Objev dne - Lidé kolem neúspěšného kandidáta na prezidenta Jana Fischera, který usilovně shání peníze na splacení dluhů z kampaně, se chystají zrekapitulovat Fischerovu poslední politickou zkušenost v nové knize.
Že je knižní projekt v přípravě, potvrdil Insideru jednatel vydavatelství Daranus Zdeněk Čech, který s Fischerem spolupracoval na vydání dvou jeho předchozích knih.
"O takovém projektu se mluvilo a ještě se o něm budeme bavit. V tuto chvíli nemám více informací,“ uvedl Čech k chystané knize. Podle něj se o projektu začalo mluvit právě po prohře někdejšího dřívějšího favorita prezidentských průzkumů.
Expremiéra a bývalého viceprezidenta Evropské banky pro obnovu a rozvoj trápí po neúspěchu v prvním kole přímé volby milionové dluhy i nejistota ohledně budoucího zaměstnání.
Kvůli přípravě knihy byl osloven i šéf kampaně Jana Fischera, někdejší vedoucí Úřadu vlády Jan Novák. „Byl jsem osloven, abych pro knihu poskytl rozhovor o kampani,“ řekl Novák.
Jedním z autorů je také bývalý zaměstnanec Úřadu vlády a člen Fischerova týmu Dan Urban. "Chceme popsat kampaň z našeho pohledu," uvedl s tím, že s Janem Fischerem autoři spolupracují (má k tomu poskytnout rozhovor) a případné rozdělení honorářů z knihy prý zatím neřeší.
Jan Fischer Insideru sdělil, že vydání nové knihy nechystá. "Ale byl jsem osloven bývalými kolegy z kampaně, abych pro jejich připravovanou knihu poskytl obsáhlejší rozhovor. Rád jsem souhlasil," uvedl s tím, že kromě Dana Urbana (měl ve volebním týmu roli odborného konzultanta) patří z jeho bývalých kolegů mezi tvůrce také analytici Martin Hakauf a Pavla Tichá.
Mezi blízké spolupracovníky Jana Fischera během kampaně patřil také mediální magnát Jaromír Soukup, který prezidentskému kandidátovi radil s mediálním marketingem. Nyní však Jaromír Soukup, kterému patří vydavatelství Empresa Media, na dotaz Insideru uvedl, že se na projektu Fischerovy knihy nepodílí ani radami, ani finančně. „O tomhle projektu nic nevím a určitě se nebudu na něm nijak podílet,“ odpověděl na otázku v SMS zprávě.
Totéž Insideru sdělil i Jan Fischer. "Pan Soukup se na vydání knihy nijak nepodílí," uvedl na adresu muže, který v kampani podle Fischerových slov pracoval bez nároku na honorář. Z účetnictví neúspěšného prezidentského kandidáta pak plyne, že tituly patřící Soukupovi inkasovaly za Fischerovu prezidentskou inzerci 1,5 milionu korun.
Samotný neúspěšný prezidentský kandidát už má v literární činnosti za sebou dvě zkušenosti. Jeho první „paměti“ ho zařadily mezi dobře prodávající autory. Vzpomínky na dobu v čele úřednické vlády pod názvem „Ano, pane premiére aneb Rozhašená země“ se na přelomu let 2010/2011 objevovaly mezi knižními bestsellery. Knihy se prodalo víc než deset tisíc výtisků, což je na poměry českého nakladatelského trhu velmi slušný výsledek.
Fischer už dříve naznačil, že má svůj specifický pohled na průběh kampaně. Z podpásových útoků a tvrdé antikampaně viní hlavně tým Karla Schwarzenberga. „Podpásové metody byly proti mně vedeny různými anonymními iniciativami, které volební účty protikandidátů nezatížily jedinou korunou,“ uvedl například dříve Fischer.
Fischer je v tuto chvíli také bez zaměstnání. Kvůli prezidentské kampani se vzdal svého místa v Evropské bance pro obnovu a rozvoj. Podle neoficiálních informací má zájem o velvyslanecké místo. Jeho ambice v diplomacii ale prozatím zarazil ministr Schwarzenberg, když ho jako kandidáta na post ambasadora odmítl i v teoretické rovině.
Tereza Šídlová