Byznys – Praha už zřejmě přišla o další peníze z pronájmu parkovacích míst, obyvatelé a návštěvníci města pak o možnost využívat nový typ dopravy po městě. Za cenu, která je nastavena v relaci mezi jízdným v MHD a cenami za taxík, by po zavedení projektu sdílení automobilů mohli registrovaní uživatelé využít některé ze zhruba tří stovek vozidel Smart rozmístěných po městě.
Značka Mercedes-Benz se totiž kvůli poměrně liknavému přístupu magistrátních úředníků hlavního města k projektu car2go, jak se projekt sdílení automobilů jmenuje, již připravuje na jednání s představiteli jiných měst v České republice.
„Ve věci systému car2go pro Prahu jsme začali být aktivní přibližně před rokem, kdy jsme společně s naší centrálou vytipovali Prahu jako vhodné město pro projekt tohoto typu,“ vzpomíná Jan Bubeník, obchodní ředitel divize osobní vozy Mercedes-Benz Česká republika.
„Díky tomu, že systém car2go již funguje v mnoha městech (jak v Evropě, tak v USA), jsme z naší strany schopni okamžitě jednat o zcela konkrétních částkách za možnost parkování vozidel a systém následně v období měsíců zprovoznit bez další pomoci a investic města či dalších subjektů. Pro město by tedy náš projekt znamenal i dodatečný příjem,“ vysvětluje dále Jan Bubeník.
To, že projekt nefunguje a zřejmě ani v dohledné době fungovat nezačne, je kvůli dosavadní nepřipravenosti hlavního města. „Sice nemůžeme říci, že bychom ze strany města naráželi na bariéry, například nás se zájmem vyslechl primátor a náměstek pro dopravu a další představitelé, jenže Praha není dnes ještě na takový projekt připravena natolik, abychom mohli jednat o konkrétních číslech a termínech,“ dodává Bubeník.
Mluvčí magistrátu Tereza Králová deníku Insider sdělila, že Praha zvažuje projekt car sharingu a jeho zavedení. „Jenže vzhledem k tomu, že nefunguje celopražský koncept parkovacích zón, je zatím předčasné jednat o konkrétních projektech,“ odpověděla na položený dotaz.
Pokud by Mercedes-Benz ještě chtěl v Praze projekt prosadit, musel by jednat s představiteli všech městských částí, ve kterých jsou nyní zavedené parkovací zóny, i s těmi, které je teprve připravují. To by stálo neúměrné množství času i energie. V této souvislosti Mercedes poukazuje na zkušenosti z Varšavy, kde o stejném typu projektu začali jednat až po Praze. Zatímco v Česku se nic neděje, v Polsku již zájemci mohou vozítka Smart využívat.
Praha se sice jevila centrále Mercedes-Benz v německém Stuttgartu jako téměř ideální město pro tento projekt, nyní se však nebrání ho nabídnout někam jinam.
„Systém car2go je vždy nastaven dle konkrétní velikosti města, aktuální infrastruktury a předpokládaného pohybu obyvatel za prací a zpět. Tomu odpovídá i počet nasazených vozidel a je samozřejmě nutné dodržet jistý minimální limit provozovaných vozů. V současné době máme zkušenosti s městy, která mají cca 100 000 obyvatel, i s metropolemi, kde bydlí několik milionů obyvatel,“ dodává Bubeník.
RADEK PECÁK