Byznys – Nenápadně, bez zvuků fanfár skončil jeden z největších sporů o dodávky zboží do tuzemských hypermarketů. Největší výrobce jogurtů na světě, společnost Danone, už zase dodává svoje activie, actimely, dobré mámy a další výrobky do obchodů Kaufland.
Danone přestalo svoje výrobky do českého i slovenského Kauflandu posílat na začátku roku 2012, kdy po zvýšení DPH vyvrcholil vzájemný tlak řetězců na dodavatele potravin a opačně.
Podle údajů Potravinářské komory i firem z oboru řetězce chtěly, aby jejich dodavatelé snížili ceny až o osm procent. Tvrdší vyjednávací pozice řetězců přišla ve chvíli, kdy zákazníci výrazně omezili nákupy potravin. V té samé době přitom výrazně vzrostly ceny surovin, a výrobci potravin proto chtěli od obchodníků dostat víc peněz. Danone podle inzerátů, které si na Slovensku platil Kaufland, chtělo masivně zvýšit ceny svých výrobků až o 14 procent.
Manažeři Kauflandu – považovaní za nejtvrdší vyjednávače na trhu – zástupce mlékárenského giganta Danone ke změně podmínek pro dodávky jogurtů nepřesvědčili. Krok Danone vyvolal řetězovou reakci: na podmínky Tesca například nechtěla přistoupit společnost PepsiCo (Pepsi, Mirinda, ledové čaje Lipton, ale také brambůrky Lays). Pepsi dokonce označila podmínky Tesca za vydírání, nakonec se ale s řetězcem dohodla. Dodávky do části řetězců zastavili i někteří menší čeští výrobci (likérka Fruko přestala dodávat svoje výrobky do Lidlu).
K obnovení dodávek výrobků Danone do hypermarketů Kaufland žádná ze zúčastněných stran nechce sdělovat žádné podrobnosti a prozradit nechtějí ani dobu, na kterou se o dodávkách dohodly. "Po několika jednáních nakonec společnosti Danone a Kaufland vytvořily a nastavily nový model obchodní spolupráce, který vyhovuje oběma smluvním stranám," řekl jen Insideru bez podrobností Miloš Štafena, ředitel kvality a vnějších vztahů Danone.
Podle bývalého manažera jednoho z řetězců, který zná z vlastní praxe průběh vyjednávání o dodávkách zboží, musely jednoznačně ustoupit obě strany sporu. „Obě firmy jsou velmi silné ve svém postavení a nepředpokládám, že by došlo k jednostrannému ústupku, muselo dojít k dohodě na kompromisu,“ uvedl.
Obě firmy se takzvaně potřebují. Danone je největším výrobcem jogurtů v Česku a lidé jeho výrobky chtějí. Kaufland je zase řetězcem, kam podle průzkumu agentury Incoma GFK chodí nakupovat nejvíc Čechů – jako hlavní nákupní místo Kaufland v průzkumu označilo 950 tisíc rodin. „Danone si muselo vyhodnotit, že tržby z Kauflandu jsou pro společnost důležité. A Kaufland si spočítal, že lidé výrobky od Danone v regálech chtějí mít,“ dodal manažer.
Tomáš Fránek