Interview - Hiruhito Morishima je šéfem Olympus Medical System a zároveň členem nejvyššího vedení společnosti Olympus. O tom, kdy Čína dožene vyspělé země, ale i o tom, proč se zajímá o medicínské přístroje, hovořil s redaktorem Aktuálně.cz.
Proč jste se rozhodl právě pro medicínské systémy?
Prvotním impulsem bylo úmrtí mého otce spojené s jeho onemocněním trávicího ústrojí. Lékař nám tehdy sdělil, že kdyby byla choroba diagnostikována dříve, bylo by možné ji léčit. Od té doby jsem se začal zajímat o technické možnosti vyšetřování zdravotních problémů. Olympus byl jediný, který se vývojem těchto přístrojů zabýval.
Olympus je znám především díky foťákům, jakou část tržeb a byznysu tvoří medicínská zařízení?
Je pravda, že Olympus je často spojován jen s foto technikou a foto materiály. Ale čtyřicet procent příjmů skupiny jde právě z oblasti medicíny.
Jak velký tržní podíl na tomto poli máte? Patříte k významným hráčům, nebo pouze sledujete záda svých konkurentů?
To samozřejmě záleží na zemi i části světa. Co se týče například endoskopů, což je oblast, za kterou jsem přímo zodpovědný, náš podíl dosahuje kolem sedmdesáti procent, v Česku dokonce devadesát procent.
Které trhy jsou pro Olympus Medical Systems nejvýznamnější?
Je to stále Japonsko. Také záleží na úrovni lékařů v zemi, kam naše produkty vyvážíme. Jde o velmi sofistikované přístroje, které potřebují odborné zacházení. Například v Česku máme s lékaři velmi dobré zkušenosti.
Jak jste říkal, tak téměř polovina tržeb Olympusu pochází z medicínské oblasti. Vzdává tedy firma svůj boj na poli fotografické techniky a přesouvá své síly jinam?
Nedá se říct, že bychom na některou oblast, které se věnujeme, zanevřeli. Naopak, tyto oblasti se doplňují. Řada produktů byla původně vyvinuta pro medicínskou oblast a pak je Olympus využil pro své další divize a výrobky. Například malé displaye na fotoaparátech byly výsledkem vývoje medicínských zařízení.
Nebojí se Olympus nastupující síly čínské ekonomiky a její schopnosti rychle vyprodukovat výrobek za levné peníze a v obrovském množství?
Uvedu příklad z oblasti endoskopů, kterým se věnuji. V současné době v Číně působí čtyři výrobci. Pro Olympus zatím nejsou konkurencí, nedosahují úrovně, kterou by mohli zastínit naši produkci. Globálně se nicméně jejich úroveň bude zvyšovat. Je to tedy potenciálně silný konkurent.
A kdy myslíte, že Číňané doženou Olympus?
Podle mě to bude trvat minimálně ještě deset let, než se dostanou na standard, který by nám mohli férově konkurovat. Výhoda Olympusu je v tom, že shromažďuje výsledky výzkumů a technologie z celého světa a tyto aplikuje na své výrobky. Až se tohle Čína naučí, přijde i její chvíle.
Změnila se nějak firemní kultura v Olympusu? Přece jenom pro tuto firmu děláte třicet let a můžete srovnávat.
Nezměnila se, Olympus měl vždy standardy jednání se zaměstnanci na vysoké úrovni. Rozdíl je možná v tom, že dnes se připomínky řadových zaměstnanců dostávají přímo až k řediteli. Zrychlil se také rozhodovací proces společnosti.
Jak se stavíte k sociální zodpovědnosti firmy?
Všechny aktivity jsou v souladu se strategií CSR, kterou jsme přijali. Přístroje jsou šetrné k životnímu prostředí, pacientům musí poskytovat co možná nejlepší servis.
Věnujete se endoskopům, ty jsou ale řešením až ve chvíli, kdy je člověk skutečně nemocný. Co prevence? Nutíte své blízké, aby chodili na preventivní prohlídky?
Pokud jde o mé okolí, všichni moji blízcí na preventivní prohlídky pravidelně chodí. Rezervy ale paradoxně stále vidím u našich zaměstnanců. Na celonárodní úrovni byla v Japonsku v nedávné době za podpory Olympusu spuštěna kampaň zaměřená na prevenci. Cílem televizních spotů je lidem vysvětlit, proč jsou preventivní prohlídky důležité, a povzbudit je, aby se jich pravidelně účastnili. Obdobná kampaň proběhla už před třemi roky v Americe. Je třeba ale říci, že podpora prevence není primární funkcí firmy. To je funkce státu, případně pojišťoven, které musí následně hradit vysoké náklady na léčení.