Proč se vedení ČSSD před týdnem pohádalo

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
17. 10. 2013 14:09
Sociální demokraté přelepí v neděli do posledního týdne před volbami svoje „staré“ billboardy. Co můžeme čekat? Pohled do zákulisí kampaně pohledem politických zpravodajů Martiny Machové a Jana Němce.
Foto: Tomáš Kunc

Za kulisy událostí – Sociální demokraté přelepí v neděli do posledního týdne před volbami svoje „staré“ billboardy.

„Nazvali jsme to Oranžový týden,“ říká volební manažer a místopředseda ČSSD Milan Chovanec. „Nebudeme přidávat reklamní plochy, neoblepíme celou republiku. Využijeme ty stávající. Jen změníme sdělení,“ dodává.

V čem přesně závěrečná bomba kampaně v podání sociálních demokratů spočívá, odmítá říci.

„Mnozí voliči se rozhodují na poslední chvíli, budeme prostě mířit na ty nerozhodnuté,“ říká jenom bez detailů, ale odmítá, že by šlo o „mobilisační“ tón ve stylu Václava Klause vzor 1998. „Že bychom se chtěli učit od ODS? Tak to ne.“

Hlavní manažer kampaně nesmí ani naznačovat, ale někteří lidé obeznámení se zákulisím sociální demokracie mohou některé historky o závěrečném týdnu vyprávět.

„Chcete to vědět?“ ptá se Insideru jeden z nich a nabízí jednu z variant sloganu, kterou úzké stranické vedení jako jednu z několika zvažovalo. Prý zní „Fungující stát potřebuje silnou vládu“ a zdroje v Lidovém domě následně Insideru řekly, že je to varianta vítězná. A také to, že ji přes kritické výhrady některých členů vedení prosadil Bohuslav Sobotka.

Jinými slovy: očekávaný vítěz voleb zopakuje svůj slib o „fungujícím státu“ doplněný o hrozbu „slabé vlády“. ČSSD totiž straší syndrom roku 2010 – Insider připomíná, že to byli právě sociální demokraté, kdo ony volby vyhrál, vládu ale nakonec sestavil někdo jiný.

Zdroje Insideru z Lidového domu také uvedly, že se o oranžové tečce kampaně a o heslu strhla minulé úterý bouřlivá debata, která zprvu nebyla uzavřena a protáhla se až do dalšího dne. Řešilo se, jak by se ČSSD měla postavit k malým stranám, tedy zda na ně přímo zaútočit a vyzvat voliče, aby místo nich volili sociální demokracii, či jen zdůrazňovat potřebu silné ČSSD a konkurenci nedělat zadarmo reklamu tím, že je budou představitelé sociální demokracie zmiňovat. Výtky vůči samotnému heslu se vedly i v té rovině, že by mohlo být pro voliče ČSSD nesrozumitelné.

Tečku kampaně chystá také TOP 09, ale dělá s ní daleko větší tajnosti než sociální demokraté.

„Jasně že chystáme bombu. Kampaň musí něčím vygradovat,“ říká volební manažer TOP 09 Jaroslav Poláček, jinak odmítá i naznačovat. Jasné však je, že TOP 09 využije figuru „knížete“ a půjde především o masivnější online kampaň a inzerci v tištěných denících.

„Když chcete oblepit republiku, trvá vám to tak dva až tři dny, tedy s velkou reakční dobou. V podstatě to pak je a není tečka. Na online nepotřebujete plošinu,“ říká Poláček.

Další bývalá vládní strana, ODS, podle všeho výraznou tečku za kampaní nechystá, ač už bylo výše uvedeným připomenutím slova „mobilisace“ připomenuto, že to bývalo v tradicích strany pevně usazeno.

„Tečka na závěr? Ne. Bohužel,“ potvrdil to Insideru jeden z členů grémia strany. ODS navíc nemá jednoho volebního manažera jako v jiných letech (v minulosti to byl třeba Ivan Langer nebo senátor Richard Svoboda), ale jakýmsi kolektivním manažerem občanských demokratů je celé grémium. Zdroj z jeho útrob opatrně naznačuje, že to rozhodně nefunguje ideálně a dohoda je mnohdy těžká.

„Myslím, že v tom nejsme úplně sami,“ utěšuje se naopak bývalý poslanec za ODS, který jde znovu do voleb a není členem grémia. „Všechny partaje jsou tak trochu 'štronzo' z toho, jak rychle volby spadly, to nikdo nečekal. Ani topka nemá kdovíjakou kampaň,“ poukazuje na svého někdejšího koaličního partnera, se kterým se teď přetahuje o pravicového voliče.

Jan Němec Martina Machová

 

 

Právě se děje

Další zprávy