Grafika: 57 kilometrů, 12 miliard franků, několik lidských životů. Švýcaři otevřeli nový div světa

Švýcaři v neděli 11. prosince 2016 otevřeli nejdelší železniční tunel na světě. Je dlouhý 57 kilometrů a práce na něm trvaly od roku 1996. Stál nejen 12 miliard franků, ale i několik lidských životů.

Se svou délkou přes 57 kilometrů bude Gotthardský tunel nejdelším tunelem světa. Dosud tento primát držel japonský železniční tunel Seikan mezi ostrovy Honšú a Hokkaidó, který je dlouhý téměř 54 kilometrů.

Gotthardský tunel bude i nejhlubším tunelem světa. Jedná se totiž o takzvaný úpatní tunel, což znamená, že vede od úpatí hlavního hřebenu k jeho úpatí na druhé straně, a vyhýbá se tak složitému stoupání do vysokých výšek. V některých místech je i 2300 metrů pod vrcholkem hory Piz Vatgira.

Tunel má dva tubusy, které jsou od sebe vzdáleny několik desítek metrů. Spolu s bočními, bezpečnostními a spojovacími tunely je podzemní systém dlouhý 152 kilometrů. V tunelu se nacházejí dvě bezpečnostní stanice, Sedrun a Faido, ve kterých je umožněn přejezd souprav do sousedního tubusu a které jsou projektovány i jako pohotovostní stanice pro nouzové opuštění vlaku.

Díky novému tunelu se urychlí osobní doprava, neboť vlaky budou moci novým tunelem projíždět rychlostí až 250 kilometrů za hodinu. Pro pasažéry cestující z Německa přes Curych do italského Milána to představuje značnou časovou úsporu.

Tunel začíná na severu u města Ersfeld, na jihu v Bodiu. Cesta mezi Curychem a Milánem se má díky tunelu zkrátit o hodinu na zhruba 2 hodiny a 40 minut. Letecky stejná cesta trvá podle letového řádu 55 minut. Zrychlí a zefektivní také přeprava nákladů například z antverpského a rotterdamského přístavu přes Německo dále na jih. V Německu přínos tunelu ocení hlavně spolkové země Bavorsko, Hesensko a Severní Porýní-Vestfálsko, odkud směřují miliony tun nákladu do italské Lombardie, Piemontu a Emilia-Romagny.

Tunelem by mělo jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně. Také nákladní vlaky budou moci na trase jezdit rychleji, a to až 160 kilometrů za hodinu, což je dvakrát více než dosud. Cesta samotným tunelem potrvá kolem 20 minut. Ekologové si od nového železničního spojení slibují snížení počtu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice, až o polovinu.

Zdroje fotografií: www.siemens.com/press | Alp Transit Gotthard AG | wikimedia.org

Slavnostní inaugurace Gotthardského tunelu proběhla už 1. června, v neděli se revoluční stavba pod Alpami otevřela pro plný dopravní provoz. Tunel přezdívaný podle francouzské zkratky GBT je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech leží až 2,3 kilometru pod povrchem. Díky nové stavbě se výrazně urychlí osobní doprava, neboť vlaky budou moci novým tunelem projíždět rychlostí až 250 kilometrů za hodinu. Pro pasažéry cestující z Německa přes Curych do italského Milána to představuje značnou časovou úsporu.
Autor Jiří Kropáček, Štěpán Plaček, Václav Lavička