Jít, nejít do kina: Co je děsivější než skřeti z Mordoru? Digitální nemluvně

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
22. 11. 2012 14:53
Stručné recenze snímků "Twilight sága: Rozbřesk - 2. část" a "Až do města Aš"
Foto: Tomáš Kunc

Twilight sága: Rozbřesk - 2. část

Režie: Bill Condon

Obsazení: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Maggie Grace, Taylor Lautner, Dakota Fanning ad.

Co říká distributor: Závěrečná část světoznámé upírské ságy nás naposledy zavede do světa, kde upíři a vlkodlaci bojují nejen o svou lásku, ale i o vlastní životy. Novorozená upírka Bella a její manžel Edward mohou být konečně navždy spolu a šťastní, ale příchod jejich pozoruhodné dcery Renesmee uvede do pohybu nebezpečný řetězec událostí, které pro ně mohou skončit katastrofou. Rodina Cullenových se ale rozhodne bojovat a kontaktuje přátele z celého světa, aby spojili své síly a postavili se vládnoucímu rodu Volturiových. Velkolepá bitva, kde vítězství může vše změnit, právě začíná.

Verdikt: Jste fanoušci? Jděte. Nejste? Vyhněte se

Navzdory výše napsanému doporučení je druhá část posledního dílu Twilight ságy - v porovnání s předchozími díly – přeci jen otevřenější a přístupnější návštěvníkům ze světa mimo fanfiction, tedy romantických fikcí psaných dívkami v (pre)pubertálním věku, ve kterých děj je zcela podružný a postavy si obvykle jen dlouze, dlouze a dlouze vyznávají lásku.

Ano, to i tady, ale ty utrhané hlavy a machrování se superschopnostmi drtivou úmornost milostného cvrlikání relativně úspěšně rozbíjejí a dodávají filmu potřebný rytmus.

Jinak nečekejte nic pozoruhodného. Dominantní zůstávají nedějové ukázky rodinného štěstí, porozumění a pohody a zápletka stále slouží k tomu, aby se mohly jen na chvíli přerušit a následně vrátit, případně se mohli mužští reprezentanti rodiny prsit odvahou před svými partnerkami (otec Cullen má proslov, Edward má proslov).

Ať se stane či nestane cokoli, Cullenovi jsou věrně usměvaví rodinní příslušníci, otec je věrně obětavý táta, Jacob je věrně sloužící zvířátko imitující dílčí odpor a Edward je prostě pořád tentýž napudrovaný Edward.

PS: Digitální nemluvně Renesmee je to nejstrašidelnější a nejvíc zneklidňující stvoření, jaké jsme za posledních několik let v kině viděli, libovolná monstra z Pána prstenů to nemohou trumfnout.

-

Až do města Aš

Režie: Iveta Grófová

Obsazení: Dorota Billá, Silvia Halušicová, Robin Horký

Co říká distributor: Silný příběh Dorotky z východního Slovenska, která – vlivem vlastních životních rozhodnutí – čelí realitě nejzápadnějšího kouta Česka. Plná odhodlání a naivních dětských představ o novém životě nastupuje jako šička do továrny na česko-německém pomezí. Potkávají se tu lidé, kteří něco hledají: Dívky, které si chtějí zajistit důstojný život, i relativně bohatí turisté z Německa, lačnící po laciné „zábavě“. Vše se mísí v pomyslném babyloně jazyků a hodnot, kde padají přirozené lidské zábrany.

Verdikt: Jít

Slovensko-český film debutující režisérky Grófové je v tuzemské kinematografii unikátní. Nevybavujeme si z porevoluční éry jediný snímek, který by tak radikálně a nekompromisně zobrazoval odvrácenou stranu našeho kapitalistického blahobytu.

Film je cenný hlavně tím, že ukazuje svět, který je našim zrakům obyčejně skrytý. Je to realita, která neprojde filtrem mainstreamových médií. Je to svět imigrantských dělnic ocitnuvších se na dlažbě, nadržených sexuálních turistů z Německa, zaplivaných čtyřek, v nichž si ničí poslední zbytky mozkových buněk zdegenerovaně vypadající štamgasti na podpoře.

Aš poskytuje autorce fotogenicky nevzhledné filmové kulisy: desetiletí úpadku se podepsala na šedivých fasádách a oprýskaných omítkách domů, nový režim zase na kultuře heren a bordelů. Rezignace je vepsaná i do tváří postav menších rolí a komparsu, které Grófová obsadila výhradně z místních obyvatel.

Film působí sugestivně zejména proto, že režisérka míchá hrané a dokumentární filmové postupy. Vychází jí z toho skoro antropologická sonda do života v prokletém kraji.

 

Právě se děje

Další zprávy