Týdeník Ekonom zmapoval návrhy českých politických stran ohledně školství. Právě školství se stalo jedním z hlavních témat podzimních voleb do sněmovny. Zatímco v předchozích hlasováních se v horké fázi kampaně řešily především důchody či platby ve zdravotnictví, letos se strany předhánějí ve slibech, kolik peněz pošlou do školství. A to především na platy učitelů. ČSSD a lidovci by během příštích čtyř let rádi zvedli průměrný plat na více než 35 tisíc a v předvolební nabídce se najdou ještě odvážnější návrhy. Učitelé jsou nyní odměňováni opravdu značně bídně a to i po letech praxe. To je také pro absolventy pedagogických fakult důvod, proč se do školství nehrnou. Experti poukazují na silné podfinancování tuzemského školství - ročně by potřebovalo desítky miliard korun navíc. Zároveň ale upozorňují, že programy politických stran by se rozhodně neměly redukovat jen na souboj o platy učitelů. Příkladem může být nefungující státní maturita či slabé postavení ředitelů škol v celém systému.
Chceme vytvořit kvalitnější podmínky pro učitele včetně jejich platového ohodnocení. Školství musí nadále zůstat bezplatné a dostupné. Zaměříme se na dohodu mezi vzdělávacím systémem a trhem práce.
Peníze. A možná ještě lépe řečeno jejich efektivnější přerozdělování. Aby končily tam, kde jsou nejvíce potřeba. Ve výuce, u učitelů. Také nám chybí odhodlání provést hluboké reformy. Narážíme na byrokracii, neustále něco vyplňujeme, ředitelé škol shání peníze, místo aby středem zájmu byl žák. Jsme pro zjednodušení systému.
Českému školství chybí stabilita, vize a směřování. Potřebuje kvalitní, kvalifikované a dobře zaplacené učitele. Ve výchovně vzdělávacím procesu chybí větší důraz na praxi.
Školství chybí stabilita a vize. Je třeba posílit odpovědnost státu za vzdělávání, podpořit technické obory a zvýšit prestiž učňovského školství. Učivo základního školství by měly stanovit jednotné osnovy.
Českému školství nejvíce chybí kvalitní učitelé a dlouhodobá perspektiva. TOP 09 posílí prestiž a kvalitu pedagogů zvýšením jejich platů. Učitel musí patřit k nejlépe placeným státním zaměstnancům. Škola musí žákům nabízet více než dnes – rozvíjet jejich kreativitu místo memorování.
Nejvíce chybí schopnost většiny veřejných škol udržet v žácích nadšení pro poznávání a učení, největším problémem je názor, že to může zlepšit glajchšaltování a centralizace. Náprava znamená přesunout více pravomocí, odpovědnosti, peněz a důvěry na školy samotné a zvýšit platy pedagogů napříč systémem.
Českému školství nejvíc chybí celospolečensky sdílená dlouhodobá vize. Debatu o tom, jaké školství chceme, je třeba vést se všemi aktéry a nalézt shodu. Je ostuda, že učitelé a učitelky, na nichž kvalitní vzdělání závisí především, patří v Česku dlouhodobě k nejhůře placeným vysokoškolákům.
Chybí mu konkurence v metodách vzdělávání. Školy státní i soukromé by měly mít stejné podmínky včetně příspěvku na žáka a při splnění všech podmínek by stát neměl bránit vzniku nových škol, což nyní dělá.
Motivovaný učitel, na středních školách experti z praxe. Je tedy třeba zvýšit platy učitelům a přitáhnout na SŠ experty, kteří by si nemuseli dodělávat pedagogické minimum.
Návrat kompetencí ředitelům škol, kteří nejlépe vědí, co která škola potřebuje. Zrušení povinné inkluze. Řešení této otázky chceme ponechat v rukou každé školy. Jednodušší školský zákon, protože chceme jasná a jednoduchá pravidla.
Co nejvíc chybí českému školství? A jak to napravit?
Průměrné platy učitelů 1. stupně ZŠ v poměru k průměrným platům ostatních VŠ vzdělaných pracovníků