Bezos jako homo digitalis možná zachrání svět papírových médií

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
7. 8. 2013 12:43
Nákup Washingtonu Post je v tuto chvíli víc než cokoliv jiného velkou otázkou: Je právě Jeff Bezos prorokem, který vymyslí něco, co umožní papírovým novinám přežít očekávanou smrt a zase prosperovat?
Foto: Tomáš Kunc

Média - "Jednou věcí jsem si jistý. Do dvaceti let nebudou existovat tištěné noviny."

Tato slova pronesl loni Jeff Bezos, zakladatel a šéf Amazonu. V pondělí koupil k velkému překvapení nejen mediální Ameriky věhlasný Washington Post za 250 milionů dolarů.

Pro svět tištěného slova možná na první pohled Bezos není dobrou volbou. Jeho čtečky zahájily éru ústupu tradičních knih. Je to poprvé, co vyloženě digitální člověk – homo digitalis – kupuje papírovou klasiku.

Čekalo se na to, jak bude reagovat například legenda Washington Post Bob Woodward. Slavný autor spojovaný s aférou Watergate a dalšími přelomovými kauzami.

„Je to smutné. Ale jestli někdo může uspět, je to právě Bezos. Je to inovátor, má peníze a trpělivost. Myslím, že toto může být pro Washington Post poslední šance přežít v té formě, jakou měl dosud,“ řekl k tomu věhlasný reportér.

Trpělivost bude v případě Washington Post třeba, protože list je v červených číslech už roky. V roce 2010 měl ztrátu deset milionů dolarů, v roce 2011 jedenadvacet milionů a loni už čtyřiapadesát milionů.

Má-li se na něčem ilustrovat úpadek papírových novin, tak Washington Post je velmi dobrým příkladem. Těžce dýchají i noviny, které mají prestiž a nepochybnou kvalitu.

Podle internetového deníku Slate bude Bezos muset opustit tradiční model uvažování majitelů papírových novin o tom, zda mají či nemají zpoplatnit zprávy na webu. Co to bude, to se očekává od Bezose.

Zatím dokazoval, že má čich na to, přijít s novinkou, které málokdo věří, ale pak se ukáže jako průlomová a určující směr ostatním. Přestože zisk a úspěch se dostavily až po delší době.

Spekuluje se o tom, že pro noviny vymyslí nový model reklamy, který se vůbec nebude podobat tomu současnému, nebo že se pokusí nějak propojit Washington Post s Amazonem a touto cestou deník vrátit k zisku.

"Během prvních několika let ve funkci jsem získal jednu velkou zkušenost – pochopil jsem, že odhodlání stát se průkopníkem obnáší mimo jiné i nutnost být po dlouhou dobu nepochopen a zatracován," prohlásil devětačtyřicetiletý miliardář v rozhovoru pro Harvard Business Review.

Příští rok tomu bude právě dvacet let, co založil Amazon. Začínal ve své garáži, kde skladoval knihy pro svůj internetový obchod.

Dnes je největším online prodejcem na světě a jeho postavení na trhu se zdá být neotřesitelné. Těžko si představit, kdo a s čím by teď musel přijít, aby Bezose odsunul.

S majetkem přesahujícím 25 miliard dolarů si může dovolit i nákladné koníčky. Investuje do vývoje technologií, které by snížily náklady na cesty do vesmíru. Jeho firma Blue Origin vyvíjí raketoplán, který by i těm, kteří nejsou miliardáři jako on, umožnil podívat se na zeměkouli z pořádné výšky. Zaplatil také vyzvednutí motorů Apolla 11 ze dna oceánu.

(Mimochodem, Washington Post koupil Bezos jako osoba, nikoliv Amazon jako firma. Čili částka 250 milionů dolarů je jedním procentem z Bezosova majetku.)

Nákup Washingtonu Post je v tuto chvíli víc než cokoliv jiného velkou otázkou: Je právě Jeff Bezos prorokem, který vymyslí něco, co umožní papírovým novinám přežít očekávanou smrt a zase prosperovat?

Bylo by kuriózní, kdyby se velký zvrat podařil člověku, který sám zánik tištěných médií předpovídal.

Martin Novák

Zdroj fotografií: Wikimedia Commons

 

 

Právě se děje

Další zprávy