Šéf Invexu: Podobu veletrhu řídí trh, ne my

dkl
27. 10. 2007 16:30
Invex končí, jeho šéf bilancuje

Rozhovor - Invex se dostává do poslední fáze. Jeho ředitel Petr Ondrášek je s jeho průběhem spokojen. Veletrh se odrazil ode dna a přibývá vystavovatelů i návštěvníků. V rozhovoru pro deník Aktuálně.cz vysvětluje i to, v čem se dnes Invex liší od "zlatých" devadesátých let.

A: Jak jste spokojen s vývojem letošního Invexu?

Zatím jsem velmi spokojen. První den jsem se probudil s vráskou na čele kvůli počasí. Přesto hned v úterý přišlo o sedm procent více lidí, než minulý rok první den výstavy.

A: V předešlých letech Invex a Digitex začínal v pondělí a trval do pátku, dnes je vše o den posunuté a výstava trvá až do víkendu. Co vás k této změně vedlo?

Za prvé jsme se chtěli zbavit problematického pondělka. Ten byl ale u Invexu tradicí. Jenže sem přijížděli především lidé ze státní správy. V podnicích je pondělí dnem porad a plánovaní dalšího týdne. Zájemci tak stejně přijet nemohou. A pro nás jsou první dva odborné dny stěžejní. I na stáncích v tuto dobu bývají za firmy nejlepší lidé.
Za druhé jsme chtěli dát šanci těm, kteří se zkrátka v pracovní den na Invex nedostanou.
Posun o den tak byl logických krokem,který jsme u jiných veletrhů již dříve udělali.

A: Nebojíte se ztrát v počtu návštěvníků?

Určitě ne. Naopak pátek býval již takovým dojezdovým dnem. Doufáme, že sobota bude mít lepší čísla, než loňský pátek, tedy že překoná patnáct tisíc.

A: Jak jste spokojen se složením vystavovatelů? Nechybí vám tu zástupce některého oboru nebo snad celý obor?

Strukturu trhu diktuje trh. To je vidět například na podnikových informačních systémech. Ty v Česku dle analytické firmy Gartner rostou o dvanáct procent. Náš pavilon softwaru se rozrostl o dvanáct procent a téměř polovinu růstu zajistili vystavovatelé podnikových informačních systémů. A jestli dnes něco hýbe IT trhem, jsou to právě tyto systémy. Naopak je tomu u hardware. Téměř všechny české firmy jsou již vybaveny počítači, takže příležitosti na expanzi jsou omezené. Dochází spíše k obměně. Proto se výrobci hardware zaměřují spíše na domácnosti a jednotlivé uživatele.

A: Je to vidět i na Invexu?

Jistě. Například společnost Fujitsu-Siemens, která zde několik let nevystavovala, se vrátila. Ne ovšem na Invex, ale má krásný velký stánek na Digitexu.

Foto: Aktuálně.cz

A: Přece jenom: zdá se vám, že zde něco chybí?

Například letos zcela chybí velcí hráči v telekomunikacích. Nemají totiž téma a odborníci již dopředu předpokládali, že se zde tyto firmy neobjeví.
Ještě v roce 2005 T-Mobile získal Křišťálový disk za televizi do kapsy, loni O2 představovala svoji O2 TV. Jenže trh tyto novinky stále ještě nereflektoval. Nemá tedy cenu přicházet znovu s něčím zcela novým.

A: Myslíte, že se tedy společnosti vrátí, až budou mít co ukázat?

Veletrh je prezentační nástroj jako každý jiný. Musíte mít co komunikovat. Doba, kdy byl Invex přehřátý veletrh je pryč. V devadesátých letech IT obor rostl téměř na zelené louce a neuvěřitelně rychle. Na Invex zkrátka musel každý, ať už měl co ukázat nebo ne.
Tak ale etablované veletrhy nefungují. Účast musí mít důvod. Ať už je jím nový produkt nebo chuť se setkat s lidmi z oboru.

A: Jsou tedy dnes firmy poučenější a chovají se takříkajíc zodpovědně v otázce vystavování?

Zlatá doba poloviny devadesátých let se odvíjela i od marží, které v IT sektoru byly. Marketingové výdaje jsou dnes mnohem menší a je to vidět i na účasti firem. Přesto se loni Invex odrazil ode dna a zastavil klesající tendenci v počtu vystavovatelů. I letos si udržel loňská čísla, která byla lepší než v roce 2005. Příští rok bude Invexu osmnáct, zdá se, že skutečně konečně dosáhne své dospělosti. Invexu může prospět, když bude menší. Velikost byla dříve možná na úkor kvality a přehlednosti. Řada firem, které se na Invex vrací, již odmítá stavět okázalé hrady jako dříve. Spíše se zaměřují na funkčnost, odbornost a informační potenciál své prezentace. Samozřejmě u Digitexu se naopak očekává, že firma co možná maximálně zaujme vizuálním vzhledem své prezentace.

A: Není dnes výstavnictví a veletrhy přežitý koncept? V době internetu, videokonferencí, emailové komunice.

Před pár lety se tradoval mýtus, že internet může nahradit výstavy. Moc dobře to vím, tehdy jsem byl na druhé straně břehu než dnes a velmi živě o tom často diskutoval. Ale my nesoupeříme s odbornými portály a weby. Je skvělé si přečíst rozsáhlou recenzi o nové zrcadlovce. Ale Digitex dává šanci přijít a přímo si ji vyzkoušet. Nejen to. O deset metrů dál může být státek konkurenční firmy, kde může návštěvník udělat to samé. Tohle vám internet neposkytne.

A: Výstavnictví a veleterhy tedy dle vás mají budoucnost i v Česku?

O budoucnost výstavnictví se nebojím. Největší pokles v Česku zaznamenalo v roce 1998, kdy kleslo o 13 procent, problémy eskalovaly v roce 2002, tedy v roce povodní. Ale od roku 2003 zaznamenává setrvalý růst. Při inflaci dnešní konvenční reklamy navíc marketingový odborníci slyší stále více na specializovaný trhy. Tímto směrem jdeme i my.

A: Může se stát, že Digitex přeroste Invex?

Pokud budeme mluvit o výstavní ploše, tak Digitex tento potenciál má. Zde je totiž místo pro velké a efektní stánky. Odbornost je spíše doménou Invexu. Pro koncového uživatele je důležitý zážitek z expozice, proto může Digitex ještě velmi výrazně růst.
Invex má svoji skupinu potenciálních vystavovatelů. Myslím, že je možné, že Digitex se rozroste takovým způsobem, že bude nadneseně konkurencí Invexu. Nebude to ale zřejmě již způsobeno tím, že by z Invex zažíval hromadný odchod vystavovatelů, spíše mladší bratříček využije svůj potenciál.

 

Právě se děje

Další zprávy