reklama
 
 

Silnice budoucnosti budou bez značek

16. 12. 2006 0:00
Brusel - Ulice bez semaforů a dopravních značek nastříkaných na silnici? Taková je představa některých evropských inženýrů o dopravě budoucnosti.

Když se dopravní značení omezí na minimium, přispěje to jen k větší bezpečnosti v dopravě. Experty v tom utvrzuje experiment, který se už dva roky koná v několika evropských městech.

Dopravu tam omezuje co nejméně dopravních značek, je tam jenom nejzákladnější značení,  a experti říkají, že řidiči jsou opatrnější.

"Chovají se daleko civilizovaněji," říká dopravní znalec Hamilton-Baillie.

Řidiči se dorozumívají bez značek

Projekt financovaný Evropskou unií má za cíl zjistit životaschopnost konceptu "nahých silnic".

To se potvrdilo v nizozemském městě Drachten, kde se pokus uskutečnil. V roce 2003 z tamního náměstí zmizely semafory.

 "Řidiči si vypracovali vlastní signály rukou, kterými teď komunikují," přibližuje situaci odborník.

Přes náměstí Laweiplein projede denně 22 tisíc vozidel, z toho desítky autobusů. Těm dříve projetí křižovatky trvalo 53 vteřin, dnes to stíhají i za 24 sekund. Klesl i počet nehod. V roce 2000 jich bylo devět, loni jen dvě.  

Změt značek řidiči nevnímají

Podle psychologů příliš vleké množství značek řidiče mate. Ti je pak ze 70 procent stejně ignorují. Podobně mohou na šoféry působit dlouhé instrukce. Jakmile však na dopravní situaci mohou reagovat libovolně, jsou opatrnější.

Z tohoto důvodu byly během experimentu v  anglickém Ipswichi tři  úzké silnice zbaveny většiny panelů a čar na zemi. Zůstala jen varování před zákazem parkování.

Ještě dál chtějí zajít v německém Bohmte, kde město plánuje odstranit i obrubníky. To by usnadnilo průjezd vozidel. 

Něco podobného se osvědčilo již v Londýně. 850 metrů dlouhé bezpečností hrazení zmizelo z chodníku v rušné Kensington High Street. Výsledek? Zraněných chodců ubylo o 60 procent.

Česko se vydalo jinou cestou

Silniční zákon, který v České republice platí od prvního července, se ubírá téměř opačným směrem. O možnosti řídit si dopravu sami si řidiči mohou nechat jen zdát. Každé sebemenší porušení pravidel se promítne, jak na jejich bodovém skóre, tak na peněžence.

Nový silniční zákon sice snížil počet mrtvých na silnicích, ale některé řidiče stejně nenapravil. Kdo jezdil rychle v červnu, jezdí i v prosinci. 

Problémem přebytečných dopravních značek se u nás zabývala dopravní akce Čisté silnice, která proběhla v červenci. Jejím výsledkem bylo vytipování 400 míst na českých silnicích, kde je nutné upravit dopravní značení.

Změny se týkají především značek upravujících maximální rychlost, které narušují plynulost dopravy. Následují zákazy vjezdu určité kategorie vozidel a omezení rychlosti pouze v určité časové úseky. O odstranění značak ale rozhodují samy kraje a obce. Především ty malé s omezení rychlosti nesouhlasí. 

Odpůrce "nahých ulic" nalezneme především v slepeckých organizacích. Ti nesouhlasí s odstraňováním bariér, které slepcům usnadňují orientaci.

 

autor: čtk, pra | 16. 12. 2006 0:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama