Jít, nejít do kina: Dva filmy, kde jsou všichni případ pro psychiatra

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
7. 3. 2013 14:15
Stručné recenze snímků Let a Terapie láskou.
Foto: Tomáš Kunc

Let

Režie: Robert Zemeckis

Obsazení: Denzel Washington, Kelly Reilly, John Goodman, Don Cheadle ad.

Co říká distributor: Kapitán Whip Whitaker je velezkušený pilot. Když během rutinního letu jím pilotované dopravní letadlo vlétne do mohutné bouře, chladnokrevně ho vyvede do bezpečí, za což si vyslouží potlesk 96 cestujících a šesti členů posádky. Radost je předčasná, letadlu postupně začnou vynechávat funkce, je čím dál neovladatelnější a Whip se odhodlá k šílenému činu – otočí ho vzhůru nohama, což ho má déle udržet ve vzduchu. Před rovným pásem louky ho znovu otočí a ve dvousetkilometrové rychlosti sedne na zem. Jako zázrakem přežije 96 lidí. Když se Whip posléze probudí v nemocnici, dozví se, že se stal národním hrdinou. Adorace ale trvá jen do chvíle, než padne klíčová otázka: Co dělal kapitán před osudným letem? V tu chvíli pro něj začíná nový boj.

Verdikt: Nejít

Ačkoli se může zdát, že tématem dvouačtvrthodinového filmu bude vyšetřování či soudní drama, a tak trochu se to i stane, film po brilantní scéně letecké havárie nečekaně uhne k úplně jinému žánru: psychologickému dramatu o závislosti na alkoholu. Najednou se vše točí kolem teze, že alkohol je špatný. Whipa nám tu vykreslí jako (neuvědomělou) alkoholickou svini profesionálně, kolegiálně, přátelsky, rodinně i partnersky.

Ačkoli se Whip setkává s kolegy/přáteli/právníkem, ačkoli pozoruje probíhající vyšetřování, ačkoli sleduje rozkládající se vztah s čímkoli ve svém okolí, v důsledku je Let nakonec jen o jednom vztahu, a sice mezi Whipem a jeho milovaným chlastem.

A to je tak všechno, protože Whip chvíli chlastá, chvíli nechlastá, pak zase chlastá, pak zase nechlastá a pokaždé je to o něco horší. Celá úspěšnost tohoto vyprávění pak staví na tom, že jako diváci budete (bůhvíproč) dávat Whipovi další a další šance, stejně jako to (bůhvíproč) činí jeho přátelé.

Zemeckisovi se to relativně daří z prostého důvodu: Denzel Washington je v hlavní roli přes všechnu odpornost Whipova slabošského charakteru sympatický a chcete ho mít rádi.

-

Terapie láskou

Režie: David O. Russell

Obsazení: Jennifer Lawrence, Bradley Cooper, Robert De Niro, Jacki Weaver ad.

Co říká distributor: Učitel dějepisu, Pat Solatano, prošel psychickou krizí, během níž přišel o všechno – ztratil dům, práci, manželku i svůj dosavadní život. Jediné, co získal, bylo osm měsíců strávených v psychiatrické léčebně. Po jejich skončení se vrací domů ke svým rodičům, kteří se mu ze všech sil snaží pomoci postavit se na vlastní nohy. Sám Pat je odhodlaný zásadně změnit svůj život, což pro něj znamená přemoci nezvladatelné návaly vzteku, myslet pozitivně a především znovu najít cestu ke své manželce Nikki. Jednoho dne ovšem Pat na večeři u přátel potká Tiffany, nevyzpytatelnou a záhadnou dívku v depresi s kupou vlastních problémů. Od této chvíle se mu život začne komplikovat ještě více.

Verdikt: Nejít

Úspěch filmu Terapie láskou režiséra Davida O. Russella patří mezi záhady sezony. Komedie o dvou psychicky narušených jedincích, kteří k sobě najdou cestu skrze nácvik do taneční soutěže, byla nominována na osm Oscarů včetně ceny za režii. Hype kolem filmu budoval aureolu jakési netradiční, drsné, skoro až subverzivní romance.

Jenže Terapie láskou je místo toho otravná, hysterická, předvídatelná a nevtipná romantická komedie, která se podvratně jenom tváří a naplňuje přitom otrocky a ne příliš povedeně nejotřepanější klišé žánru.

S psychiatrickými diagnózami přitom režisér zachází zcela volně a vůči lidem, kteří se s nimi potýkají, tak i neuctivě. Tak třeba: Pat se vrací z ústavu, kde se léčil kvůli agresivnímu chování, s diagnózou bipolární poruchy. Mluvíme o maniodepresi, což není žádná sranda, což dosvědčí každý, kdo s takovou poruchou přišel do styku. Tvůrci nechali postavě Pata některé rysy manického chování - a to čistě pro komický efekt. Chodí běhat v igelitovém pytli, aby se víc potil. Budí ve tři ráno v noci rodiče, aby se s nimi podělil o objev, že Hemingwayův román Sbohem, armádo nekončí happy endem.

Pat je podle všech objektivních hledisek nemocný a agresivní stalker. Jenže tvůrci jej obsadili sexy hezounem Bradleym Cooperem a z jeho nekontrolovatelných výbuchů hněvu dělají roztomilý projev lásky spravedlivě zhrzeného romantika, kterého zradila manželka.

Je to trik, který Russel používá u všech hlavních postav… Je to film zabydlený samými labilními, neurotickými, stupidně jednajícími postavami.

 

Právě se děje

Další zprávy