Byznys – To by člověk neřekl, co všechno změní i nepodařený pokus o aukci uvolněných telekomunikačních kmitočtů. Během šesti měsíců vyprovokoval posun na českém telekomunikačním trhu, jaký dlouho nebyl vidět.
Nejnápadnějším (a nejčerstvějším) výsledkem je, že česká Telefónica je na prodej.
Co se vlastně změnilo?
Nepokrytá snaha Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) dostat na trh čtvrtého operátora má přímé dopady na trh. Dokonce se tak stalo „vlastním přičiněním“ operátorů:
- Vyrojili se virtuální operátoři. Ať už si o jejich propojení s existující trojicí českých mobilních operátorů (Telefónica CR, T-Mobile a Vodafone) myslíme cokoliv, nepopiratelným faktem je, že nyní jich funguje zhruba deset a o dalších se hovoří. Dnes se mezi ně zařadil i ČEZ.
- Výrazně klesly hovorové tarify, což odstartovala iniciativa zmíněné Telefóniky.
Přičteme-li nevelký tuzemský trh a trvalý tlak z Bruselu (regulace postupně snižuje zisky operátorů), pak zde máme první z důvodů, proč španělská Telefónica zvažuje prodej české dcery. Podmínky, za nichž Španělé v Česku vydělávali, se prudce mění.
Jsou tady i jiné příčiny jejich ústupu z Prahy: zadlužení mateřské firmy, která potřebuje hotovost, potřebuje i peníze na své akvizice v zámoří a v Evropě.
Pak je tu další racionální důvod, proč zrovna teď chce českou Telefóniku pustit: je nedlouho po dividendě, nárok na ni vypršel 14. října. To, že ještě Španělé inkasují dividendu, může být součástí dohody s příštím vlastníkem. Dohoda s Kellnerovou PPF ještě uzavřena není (v době uzávěrky Insideru to platilo), ale je blízko, jak potvrzují i informace zaslané Telefónikou v povinném hlášení burze. Po dividendě může být nový vlastník oznámen relativně brzo.
Španělům se dosud jakž takž působení v Česku vyplácelo – dokázali získávat peníze z české dcery v podobě dividend i licenčního poplatku za značku O2. Jenže konkurenční prostředí začíná být opravdu silné, tlaky na jeho další posílení jsou intenzivní. Tržní podíl české Telefóniky může spíše v budoucnu klesat než růst.
Zatímco dosud nutila Španěly odejít z Česka potřeba peněz, teď i vyhlídka menších zisků v budoucnu.
Transakce nemusí proběhnout dříve, než bude znám výsledek zmíněného tendru na uvolněné kmitočty. Otazníky budoucího uspořádání českého trhu činí totiž kalkulaci kupní částky obtížnou. Jinak řečeno: dřívější prodej by mohl být výhodnější pro Telefóniku, neboť jí dávají větší prostor k jednání. Pozdější prodej, kdy už bude známo, kdo v tendru uspěl a co chystá, zvýhodňuje naopak spíše kupujícího, ať už je to Petr Kellner, nebo někdo jiný.
Petr Kellner, nejžhavější zájemce o Telefóniku, oficiálně nejde do tendru ČTÚ, ale má silné vazby na jednoho z účastníků, firmu kolem někdejšího stavitele Kellnerovy PPF Mobile Tomáše Budníka. Variant má tedy rozehráno víc, už proto, že má informace z obou bojišť – jak při prodeji Telefóniky, tak z aukce kmitočtů. Obojí se může zúročit v budoucnosti. Buďto jako příští vlastník Telefóniky využije synergické efekty s Budníkovou firmou Revolution Mobile, pokud ta uspěje v aukci, nebo od Budníka může klidně firmu koupit zpět.
Petr Hlinomaz