Wolverine
Režie: James Mangold
Obsazení: Hugh Jackman, Tao Okamoto, Rila Fukushima, Hirojuki Sanada ad.
Co říká distributor: Wolverine, nejslavnější hrdina ze ságy X-Men, se v novém, výpravném akčním dobrodružství podívá do současného Japonska. V pro něj zcela neznámém a nesrozumitelném světě se střetne se svou největší nemesis. Z nelítostné bitvy na život a na smrt odejde navždy poznamenaný. Prvně v životě se cítí zranitelný, ocitá se na samé hraně svých fyzických a psychických možností. Zdaleka nebojuje jen se smrtícími samurajskými meči, ale i s vlastní smrtelností. Z těchto vnitřních a vnějších bojů pak vyjde mnohem silnější, než kdy býval.
Verdikt: Nejít
Tomuhle filmu se vyhněte: Je to prostě jen slátanina, parazit na komiksovém boomu. Snímek, který nedrží dohromady a dráždí až okázalou hloupostí. Ve filmu není žádný dlouhodobě rozvíjený konflikt, vyprávění se pohybuje dost obskurními přískoky po velkých blocích, jež lze rozdělit podle ženských postav, které se zrovna zjeví vedle hlavního hrdiny.
Pak tu máme plejádu nových padouchů. Z nich jeden je směšná karikatura a objevuje se na začátku a na konci. Další nemá možnost se rozvinout, působí spíš jako poskok. Třetí do party má na ploše tří sekvencí projít zásadní proměnou z tajemného přes záporného až k romantickému hrdinovi, což dost blokuje možnost se na něj nějak napojit. Dva dílčí padouchy ani nemá smysl řešit, protože mají už vysloveně funkci tmelu, který má celou splácaninu držet pohromadě. Pokud bychom měli přistoupit na bazální motivace záporných postav, tak jedna z nich je magor, druhá skrznaskrz zlá, třetí naivka, čtvrtá chamtivý blbec, pátá jenom blbec atp.
A pokud se těšíte na akční scény, i ty mají obskurní podobu, protože jsou zvláštním způsobem umělé a nerytmické – střihy přicházejí vždy o chvíli později nebo dřív, než by člověk v souladu s normami střihu čekal. Průšvih.
-
V zajetí démonů
Režie: James Wan
Obsazení: Vera Farmiga, Patrick Wilson, Ron Livingston ad.
Co říká distributor: Film „V zajetí démonů", natočený podle skutečných událostí, vypráví hrůzný příběh světově proslulých vyšetřovatelů paranormálních jevů Eda a Lorraine Warrenových, kteří byli pozváni na odlehlou farmu, aby pomohli rodině terorizované temnými silami. V nejhrůzostrašnějším případu svého života jsou Warrenovi nuceni utkat se s mocnou démonickou bytostí.
Verdikt: Nejít
Pro režiséra Wana, který nastartoval sadistickou sérii Saw, nebylo natočení tohoto snímku šťastnou volbou. Děj a vše okolo něj lze označit bez okolků za velký průšvih, především co do logiky chování postav.
Zúčastnění kupříkladu zběsile pobíhají po domě a hledají hrdinovu ženu, místo aby okamžitě vyrazili do sklepa, kam jedině mohla šachta, do níž nešťastnice spadla, vést – scénář potřebuje časový prostor pro samotnou protagonistku v prázdné místnosti, aby mohl rozehrát x-té tápání v temnotě.
Podobně hapruje práce s prostorem. Probíhá velmi brutální, tedy hlasitý exorcismus za přítomnosti pěti postav, přitom hned ve vedlejší místnosti je hrobové ticho, aby se v ní odehrála diametrálně odlišná situace ohledně hledání ztraceného dítěte.
Jde o selhání základních postupů tak zásadní a tak častá, že jen těžko mohou být neuvědomělá. Wana prostě logika nezajímá, chce se režijně vyblbnout a předvést, jak dobře ovládá řemeslo. Nabízí primárně (a jedině) další a další falešné poplachy, nečekané lekačky, hlasité zvukové efekty a dotahování klišé k čistokrevnosti.
Je to zajímavé a do jisté míry zábavné, ale jen tak dlouho, dokud nám nedojde, že tahle hra nemá cíl, nikam nemíří. Jde o vtip bez pointy.