Byznys – Zatímco ostatní nové banky – Air, Equa, Zuno – přemýšlejí, jak otočit ztrátu do zisku, případně jak alespoň umenšit stamilionové ztráty za pololetí, Fio banka, která je na trhu o rok déle, má starosti příjemnější.
I nadále počítá s tím, že bude dosahovat „trvale udržitelného“ růstu se ziskem v řádech desítek milionů korun, nově má v plánu udělat rovnováhu v byznysu, jak ho nabízí v Česku a jak na Slovensku.
Na Slovensku má banka s ryze českými majiteli momentálně řádově jednotky tisíc klientů a omezenou nabídku služeb, když například hypotéky nebo podnikatelské úvěry nabízí jen v Česku nebo když na Slovensku i nadále vydává partnerské karty ČSOB, zatímco v Česku už více jak rok vydává karty vlastní.
To se má brzy změnit. „Myslíme na naše slovenské klienty, plánujeme tam zavést vlastní karty a rozšířit tam nabídku, aby byla téměř identická jako ta v Česku a rozvíjelo se tak Česko i Slovensko paralelně. Dnes je Slovensko trochu pozadu,“ řekl deníku Insider Jiří Vodička, ředitel pro strategii a marketing Fio banky.
Znamená to, že je banka se stavem v Česku, kde má nyní 300 tisíc klientů, spokojená a teď nastal čas se zaměřit právě na Slovensko? „Určitě nastal čas orientovat se na Slovensko, ale není to tím, že by v Česku bylo hotovo. Pořád zde máme domovské zázemí a tady je nejvíce práce. Spíš to bude tak, že to, co uděláme tady, tak zároveň překlopíme na Slovensko,“ odpovídá Vodička.
Z odpovědi je zřejmé, že Fio na Slovensko nechystá žádný masivní vpád, při kterém by vzduchem létaly miliardy korun. V Česku má banka zhruba 80 poboček – což je dáno historicky, když většinu z nich koupila v 90. letech s RM Systémem –, na Slovensku má nyní jen tři a tento počet se zásadně měnit nebude. „Není reálné, abychom v každém slovenském městě měli pobočku, to by nás neuživilo. Využijeme tam ale pravděpodobně nově zavedené kurýrní služby, která ve spojení se čtyřmi pěti páteřními pobočkami dokáže obsloužit celý trh,“ odhaluje plán Vodička.
I na Slovensku bude Fio banka lákat na svou hlavní konkurenční výhodu bezpoplatkové banky. Kolik klientů tam chce? „Budeme tam schopni získat řekněme desítky tisíc klientů, možná stovku tisíc v horizontu několika let,“ říká Vodička.
Pro domácí Česko Fio banka momentálně ladí nabídku půjček pro běžnou – retailovou klientelu. Nyní jí Fio nabízí kontokorent a půjčku na investování, v roce 2014 by měla umět, a hlavně aktivněji prodávat, i běžnější typ půjček. Jaká konkrétní forma to bude, ještě jasné není, ale půjčky se do nabídky dostanou. Konkurence na nich dobře vydělává, tak proč by neměla také Fio banka. Pro některé klienty představuje navíc absence běžných půjček v nabídce banky důvod, proč jdou jinam.
Pro letošní rok měla banka v plánu získat 100 tisíc nových klientů. Za prvních osm měsíců je na 70 tisících a Vodička předpokládá, že plán Fio překoná. Právě teď totiž opět televize vysílají její reklamy a týdenní nárůst klientů je „výrazný“.
Překoná banka svůj hospodářský výsledek z minulého roku, kdy skončila před zdaněním v plusu 80 milionů korun? „Zatím to nevíme, ale předpokládám, že splníme náš dlouhodobý plán, tedy udržet se ve stabilním, mírném zisku,“ myslí si Vodička.
Jiří Hovorka