Společnost Vitesco Technologies představila na sympoziu EVS v Oslu novinky zaměřené na elektrifikaci. U své nejnovější generace elektrického pohonu náprav uvádí alternativu, která se obejde bez permanentních magnetů, to znamená bez vzácných kovů.
Společnost Vitesco Technologies představilo na mezinárodním sympoziu o elektromobilitě (EVS) v Oslu, inovace zaměřené na elektrifikaci vozidel. Společnost poprvé uvedla řešení pohonu, optimalizované pro budoucí elektromobily s delším dojezdem. Jde o tzv. externě buzené synchronní elektromotory EESM, k jehož výrobě nejsou zapotřebí vzácné kovy a který je speciálně konstruován pro větší dojezd a rychlejší jízdu po dálnicích.
Dnešním standardem při elektrifikaci vozidel jsou trvale buzené elektrické motory PSM. Důvodem je vysoká účinnost těchto elektromotorů v městském provozu nebo při cestách na střední vzdálenosti. V rotoru motorů typu PSM se používají permanentní magnety na bázi vzácných kovů. Podmínky, za nichž jsou elektrické pohony používány, se však postupně mění. Dojezd bateriových elektromobilů se stále prodlužuje a na skutečně dálkových trasách, obnášejících rychlou jízdu po dálnici, se stále výrazněji prosazují externě buzené synchronní stroje. Zejména při vysokých rychlostech se ukazují jako účinnější než PSM.
Foto: Vitesco Technologies
V těchto strojích se v rotoru namísto magnetů používají cívky. Kromě účinnosti při vysokých rychlostech se u těchto motorů stává výhodou i fakt, že není nutné brát v ohled ceny permanentních magnetů, jež se v současné době vyšplhaly na desetileté maximum. Uhlíková stopa tohoto pohonného systému se navíc snižuje o část, připadající na těžbu vzácných kovů, což může znamenat pozitivní dopad na udržitelnost výrobku během jeho životního cyklu. Společnost Vitesco Technologies proto připravuje rozšíření portfolia, čímž zpřístupní technologii EESM pro svůj již úspěšný pohon náprav včetně výkonové elektroniky. Společnost získala s touto technologií dlouholeté zkušenosti, proto má v oblasti jejího vývoje a průmyslového nasazení určitý náskok.
Thomas Stierle: "Systém řízení baterie funguje jako ústřední rozhraní mezi baterií a elektrickým pohonem. Navazuje spojení s vozidlem, monitoruje důležité funkce baterie a shromažďuje informace o stavu jejího nabití, což významně přispívá k efektivitě provozu. Zvyšuje tím také bezpečnost baterií a prodlužuje jejich životnost." Společnost Vitesco Technologies v této oblasti nedávno oznámila významnou zakázku.
Další zajímavostí je vozidlo, které funguje jako pojízdná zkušebna. Zde lze funkci měniče sledovat v reálném čase - díky vysoce sofistikované měřicí technice. Z této "zkumavky" jsou vybrané hodnoty jako proudové toky, účinnost a ztráty přenášeny do technologického cloudu Vitesco. Tato prezentace nabízí mimo jiné know-how v oblasti měřicí techniky z předchozího vývoje vysoce účinných měničů na bázi karbidu křemíku (SiC), jejichž sériovou výrobu zahájí společnost Vitesco Technologies v roce 2023.
Uvedená akce se etablovala jako prestižní událost v oblasti elektrifikace vozidel, zahrnující vše od mikromobility až po těžkou nákladní dopravu, systémy pro veřejnou, leteckou a námořní dopravu. Sám organizátor hovoří o největším světovém sympoziu zaměřeném na elektromobilitu.
Další zajímavostí je vozidlo, které funguje jako pojízdná zkušebna. Zde lze funkci měniče sledovat v reálném čase - díky vysoce sofistikované měřicí technice. Z této "zkumavky" jsou vybrané hodnoty jako proudové toky, účinnost a ztráty přenášeny do technologického cloudu Vitesco. Tato prezentace nabízí mimo jiné know-how v oblasti měřicí techniky z předchozího vývoje vysoce účinných měničů na bázi karbidu křemíku (SiC), jejichž sériovou výrobu zahájí společnost Vitesco Technologies v roce 2023.
Uvedená akce se etablovala jako prestižní událost v oblasti elektrifikace vozidel, zahrnující vše od mikromobility až po těžkou nákladní dopravu, systémy pro veřejnou, leteckou a námořní dopravu. Sám organizátor hovoří o největším světovém sympoziu zaměřeném na elektromobilitu.