Kia EV9: na 100 % nabitá inovacemi

Kia EV9: na 100 % nabitá inovacemi

Kia EV9 je po modelu EV6 a jeho sportovní variantě EV6 GT teprve třetím elektromobilem značky, který využívá speciální platformu E-GMP určenou výhradně pro elektromobily. Jednou z jejích předností je umístění akumulátoru do podvozku mezi oběma nápravami, což dovoluje ideálně rozložit hmotnost, snížit těžiště vozu a tím zlepšit jeho jízdní vlastnosti.

Za podpory: Kia

Kia EV9

Foto: Kia Czech

Akumulátor má v případě EV9 kapacitu 99,8 kWh. To stačí ve verzi s jedním zadním elektromotorem o výkonu 150 kW a 19" koly k dojezdu až 563 km. Varianta s pohonem všech kol a 21" pneumatikami pak nabídne až 505 km. Díky funkci ultrarychlého dobíjení navíc stačí EV9 při použití rychlé 800voltové dobíječky pouhých 15 minut k prodloužení dojezdu o 250 kilometrů. Za 24 minut pak dokáže dobít kapacitu akumulátoru z 10 % na 80 %.

Obývací pokoj na kolech

Nová EV9 má potenciál nadchnout každého. Zatímco v exteriéru zaujme ostře řezanými rysy, které potěší oko i náročného vyznavače moderního designu, nad jeho vnitřním prostorem zajásá nejedna početnější rodina. Speciální platforma E-GMP, na níž je Kia EV9 postavena, umožnila inženýrům navrhnout prostornou kabinu se zcela rovnou podlahu. EV9 můžete mít v konfiguraci pro sedm cestujících, kdy je ve druhé řadě třímístná lavice a ve třetí řadě dvě samostatná sedadla. Ještě zajímavější je však varianta pro šest cestujících.

Ve druhé řadě jsou v tomto případě dvě samostatná sedadla, která lze vytočit směrem ke dveřím pro snadnější nastupování starších lidí nebo umístění dítěte do dětské sedačky. Tím to však nekončí. Otočit je totiž můžete o plných 180 stupňů proti směru jízdy a užít si tak například tváří v tvář třeba zábavnou společenskou hru. Jinou možností při šestimístném provedení je nahrazení funkce otáčení za relaxační variantu dvou sedadel. Ty jsou pak vybaveny podnožkou pod nohy a lze je sklopit téměř do vodorovné polohy.

Zobrazit více >

Zapomeňte na dobíjecí čipy nebo karty

Jistou nevýhodou dobíjecí infrastruktury je její nejednotnost, kdy každý provozovatel dobíjecí sítě má svou vlastní platební a přihlašovací metodu. Značka Kia proto svým zákazníkům nabízí univerzální dobíjecí kartu Kia Charge, s níž dobijete s jednou identifikací u více než 630 000 dobíjecích bodů v 28 zemích napříč celou Evropou. U nové EV9 však jde ještě dál. Tento model je jako první elektromobil značky vybaven novou technologií Plug&Charge. Jednoduše stačí připojit auto k dobíjecí stanici, která jej sama identifikuje, a majiteli pak na konci měsíce automaticky přijde souhrnná faktura.

Kia si je ovšem vědoma, že stejně jako jednoduchý proces dobíjení je zásadní i rozvoj dobíjecí infrastruktury. V rámci celoevropské partnerské spolupráce s firmami Ionity a Digital Charging Solutions, ale i díky kooperaci s lokálními poskytovateli služeb dobíjení, chce proto do roku 2030 vybudovat 30 000 nových rychlodobíjecích míst. V neposlední řadě pak pokračuje i v budování rychlodobíječek v areálech své tuzemské autorizované dealerské sítě.

Kia EV9

Foto: Kia Czech

Elektromobil jako zdroj energie

Elektromobily Kia nabízejí mimo jiné i další možnosti využívání elektřiny v akumulátorech než pouze k pohonu samotného vozu. Už model EV6 přišel s funkcí s názvem V2L (Vehicle-to-Load, tedy vozidlo vs. spotřebič), která umožňuje z akumulátoru elektromobilu napájet drobné spotřebiče. Nová EV9 však toho umí ještě mnohem víc. Technologie V2B/V2H (Vehicle-to-Building, tedy vozidlo vs. dům) vytvoří z vašeho elektromobilu zdroj energie pro celou domácnost nebo dům. Kapacita akumulátoru EV9 přitom vystačí na napájení běžné domácnosti po dobu 5 až 10 dnů.

EV9 však nemusí sloužit pouze jako úložiště energie pro vlastní potřebu. Funkce V2G (Vehicle-to-Grid, tedy vozidlo vs. elektrická síť) v budoucnu umožní posílat elektřinu zpět do distribuční sítě. Jednoduše tak do svého elektromobilu uložíte přebytky elektřiny vyrobené domácí fotovoltaickou elektrárnou a se ziskem prodáte, když na trhu vznikne poptávka. S rozvojem využívání obnovitelných zdrojů energie, u nichž je problém s výkyvy ve výrobě v závislosti na počasí, bude potřeba podobných úložišť energie stále aktuálnější.

Ochrání vás i před neočekávanými situacemi

Kia EV9 je doslova prošpikována pokročilými bezpečnostními asistenty, kteří sledují prostor kolem celého auta a doslova tak vytvářejí ochranný kruh. Samozřejmostí je například kamerové sledování mrtvého úhlu nebo pokročilý parkovací asistent. Bezpečnostní výbava vozu však zahrnuje například také inteligentní tempomat s funkcí strojového učení, jenž umí na základě údajů od navigačního systému automaticky zpomalit před zónou s omezenou rychlostí nebo před blížící se zatáčkou a po jejich projetí následně obnoví původně nastavenou rychlost. Asistent pro jízdu po dálnici pak hlídá nejen bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, ale také udržuje vůz ve středu vlastního jízdního pruhu.

Kia EV9

Foto: Kia Czech

EV9 nabízí pomoc i pro dlouhé a únavné cesty. Bezpečnost zvyšuje i interiérová kamera, která sleduje obličej Obývací pokoj na kolech Nová EV9 má potenciál nadchnout každého. Zatímco v exteriéru zaujme ostře řezanými rysy, které potěší oko i náročného vyznavače moderního designu, nad jeho vnitřním prostorem zajásá nejedna početnější rodina. Speciální platforma E-GMP, na níž je Kia EV9 postavena, umožnila inženýrům navrhnout prostornou kabinu se zcela rovnou podlahu.

EV9 můžete mít v konfiguraci pro sedm cestujících, kdy je ve druhé řadě třímístná lavice a ve třetí řadě dvě samostatná sedadla. Ještě zajímavější je však varianta pro šest cestujících. Ve druhé řadě jsou v tomto případě dvě samostatná sedadla, která lze vytočit směrem ke dveřím pro snadnější nastupování starších lidí nebo umístění dítěte do dětské sedačky. Tím to však nekončí. Otočit je totiž můžete o plných 180 stupňů proti směru jízdy a užít si tak například tváří v tvář třeba zábavnou společenskou hru. Jinou možností při šestimístném provedení je nahrazení funkce otáčení za relaxační variantu dvou sedadel. Ty jsou pak vybaveny podnožkou pod nohy a lze je sklopit téměř do vodorovné polohy. řidiče a vyhodnocuje i dobu otevírání a zavírání očí, předchází vzniku mikrospánku a na možnou rizikovou situaci řidiče včas upozorní.

Kia EV9

Foto: Kia Czech

Aktualizací softwaru proti stárnutí automobilu

Stejně jako průběžně aktualizujeme operační systém a aplikace například u mobilního telefonu nebo počítače, můžeme si začít zvykat na něco podobného také u automobilů. EV9 je prvním modelem značky Kia, který patří mezi tzv. softwarově definované vozy (SDV). Přes nově spuštěný obchod Kia Connect Store si můžete nainstalovat například dálkově ovládaného inteligentního parkovacího asistenta 2, software pro vylepšení komfortu vozu nebo aplikaci pro streamování hudby.

Díky této možnosti si tak můžete svůj vůz ještě více přizpůsobit svým potřebám. Aktualizace navíc udržují elektromobil na té nejmodernější úrovni, takže časem méně ztrácí na hodnotě. Neznamená to však, že byste kvůli každé aktualizaci a nové funkci museli do servisu. Síla softwarově definovaných vozů spočívá v tom, že využívají vestavěnou konektivitu. Všechny aktualizace a stahování probíhají online a můžete je provést z pohodlí domova, podobně jako je to běžné u smartphonů.

Kia EV9 je po modelu EV6 a jeho sportovní variantě EV6 GT teprve třetím elektromobilem značky, který využívá speciální platformu E-GMP určenou výhradně pro elektromobily. Jednou z jejích předností je umístění akumulátoru do podvozku mezi oběma nápravami, což dovoluje ideálně rozložit hmotnost, snížit těžiště vozu a tím zlepšit jeho jízdní vlastnosti.
Autor Aktuálně.cz