uchýlili k menším a úspornějším vozům, pak letošní prodeje ukazují na rekonvalescenci v plném slova smyslu. Američané totiž opět touží po větších vozech a nakupují pickupy a SUV. Právě tyto segmenty táhnou domácí prodeje amerických automobilek letos vzhůru.
Konečný výsledek?
Jaký je tedy výsledek po pěti letech od začátku krize? Jednoznačný: opět rostou prodeje aut v USA a roste také prodej domácích, tedy amerických značek (viz grafy). Nejhůře na tom zůstal samotný Detroit, který se dodnes nemůže dostat z dluhové pasti.
Petr Hlinomaz