Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) provedlo v minulých dnech výzkum, při kterém se dotazovalo na možnosti výměny vánočních dárků několika řetězců, které působí na celém území Česka. Z 15 dotázaných obchodníků jich odpovědělo 12. Výsledky jsou povzbudivé: všichni, kteří odpověděli, výměnu zboží umožňují.
Vyměňují se hračky a elektronika
Zkušenosti z minulých let ukazují, že si lidé chtějí nejčastěj vyměnit hračky nebo elektroniku, dále obuv nebo kancelářské výrobky. Důvodem výměny nemusí být jen to, že obdarovaný není s dárkem spokojen; často lidé řeší i situaci, kdy se pod stromečkem sejde více stejných darů.
Po Vánocích přibývá i reklamací, i když tyto problémy obchodníci řeší podstatně méně než žádosti o výměnu zboží. V jednom z obchodních domů se například lidem stalo, že si odnesli domů hračku v originálním balení ale když se pod stromečkem dárek rozbalil, krabice byla prázdná, zřejmě vykradená.
Zboží, nebo peníze
SOS letos s uspokojením informuje i o tom, že celá řada dotazovaných obchodníků je ochotná zboží nejen vyměnit za jiné, ale také vrátit peníze.
Někteří obchodníci tak činí jen ve výjimečných případech (Palác knih Luxor, Chicco), jiní pouze tehdy, pokud je zboží opravdu nepoužité (DRAPA SPORT), nebo pokud kupující patří k věrným klientům prodejce (Gigasport). Z dotázaných prodejců jen 3 (Rockpoint, ALLTOYS, Botanicus) uvedli, že peníze nevracejí nikdy.
Navíc všechny dotázané řetězce umožňují "nepovedené dárky" vyměnit nejen o Vánocích, ale kdykoli během roku. Jeden z obchodníků (Rockpoint) o Vánocích prodlužuje lhůtu pro výměnu ze 14 dnů na 6 týdnů, vstřícný je v tomto směru i Giga sport a Baťa.
Hlídejte paragony
Pokud chcete příjemci vánočního dárku umožnit jeho případnou výměnu, musíte si hlídat doklad o koupi, popřípadě záruční list, a další podmínky, které prodejci stanovují. Přehled těchto podmínek, jakož i další výsledky dotazování SOS, shrnuje následující tabulka. (Pochopitelně je možné, že některé samozřejmosti např. pokladní doklad mohli obchodníci opomenout uvést.)
prodejce | hlavní sortiment | podmínky vrácení | možnost výměny prádla a plavek |
Palác knih Luxor | knihy, papírnictví | paragon, zboží v bezvadném stavu, výměna za zboží ve stejné ceně | --- |
Baťa | obuv | účtenka, originální krabice, nenošené, do 30 dnů | --- |
Kaufland | veškeré zboží | originální obal, pokladní doklad | ano |
DM drogerie | drogerie | paragon | --- |
Rockpoint | sportovní vybavení | bez stop opotřebení, originální obal, doklad o nákupu (paragon, záruční list), do 14 dnů (po Vánocích 6 týdnů) | neopotřebené |
Gigasport | sportovní vybavení | originál účtenka, nejlépe originální obal s visačkou, do 14 dnů (po domluvě déle) | ne |
ALLTOYS | hračky | originální balení s visačkou, nepoškozené | --- |
IKEA | nábytek | účtenka, původní obal, do 3 měsíců* | --- |
Chicco | dětské zboží | originální neporušený obal | --- |
New Yorker | oděvy | originální obal, paragon, do 14 dnů | ne |
Botanicus | přírodní produkty | originální obal, paragon | --- |
DRAPA sport | sportovní vybavení | do 4 týdnů, originální obal + nepoužité (všechny prodejny), originální obal + použité (jen tam, kde zakoupeno) | --- |
Nepočítejte ale s tím, že byste vyměnili nosiče CD nebo DVD či počítačové hry; většina obchodů je z etických důvodů nepřijímá, pokud jsou rozbalené.
Nebojte se zeptat
Nejdůležitější doporučení, které byste měli mít při nákupu dárků na paměti, shrnuje Petra Vaňková z SOS: "Je vždycky dobré se ještě před zaplacením zboží informovat na možnost výměny. To platí obzvlášť, pokud nakupujete dárek, kterým si nejste tak úplně jisti."