Proč automobilka Škoda neroste tak, jak by chtěla

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
19. 3. 2013 11:11
Na počátku roku 2011 tehdy čerstvý šéf mladoboleslavské automobilky Winfried Vahland informoval o Strategii 2018. Jak to s ní vypadá nyní?
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Na počátku roku 2011 tehdy čerstvý šéf mladoboleslavské automobilky Winfried Vahland na celosvětové konferenci dealerů značky informoval o Strategii 2018. Škoda podle ní má nejpozději v tomto roce (2018) vyrábět ročně nejméně půldruhého milionu automobilů. Vahland byl tehdy určitě vnitřně přesvědčen, že už v roce 2012 bude důvod k oslavě – k překročení hranice roční produkce milion kusů aut.

K optimismu ho opravňoval vývoj v Číně, která je dnes už největším automobilovým trhem světa (který Vahland sám ze svého předešlého působení dobře zná).

Jenže imaginární počítadlo vyrobených kusů aut se znakem Škoda se vloni zastavilo na čísle 939 000 kusů aut. A letošní vývoj zatím ukazuje, že milion „nepadne“ ani tentokrát. Odbyt v říši středu sice každoročně roste, ale už jen o procenta, nikoli o desítky procent.

Důvodů, proč Škoda neroste tak rychle, jak by si sama přála, je několik. Objektivní: v Evropě zuří odbytová krize, soukromníci s výjimkou těch úplně nejlevnějších značek a modelů auta moc nekupují. Letos se navíc přidala tuhá zima, během níž zákazníci do autosalonů prostě nechodí. Jediným zákazníkům, kteří alespoň trochu utrácejí (firmám), Škoda nemohla nabídnout dostatečný počet ani varianty nejžádanější octavie, protože u ní právě měnila starou generaci za novější.

Pak jsou tu další důvody. Největší tuzemská automobilka má příliš úzkou nabídku modelů v módním segmentu sportovně užitkových vozů (SUV). Nabízí sice uznávaný model Yeti, jehož celosvětové prodeje zřejmě brzy (zvláště po zahájení výroby v Číně) ročně překročí hranici 100 tisíc kusů. Jenže konkurenti, například Chevrolet či francouzské značky, mají už i malá městská SUV, leckdo nabízí dokonce tři různé velikosti těchto aut. Další SUV (velké) bude mít Škoda v nabídce nejdříve počátkem roku 2015.

Škoda také příliš dlouho nechává žít aktuální generaci fabie. Tento vůz (s výjimkou designové verze Monte Carlo) vypadá stejně už od počátku roku 2010, kdy přišel facelift. Ten sice do jisté míry k lepšímu upravil vzhled (od počátku nepříliš povedený - to, že proporce mezi výškou a šířkou vozu nejsou v optimálním poměru, připustil dokonce i současný šéfdesignér Jozef Kabaň), ale zájem zákazníků rok od roku klesá. Špatné je to pro firmu proto, že fabie je stále číslo 2 ve statistice jejích prodejů.

Nová fabie se představí až příští rok.

Velká část zákazníků také zatím nepochopila, co Škoda myslela uvedením modelu Rapid. Ten se svojí velikostí řadí právě mezi octavii a fabii. Čistý a jednoduchý design z pera Jozefa Kabaně sice dobře vypadal na studiích na autosalonech a určitě osloví i zákazníky kupující octavie, ale rapid je opět úzké a dlouhé auto. Navíc snaha po co největších úsporách na materiálu je na stojícím autě kupodivu znát o něco více než u levnější francouzské konkurence (Peugeot 301 a Citroën C-Elysée).

Než se rapid začne prodávat skutečně masově, bude opět trvat o něco déle, než plánovači automobilky původně zamýšleli.

Letošek a příští rok, kdy už snad krize v Evropě skončí, ukážou, zda Škoda má na to, aby cíle strategie 2018 splnila. Během té doby bude muset její vedení společně s tím koncernovým v německém Wolfsburgu udělat řadu zásadních rozhodnutí. Například jak naložit s modelem Roomster. Velkoprostorové vozy skomírají a současná podoba roomsteru konzervativním zákazníkům Škody příliš do noty nepadla.

Škoda také nepochybně bude muset investovat do rozvoje obchodní sítě. Severní Ameriku nadále obsazovat nehodlá, ale bude se muset včas dostat například na trhy v severní Africe, kde si zatím předpolí budují hlavně francouzské automobilky.

Radek Pecák

Foto: Škoda chce letos na podzim nabídnout model Rapid ve variantě spaceback, což je cosi mezi hatchbackem a kombíkem. Jeho podoba ještě není známa, ale vycházet by měl z této studie.

 

Právě se děje

Další zprávy