Byznys - Stavební společnosti se letos těší výrazně vyšší přízni státu než loni. Veřejní investoři, jako jsou například Ředitelství silnic a dálnic či Správa železniční dopravní cesty, totiž jen za prvních pět měsíců letošního roku vypsali stavební zakázky za více než 52 miliard korun. To představuje meziroční nárůst téměř o 30 procent. Přiděleny již byly zakázky za 42 miliard korun.
Stát je pro české stavaře zdaleka největším zákazníkem, z celkových tržeb tohoto odvětví tvoří veřejné zakázky 30 až 40 procent. Vyšší investiční aktivita státu by proto měla tomuto sektoru pomoci alespoň trochu se zotavit z dlouhého období nepřetržitého poklesu, které trvá již déle než pět let.
„Je to výborná zpráva pro české stavebnictví, jehož roční výkon se propadl od roku 2008 až o třetinu, přibližně na 390 miliard korun,“ říká Jiří Vacek, ředitel analytické společnosti CEEC Research, která poskytla HN exkluzivní data.
Větší zakázky státu stavařům hodnotí kladně i Luboš Tomášek, ekonomický ředitel stavební společnosti Viamont DSP. Podle něj už je nárůst veřejných investic ve stavebnictví patrný a alespoň trochu pomáhá zvýšit vytíženost výrobních kapacit firem. Přitom podle posledních údajů nemají stavaři využití až pro celou jednu třetinu svého zařízení a pracovníků.
Stavebním společnostem tak i díky státu poměrně výrazně vzrostl počet zakázek a jejich hodnota. Během prvního kvartálu přibylo podnikům s alespoň 50 zaměstnanci téměř 8500 nových kontraktů, soukromých i státních, a to v celkové hodnotě přesahující 33 miliard korun. Na konci prvního čtvrtletí tak podle CEEC Research měli stavaři v zásobě více než 12 tisíc zakázek. Ty pro ně představují budoucí příjmy ve výši necelých 150 miliard korun.
S opatrností ale přistupuje k informacím o růstu veřejných zakázek firma Eurovia, která se specializuje na dopravní stavby. „Ačkoliv vítáme všechny snahy o oživení stavebnictví, vypsané zakázky podle nás nejsou klíčovým ukazatelem,“ uvedla mluvčí společnosti Iveta Štočková. Ta se totiž obává možných komplikací během soutěží o veřejné zakázky.
„Může dojít například ke zpoždění, špatné připravenosti zadavatele, změně soutěžních podmínek či k jejímu zrušení. Také není jisté, zda je u všech projektů stavba připravena do té míry, aby mohla být okamžitě zahájena,“ vypočítává možné komplikace Štočková. Jinak je ale prý Eurovia připravena se přizpůsobit a přesunout své kapacity ze silniční výstavby na železnici, kde prý je situace lepší.
Tomu odpovídají i čísla od analytiků společnosti CEEC. Podle ní Správa železniční dopravní cesty od začátku roku připravila na železnicích stavební práce za více než čtyři miliardy korun. Ředitelství silnic a dálnic se „činilo“ o něco méně a za stejnou dobu vyhlásilo zakázky v hodnotě 3,3 miliardy.
Stavební podniky, přestože byly decimované pětiletou recesí oboru, by měly být schopny zakázky zvládnout. Tvrdí to prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Pro tento rok ještě nečeká, že by stavebnictví rostlo. „Myslím, že letošek nebude ještě rokem zvratu, bude úspěch, když propad dosáhne tří až pěti procent. Ale rád bych se mýlil,“ uzavírá.
Radek Bednařík