Prague stocks tumble 15 percent on Friday

CzechNews
13. 10. 2008 8:00
Most blue chips saw double-digit losses on the worst day of a bad week.

Prague - Massive sell-outs on Friday sent the Prague Stock Exchange to the lowest point in the past four years as investors were intimidated by negative developments on the global markets.

The main PX index closed at 888.5 points, losing almost 15 percent in a single day and over 26 percent over the past week. All blue chips plummeted on Friday. The media group CETV was the biggest loser, writing off 29.25 percent of its value, followed by developer Orco and Erste Bank which lost 22.82 and 22.20 percent, respectively.

Four stocks were temporarily suspended from trading during the day, starting with used car dealer AAA which lost over 20 percent in the morning.

Shortly before 11am the exchange froze Erste Bank and insurance group VIG, two stocks primarily traded in Vienna. The Bloomberg quoted a Wiener Börse spokesman as saying that Erste, VIG and Raiffeisen would be suspended in Vienna until further notice.

Around noon, the Prague bourse froze the media group CME for 15 minutes after the stock lost more than 25 percent.

Erste was also losing over 25 percent in the afternoon after it was revealed that the Austrian finance group had invested more than EUR 300 million of its own capital in Icelandic banks. The assets have the form of a senior debt, which means they must be repaid prior to other debts.

Milan Lávička from Czech brokerage Atlantik FT said these assets represent only 3.5 percent of Erste's own capital, too little to put the bank's financial stability at a risk. "Besides, we expect that Erste will retrieve most of the sum," he added.

The Czech currency was depreciating at the end of the week, breaking through CZK 25/EUR for the first time in a long time.

Experts said foreign investors were getting rid of the crown despite the fact that the Czech National Bank did not cut interest rates.

The crown was trading at around CZK 24.9/EUR and CZK 18.5/USD at the very end of last week.

 

Právě se děje

před 21 minutami

Sedlákova střelecká série v KHL skončila

Gólová série Lukáše Sedláka v Kontinentální hokejové lize po třech zápasech skončila. Mezi střelce se v dnešním duelu v Nižněkamsku zapsal jiný český útočník Čeljabinsku Tomáš Hyka, ale jen mírnil porážku 4:6.

Sedlák skóroval v minulých třech zápasech a vylepšil svou bilanci v sezoně na 11 branek, dnes společně s Hykou asistovali ve 28. minutě u gólu Andrewa Calofa na 2:2 v přesilovce. Hyka se poosmé v ročníku zapsal mezi střelce v čase 59:50 při power play a snížením na 4:5 vykřesal jiskřičku naděje, kterou ale uhasil krátce po buly střelou do prázdné branky Denis Kazionov.

Čeljabinsk po třetí porážce ze čtyř zápasů zůstal na dně Východní konference a spolu s Dinamem Minsk i celé soutěže.

Zdroj: ČTK
před 42 minutami

Demonstrace proti Babišovi bude v úterý na Václavském náměstí v Praze, pak přijdou akce v regionech

Spolek Milion chvilek uvedl, že kvůli velkému zájmu musel přesunout úterní demonstraci v Praze z Karlova na Václavské náměstí. Hlavním požadavkem zůstává demise premiéra Andreje Babiše (ANO). Po pražské demonstraci, která se symbolicky uskuteční na Den lidských práv a začne v 18:00, budou následovat 16. a 19. prosince další protesty mimo hlavní město.

Původně chtěli aktivisté oznámit další protesty až v lednu, poslední vývoj kolem auditní zprávy Evropské komise týkající se premiéra a obnovení jeho trestního stíhání v kauze Čapí hnízdo je ale přiměl svolat je ještě do konce roku. "Jeho problémy poškozují celou republiku. Trestně stíhaný člověk s obrovským střetem zájmů nemá v čele vlády co dělat," tvrdí Milion chvilek.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Polský nejvyšší soud zpochybnil nezávislost soudcovské rady

Polský nejvyšší soud dnes rozhodl, že soudcovská rada, převážně zvolená parlamentem ovládaným vládní stranou Právo a spravedlnost (PiS), není dostatečně nezávislá na politické moci. Zpochybnil tak podle agentury AFP spornou soudní reformu, prosazovanou vládou PiS. Rozhodnutí nejvyššího soudu může podle expertů posloužit k napadení verdiktů stovek soudců, jejichž jmenování soudcovská rada schválila, a vyvolat chaos v soudním systému, upozornila agentura Reuters.

"Národní soudcovská rada neskýtá dostatečné záruky nezávislosti na orgánech zákonodárné a výkonné moci," uvedl soudce nejvyššího soudu Bohdan Bieniek s tím, že žádost soudcovské rady o odročení dnešního jednání nejvyššího soudu dorazila devět minut po podepsání verdiktu, a tak "nelze odročit něco, co už skončilo".

Předseda soudcovské rady Leszek Mazur nicméně rozhodnutí odmítl a ujistil, že "nebude mít žádný vliv na fungování rady, ani disciplinárního kolegia nejvyššího soudu".

Zdroj: ČTK
Další zprávy