Seznam.cz vyrazil na nákupy firemních nemluvňat a videí

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
12. 2. 2013 11:41
Nejde jen o zajímavou perličku, ale o něco, co mělo pro formování českého internetového trhu významný dopad hned v několika směrech. Za prvé bylo potřeba bedlivě sledovat, kterým směrem se Seznam pohne, protože schopnost firmy vstoupit na zdánlivě obsazený trh a přerozdělit jej ve svůj prospěch bývala legendární. A za druhé, nemělo smysl počítat na českém trhu s tím, že vaši službu či firmu Seznam koupí. Na rozdíl od amerického trhu, kde Google skupuje ročně desítku firem a motivuje tak chytré lidi k vytváření ojedinělých konceptů, s nimiž přicházejí na trh, tohle českému prostředí chybělo... Analýza Patricka Zandla.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Seznam.cz bude investovat do společností účastnících se inkubátoru nových firem StartupYard. Po letech mění strategii a přidá se k hledání zajímavých startupů.

Česko má svá specifika, připomínají dobré bedekry turistům. Namísto americké coca-coly tu pijí Kofolu, německý existencialista Franz Kafka je zde považován za českého reportážního spisovatele a místo Googlu zde lidé používají Seznam.

Skutečně je Česko jednou z velmi mála zemí, kde lokální hráč ve vyhledávání předstihuje celosvětově dominantní Google, a jedinou takovou zemí, kde se píše latinkou. Tady ale české internetové zvláštnosti nekončí a dominantní pozice Seznamu má ještě jednu zvláštnost. Po dlouhou dobu firma inkasovala více jak polovinu inzertních výdajů do internetu. Na ostatní firmy zbývala až ta druhá polovina a i v ní dominovaly dvě další společnosti (Mafra/iDnes a Centrum Holdings).

Seznam nakupoval málokdy

Nejde jen o zajímavou perličku, ale o něco, co mělo pro formování českého internetového trhu významný dopad hned v několika směrech. Za prvé bylo potřeba bedlivě sledovat, kterým směrem se Seznam pohne, protože schopnost firmy vstoupit na zdánlivě obsazený trh a přerozdělit jej ve svůj prospěch bývala legendární. A za druhé, nemělo smysl počítat na českém trhu s tím, že vaši službu či firmu Seznam koupí. Na rozdíl od amerického trhu, kde Google skupuje ročně desítku firem a motivuje tak chytré lidi k vytváření ojedinělých konceptů, s nimiž přicházejí na trh, tohle českému prostředí chybělo. Akviziční politiku zde tak s řádově menšími penězi rozvíjelo několik dalších českých společností, ale ta největší a hlavně její miliardový obrat a stamilionový zisk trhu chyběly. To se nyní má změnit.

Rozšíření spolupráce se StartupYardem potvrdil v pondělí šéf Seznamu Pavel Zima., dnes v oficiální tiskové zprávě i samotná firma. Seznam se má podílet nejenom na mentorování a inzertní podpoře ve firemní reklamní síti Sklik, ale také - a to je nově zajímavé - na financování startupů. Koupil desetinový podíl v StartupYard.

StartupYard je podnikatelský inkubátor, akcelerátor nově zakládaných internetových firem. Začínající podnikatelé sem mohou přihlásit své myšlenky, začínající firmy, ty procházejí sítem a vybrané týmy dostanou šanci „urychlit“ svůj vstup na trh. V tom jim pomáhá tým mentorů, kteří radí s rozjezdem podnikání, pomáhají navazovat kontakty a připravovat obchodní plány. Variantou je i spolufinancování firmy, kdy je do vybraných týmů vloženo 10 tisíc dolarů.

Akcelerátor trvá půl roku a protihodnotou získává StartupYard pěti- či desetiprocentní podíl v jím akcelerovaných firmách. Právě financování tohoto podílu má být tím, kde se bude nyní Seznam účastnit, zatím poskytoval spíše drobnější podporu v oblasti marketingu a sdílení svého know-how.

Podle Pavla Zimy jde o snahu vrátit něco českému trhu a jinými metodami se spolupodílet na jeho rozvoji a kultivaci. „Seznam sice už v minulosti vyhledával investiční příležitosti, jen málo mu ale dávalo tolik smyslu, aby je zrealizoval,“ říká Zima k důvodům dřívější malé investiční aktivity Seznamu. Seznam v minulosti investoval do společnosti ATC, čímž získal tým a technologii pro svou e-mailovou službu, do firmy PlanStudio, což mu zajistilo kontrolu nad mapovými podklady a týmem pro Mapy.cz, a do Stream.cz, čímž převzal do vlastnictví největší český videoprojekt včetně drobnější videoprodukce.

Ačkoliv se v minulosti hovořilo o celé řadě jednání, která Seznam měl (či snad mohl vést) s jednotlivými subjekty na trhu, do jiných akvizic se firma nepouštěla a volila spíše spolupráci na trhu, jako například s firmou Borgis, která pro ni zajišťuje obsahovou náplň zpravodajského serveru Novinky. Seznam se podle Zimových slov orientoval na projekty, které měly šanci zaujmout co nejširší proud uživatelů, a takových nacházel málo. Seznam byl zkrátka velmi konzervativní investor, který se nenechal strhnout k nejisté investici. Nyní se zřejmě pustí i do větších experimentů a mimo vody mainstreamové nabídky.

Jak rozsáhlá bude angažovanost Seznamu v nově vznikajících firmách, se ještě ukáže. Z projektů, které vstoupí do právě začínajícího běhu StartupYardu, jsou Zimovi osobně sympatické „tak dva“, jenže až při běhu akcelerátoru bude zřejmé, jak obstojí jejich týmy a jak atraktivní záměry nakonec budou.

Na koho zaútočí s videem?

Zvýšená aktivita na poli investic ale nebude jediné, čím hodlá Seznam trh rozproudit. Již několik týdnů se hovoří o rozšíření „televizní“ působnosti firmy. Něco málo a velmi nekonkrétně naznačil počátkem února Pavel Zima v rozhovoru pro Hospodářské noviny, server Lupa později doplnil spekulaci o tom, že základem nového obsahu mají být pořady přebírané z českých televizních stanic a nabízené „línému divákovi“ formou kontinuálního internetového přenosu i archivů. Šéf Seznamu ale popírá, že by něco takového bylo možné. Šlo o porušení cizích práv a to Seznam nemá ve zvyku. „Jednání jsou dlouhá a nechceme službu komentovat před jejím spuštěním. V zásadě platí, že máme zájem nakoupit videoobsah pro náš nově připravovaný produkt,“ říká Zima. Firma má podle Zimy zájem jak o krátká videa, která poslouží k pobavení diváka o pauze v práci, tak o dlouhá videa, seriály a filmy. „Ne vše se podaří nakoupit tak, abychom mohli videa nabízet na bázi reklamy, zejména hollywoodská studia vyžadují platbu za video“, vysvětluje Zima skutečnost, že ani obchodní model služby zatím není možné přiblížit.

Podle Michala Feixe, výkonného ředitele Seznamu, je nyní pro novou videoslužbu vhodná doba. Seznam má nyní „desetitisíce uživatelů“ aplikace Mixer na chytrých televizorech, která se tak fakticky stává konkurencí hudební televize Óčko. A podle Feixe Seznam také vyřešil problém, jak „dostat internetové video do obýváků“, tedy jak efektivně dostat video z internetu na obrazovku televize. Jak, to přiblížit nechce. Součástí nové služby ale mají být i technologie a postupy, které Seznam vyzkoušel ve Stream.cz i v Mixeru.

Mediální trh tedy bude žít v očekávání, kdy a v jaké podobě se Seznam o vstup na televizní obrazovku pokusí, a především jaký obsah se mu podaří získat. „Je potřeba mít obsah dojednaný na rok dopředu“, vysvětluje Pavel Zima a dodává, že termín spuštění nové služby je, „až bude hotová“. Nicméně by to mělo být ještě letos.

Až podle toho bude možné usuzovat, komu a jak moc Seznam šlápne na kuří oko.

Patrick Zandl

 

 

Právě se děje

Další zprávy