Byznys – Devět měsíců po ukončení výrobní činnosti chodí do práce do areálu Avie v pražských Letňanech už jen posledních 37 zaměstnanců.
„Od loňského léta, kdy dostalo výpověď 144 lidí a zůstalo zde 52 zaměstnanců, se jejich počty dále snižují. Pomalu, ale jistě,“ informoval deník Insider předseda podnikových odborů Avia Petr Rukavička.
„Zatím továrna existuje ve stavu, v jakém byla před ukončením produkce na konci července minulého roku,“ řekl. Nikdo podle něho nic nedemontoval, teoreticky by se výroba nákladních vozů dala poměrně rychle obnovit. Přesto se tak podle něj v dohledné době nestane. „Nedá se říci, že by se tu dveře netrhly se zájemci. Pokud někdo zájem má, tak o tom budou mít informace určitě pouze představitelé mateřské firmy Ashok Leyland,“ dodal Rukavička.
V současné době se podle něho již v areálu nenacházejí žádné dokončené vozy, pouze občas sem některý dealer nějaký vůz přiveze, aby ho nechal upravit v souladu s požadavky konečného zákazníka.
„Fungujeme hlavně jako sklad náhradních dílů. Obvykle jsou rovnou k dispozici, výjimečně musíme několik kusů nárazově vyrobit,“ popsal dění v továrně odborář.
Většina bývalých zaměstnanců už podle něho pracuje v jiných firmách, především v okolí v Letňanech. „O všech naprosto přesný přehled nemám, ale myslím, že tak 90 procent již není v evidenci úřadu práce,“ sdělil. Do továrny Aero ve Vodochodech, která vloni projevila jako jediná poměrně značný zájem o dělníky z Avie, nakonec odešli pracovat jen dva lidé. „Ostatním nevyhovoval nabízený typ práce a také podmínky.
Rukavička se obává, že ani poslední desítky zaměstnanců nemají v Avii již dlouhou perspektivu. „Myslím si, že další výpovědi můžeme čekat už brzy a definitivní uzavření továrny nastane v řádu měsíců,“ dodává pesimisticky.
Indická společnost Ashok Leyland Limited ukončila výrobu v Letňanech kvůli ekonomické situaci. Předtím ale začala stejný automobil, jaký se vyráběl v Letňanech, montovat ve svém hlavním závodě.
O potížích tradičního výrobce informoval online deník Aktuálně.cz již na počátku loňského května. Za prvních pět měsíců letošního roku vyrobila Avia jen čtyři vozidla a pouze doprodávala zásoby z minulého roku.
Přitom ještě na počátku loňského roku byli zástupci společnosti plni optimismu. Na tiskové konferenci se tehdy pochlubili, že firma v roce 2012 prodala 1003 vozy, tedy o 67 procent více než rok předtím. Tržby v roce 2012 stouply o 56 procent na 665 milionů korun. Společnost dokonce představila plány na rozšíření modelové řady o automobily s větší nosností, novinkou měl být také autobus.
Avia je tradiční tuzemskou značkou, existovala 94 let. Před druhou světovou válkou vyráběla letadla, po jejím skončení se začala orientovat převážně na výrobu nákladních aut.
Radek Pecák