Praha - S čistým a stylovým interiérem české obchody problém nemají. Přístup prodavačů ale už tak ideální není. S jejich tradičním nezájmem o zákazníka se během nákupu potýká většina Čechů.
A kde je úroveň obsluhy nejhorší? Podle průzkumu agentury Market Vision v obchodech s obuví, sportovními oděvy nebo spodním prádlem.
Naopak nejlepší zacházení nakupující zakusí v parfumeriích, českých oděvech a také v optikách. Vyplývá to z otestování celkem padesáti prodejen různých českých i světových značek
Problém při nákupu? Jde hlavně o přístup
V oblasti komunikačních dovedností již údajně odzvonilo době "hrubců". Obchodní sítě v současnosti dbají na to, aby se jejich prodavači chovali k zákazníkovi slušně, byli příjemní a vyjadřovali se srozumitelně.
Zákazníkům nicméně vadí malá aktivita prodavačů při komunikaci i během samotného prodeje. Problémem je také nedostatečný "tah na branku", kde jsou největší rozdíly v jednotlivých kategoriích.
"V poslední době se mi zdá, že pro prodavačky jsou zákazníci jen další otravové a nejednou se mi stalo, že byly vůči zákazníkům hrubé," říká Lenka Marianová, která pracuje v mediální sféře. "Určitě se mi věnují v prodejnách značkového oblečení. Jinak jsem nezažila, že by byly příliš aktivní. O zákazníky se více starají starší prodavačky."
Zákazník si potrpí na detaily
"Existují oblasti, ve kterých se jednotlivé kategorie prodejen více méně neodlišují. Jedná se hlavně o oblast upravenosti exteriéru respektive interiéru. V dnešní době je standardem, že prodejny mají upravené a čisté výlohy, pěkný a čistý interiér, jsou dobře osvětleny, zboží je vystaveno vyhovující formou a je označeno cenovkami," vysvětluje Barbara Hrabalová z centra klientský služeb Market Vision.
Komentáře zákazníků v průzkumu mimo jiné ukázaly, že například i prodejny, jejichž sortiment se skládá z bund, sak, kožichů, by měly mít zkušební kabinky. Zákazník totiž vyžaduje soukromí i při nákupu tohoto typu zboží.