Jít, či nejít do kina: Karikatura stáří neobstála, historické drama ano

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
19. 4. 2012 10:59
Minirecenze. Než se vydáte do kina, zjistěte, zda to má cenu.
Foto: Tomáš Kunc

Vrásky z lásky

Režie: Jiří Strach

Obsazení: Radoslav Brzobohatý, Jiřina Bohdalová, Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Jiřina Jirásková, Simona Stašová, Lenka Vlasáková ad.

Co říká distributor: Ota je bývalý učitel a ve svém věku má již řadu vrtochů, kterými poněkud komplikuje život svému synovi a snaše. Nyní jej čeká náročná operace a Ota se rozhodne, že je ta správná doba, kdy je třeba vyhledat někoho, kdo kdysi dávno velmi ovlivnil jeho život. Setkání s herečkou Janou je ale poněkud jiné, než si představoval…

Verdikt: Nejít

Strachova komedie vypráví o důchodcích, kteří se odmítají chovat takříkajíc spořádaně a kteří neberou ohled na svůj věk ani na své blízké. Na rozdíl od Babího léta, kde se podařilo postihnout melancholii konce života a vykreslit plnohodnotné charaktery z masa a kostí, do kterých se dalo vcítit, postavy Vrásek z lásky jsou spíš jednorozměrné jako ze sitcomu a autoři se smějí víc jim než s nimi. Není to ovšem výsměch, který by tnul do živého, ale spíše estrádní vtipkování posilující stereotypy o důchodcích na podobné úrovni, na jaké fungují vtipy o tchýních. Tvůrci se možná báli, že jejich příběh o touze žít i ve stáří aktivně a nepoddat se trpnému umírání bude vyznívat sentimentálně, a tak své hrdiny pojali jako čiré karikatury… Jde o nevyrovnaný film, který zbytečně tlačí na pilu vyčpělého humoru někam nad televizní standard.

S ledovým klidem

Režie: Mabrouk El Mechri

Obsazení: Henry Cavill, Bruce Willis, Sigourney Weaver, Verónica Echegui, Caroline Goodall ad.

Co říká distributor: Když mladý byznysmen Will Share  přijede do Španělska na týdenní rodinnou dovolenou, není zrovna prázdninově naladěn. Jeho začínající firma má problémy a napjatý vztah s puntičkářským otcem Martinem to všechno jen zhoršuje. Když je ale Willova celá rodina unesena lidmi, ze kterých se vyklubou tajní agenti pátrající po záhadném kufříku, Will se najednou ocitne sám na útěku. Z ničeho nic se znovu objeví otec Martin a Willův svět se otočí vzhůru nohama, když mu otec prozradí, že je agent v utajení zapletený do mezivládní sítě lží…

Verdikt: Nejít

Ve filmu je několik podařených momentů, kdy události nabírají spád, a v těchto chvílích se spolu s postavou ocitáme v paranoidním víru nejistot, ale z překombinovaného maelstromu dění brzy vylézá spíše nuda. Kromě zmatečného vyprávění k ní přispívá i nevhodný casting a profilace postav. Henry Cavill, Bruce Willis a Sigourney Weaver coby hlavní záporačka totiž jako kdyby vypadli ze zcela odlišných filmů. Když konečně mezi některými postavami začne fungovat jistý typ vztahu (Will potkává spřízněnou duši ženského pohlaví a z jednoho proti všem jsou tudíž dva proti všem), uchyluje se scénář k tomu nejtrapnějšímu myslitelnému řešení, jak jej pohřbít.

Mabrouk El Mechri zkrátka ve svém americkém debutu měl smůlu na velmi slabý scénář. Kromě ojedinělých scén, ve kterých jsou cítit stopy jeho režijního talentu, pouze potvrdil, že býti Alfredem Hitchcockem a Paulem Greengrasem naráz je zkrátka nemožné.

Koupili jsme zoo

Režie: Cameron Crowe

Obsazení: Matt Damon, Scarlett Johansson, Thomas Haden Church, Colin Ford ad.

Co říká distributor: Benjamin Mee je losangeleský autor novinových sloupků a příležitostný spisovatel dobrodružné literatury, který jako svobodný otec čelí problémům souvisejícím s výchovou dvou dětí. Ve víře, že nový začátek a nový start pomohou obnovit pocity rodinné sounáležitosti, rozhodne se Mee opustit svoji práci a koupit starý venkovský dům s ohromnými pozemky a jedním speciálním bonusem - Rosemorskou zoologickou zahradou, kde žijí desítky zvířat, o které se stará chovatelka Kelly Foster a její oddaný tým. Teď už Benjamin o dobrodružném příběhu nepíše, teď jedno takové dobrodružství žije… a odehrává se přímo na jeho dvoře.

Verdikt: Nejít

V celém filmu se vlastně vůbec nic neděje. Zárodky konfliktů se vyřeší rychleji, než pořádně začnou, a centrální dějový problém - zprovoznit a znovu otevřít zoo - je vlastně jen otázkou peněz. Film sice sugeruje, že pojednává o obyčejných lidech, a Benjamin vypadá jako chlapík z davu. Jenže takoví lidé běžně nekupují zoo a hlavně obvykle nenarazí v příhodný okamžik na tajné úspory od prozíravých mrtvých manželek v momentě, kdy jde do tuhého a na malý moment se zdá, že by náklady na provoz a opravy přeci jen mohly způsobit potíže. A protože skutečný život tu není schopen vytvořit opravdová dramata, která by hýbala dějem, je třeba sáhnout po osvědčené žánrové zbrani: po padouchovi. Zákeřný inspektor, v jehož moci je osud celé zoo, také nemá ke karikatuře daleko. A tak celý film jen čekáme, jestli hrdinové vykonají vše, aby uspokojili toto zosobněné zlo vybavené výsuvným metrem, pomstychtivostí a záškodnickou povahou. A v mezičasech se musí vyřešit všechny pošramocené osobní vazby.

Královská aféra

Režie: Nikolaj Arcel

Obsazení: Mads Mikkelsen, William Jøhnk Nielsen, Mikkel Boe Følsgaard ad.

Co říká distributor: Královská aféra je příběhem vášnivé a zakázané lásky, která změnila celý národ. Lásky, která propukla na začátku 70. let 18. století mezi Johanem Struenseem, německým lékařem pološíleného dánského krále Kristiána VII., a jeho manželkou, mladičkou královnou Karolinou Matyldou Hannoverskou.

Verdikt: Jít

Královská aféra se může opřít o dvě zásadní věci: vynikající herecké obsazení a pozoruhodnou postavu krále Kristiana, který se v průběhu filmu vyvíjí z nesnesitelného hejska a náladového blázna v tragickou oběť milostného trojúhelníku – nedokáže přestat oddaně zbožňovat Struenseeho, jenž však jeho náklonnost zneužívá politicky i soukromě. Film navzdory jisté stylové kostnatosti, zbytečné doslovnosti a zbytnělé melodramatičnosti vyvolává uspokojení nad myšlenkově i řemeslně zvládnutým historickým velkofilmem, který se vedle zkušenosti dánských filmařů opírá i o porci domácího umu a kapitálu. Na rozdíl od výpravné historické romance Andělská tvář po něm nezůstanou jen prvoplánově posmrkané šnuptychly a sekery zaťaté ve futrech. Královská aféra zkrátka přívětivě zavání „evropanstvím“ - především proto, že svým tématem postihuje stále živé pohyby v útrobách starého kontinentu

 

Právě se děje

Další zprávy