Káva není jen nápoj, který by člověku sloužil k prostému doplnění tekutin v těle. Již dlouhá staletí je také každodenním rituálem, který má minimálně stejnou váhu jako její konzumace. Káva dokáže ovlivňovat ekonomiku i společnost, a to v každé zemi trochu jinak. Podívejte se, jaké podoby má káva ve světě.
Výběrová káva se prokazuje mnoha parametry – svým původem (zemí, regionem, plantáží, odrůdou kávovníku), zvolenou metodou sběru a dalším zpracováním. Objem výběrové kávy na trhu činí asi 4 %. Většinou se jedná o odrůdu Arabika, která je díky své nadmořské výšce často předurčena ke kvalitnímu, ručnímu sběru. I Robusta může být výběrovou kávou, ale kvůli často užívané mechanické sklizni je výběrové Robusty o poznání méně.
Vyznačuje se rychlou a snadnou přípravou a nízkou cenou. Způsobem zpracování je ovšem potlačeno aroma a chuť. Přesto její popularita kvůli rychlému způsobu života stoupá. Vzniká způsobem, že se káva uvaří, následně usuší na prášek rozprášením horkého vzduchu či vymražení a následnou sublimací ledu ve vakuu.
Bezkofeinovou variantu podobně jako kávovinové náhražky hojně využívají těhotné a kojící ženy. U těchto výrobků je ale potřeba být na pozoru a ohlídat si, jakým způsobem k dekofeinizaci došlo. Na trhu se setkáte s přírodní cestou odstranění kofeinu – vodou či pomocí CO2, ale také za použití chemických látek. Následkem této cesty jsou nežádoucí a zdraví škodlivé látky ve vašem šálku, ale také nežádoucí změna chuti. Oproti tomu dekofeinizace vodou či CO2 je šetrná jak k chuti dané kávy, tak k vašemu zdraví a jako taková neobsahuje jakékoliv zdraví škodlivé látky.
Jde o pražení nebo vývar různých obilných zrn - například pšenice, ječmen, žita. Mezi nejznámější patří například Melta a Caro.
Jde o kávu průměrné kvality i ceny od velkých dodavatelů. Tuto kávu tvoří různé směsi a dozvědět se o jejím původu lze jen málo.
Jedna z nejdražších káv světa. Pochází z útrob cibetkovité šelmy, která se živí třešněmi kávovníku. Kilogram trusu přijde na tisíce korun.
Spojení kvalitní káva má dva hlavní rozměry – kvalitní typ přípravy, který nápoji umožní naplno rozvinout aromatický potenciál, jenž se skrývá v kávě, a také kvalitní surovina – tedy kávová zrna a z nich vzniklá směs. Pokud se zaměříme na samotná zrna, tak bychom při jejich nákupu měli chtít vědět, odkud zrna pocházejí a zda jsou kvality stupně „premium“ či „gourmet“ – v Česku se používá pojem výběrová káva. Tento stupeň kvality zrn by měl zaručit, že zrna budou jednak mít charakteristický chuťový profil oblasti, odkud pocházejí, a také že ve směsi budou zrna bez kazů, stejné velikosti, která se při pražení chovají stejně a zachovají čistou chuť (zrna se při pražení musí pražit stejně dlouho, a proto jejich velikost musí být stejná, aby se aroma rozvinulo do stejné chuti).
Pro kávu byste měli vždy použít způsob přípravy, ke kterému je určena. Parametry jsou různé, zejména se jedná o způsob mletí – pro filtrované přípravy je káva namletá hrubě, pro espresso jemně. To, zda jste si kávu správně připravili a je výsledek dokonalý, zjistíte také správnou degustací kávy.
"Kávu ochutnáváme všemi smysly – pohledem, čichem a chutí. Nejprve se podíváme na barvu připravené kávy a její cremu, kde hodnotíme jak barvu, tak její hladkost a hutnost. Teprve poté si ke kávě přivoníme a pod cremou odkryjeme veškerá aromata – v kávě naleznete až 900 různých prchlivých aromat! Tímto přivoněním již odkryjeme jednotlivé chuťové profily a nekonečnou paletu tónů – květinové, ovocné, kakaové, kořeněné či medově sladké. Až v poslední fázi dojde na samotné ochutnání kávy, které tento degustační rituál završí. Kávu bychom měli vždy poválet v ústech tak, abychom rozpoznali všechny její složky – kyselost, sladkost i hořkost. Kávy z jednotlivých regionů mohou mít charakteristické aroma. Já osobně miluji tóny pomerančových květů a jasmínového čaje v etiopských kávách, nebo si pochutnat na sladkém červeném ovoci v kolumbijské Arabice," říká Nespresso Coffee Ambassador Pavla Marková.
Hlavním účelem je vyčištění chuťových buněk. Voda se přidává i pro případný pocit žízně.
“Pro nejlepší posouzení chuti kávy je dobré ji ochutnávat černou a ve formě nálevu či filtrované kávy. Nejlépe tak oceníte charakteristické aroma dané směsi – chuť je nejčistší a nezkreslená přípravou, jako například v přípravě espressa, kde je již chuť mnohem hutnější,” popisuje Nespresso Coffee Ambassador Pavla Marková. “Hezkým experimentem je připravit si doma z jedné směsi nálev či filtr a také espresso a posoudit změny v chuti a také těle kávy,” dodává. Tělo kávy můžeme popsat jako hutnost nápoje – je vodnatý a ústy jen rychle proteče, anebo je hutný a plný, takže máte pocit, že v puse máte kus bonbónu, a má dlouhou dochuť – i to jsou parametry, které u kávy hodnotíme.
Cukr nahraďte medem, je to mnohem jemnější kombinace, nebo přestaňte sladit a zjistíte po pár měsících, že vám už káva s cukrem ani nechutná. Nebo vyzkoušejte kávu doprovázet jinými lahůdkami. Třeba s domácím rybízovým koláčem.
"Je důležité si kávu připravit především tak, aby vám chutnala. Pokud máte rádi kávu s mlékem, určitě doporučuji dát přednost ohřátému či přímo zpěněnému mléku. Po přidání teplého mléka káva přirozeně zesládne a objeví se i nové, nečekané aromatické tóny. Pokud použijete do horké kávy studené mléko, chuť kávy se naopak uzavře a jednotlivé tóny jsou lehce zastřeny. Pokud preferujete přírodní alternativy mléka, určitě je neváhejte vyzkoušet i s kávou. Ať už zvolíte mléko ovesné, sójové či kokosové, objevíte nový, nepoznaný rozměr dané kávy," radí Nespresso Coffee Ambassador Pavla Marková.
7. stoletíNejznámějsí legendou o objevení kávy je ta o pasáčkovi koz Kaldim. Kávová zrna, která se původně žvýkala, ovšem pravděpodobně pocházejí z Etiopie. Odtud měl být kávovník převezen v průběhu vojenských akcí ve 13. století do Jemenu.
15. stoletíZ Arabského poloostrova se konzumace kávy rozšířila do Orientu. Muslimové si nápoj záhy oblíbili, protože islám – na rozdíl od alkoholu – konzumaci kávy nezakazuje.
1517Turecké vojsko přepravilo kávu z Egypta do Cařihradu. Odtud se rozšířila dále do Evropy, zejména do přístavních měst.
17. stoletíDo 18. století kávu pěstovali především Arabové. V 17. století se podařilo Holanďanům tajně vyvézt semena z Jemenu a začali je pěstovat v indických a ceylonských koloniích a na Jávě. Konzumace kávy byla v té době oblíbená už i ve vnitrozemí evropských států.
1714Byla otevřena první pražská kavárna provozovaná Arabem.
1720Francouz Chevalier Gabriel Mathieu de Clieu nelegálně vyvezl kávovník na ostrov Martinique. Tím položil základy pěstování kávy ve Střední Americe a v Karibiku.
1730Přibližně v této době Portugalci dovezli kávovník do Brazílie.
1878kávovar založený na tlaku páry
1884kávovar založený na tlaku páry a vodyFoto: Wikimedia Commons/Angelo Moriondo
1901přístroj s dávkovací pákouFoto: Wikimedia Commons
1910Belgičan George Washington uvedl na trh první instantní kávu.
1938espresso s pístem a pružinou
1947vylepšený stroj – caffé cremaFoto: Stefano (aka) / Flickr.com / Wikipedia / Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license.
1961espresso s konstantním tlakem
1977přístroj pro domácí použití
1985plně automatický přístrojFoto: Shutterstock
1986patent na kávovou kapsli
2007přenosný přístrojFoto: Shutterstock
Káva není návyková ve smyslu návyku na kofein. Konzumenti mohou bez problému snížit či změnit spotřebu kávy, jde tedy o zvyk, nikoliv závislost.
Kofein je obsažen i v jiných nápojích a potravinách – třeba v čaji, kde ho může a bývá stejně jako v kávě, a přesto špatnou pověst nemá. Když se přejíte čokoládou, dostanete do sebe stejné množství kofeinu jako z jednoho šálku espressa.
Proč káva budí takové emoce? “Možná je to její historií – věřilo se, že jde o účinný lék na nemoci těla, možná tím, že bohémové ji rádi pili, a proto je asociována s volnějšími mravy či proto, že je druhou nejobchodovanější komoditou světa a její spotřeba rok od roku roste,” říká Nespresso Coffee Ambassador Pavla Marková.
Kofein stimuluje mentální činnost, zvyšuje bdělost a je také fyzickým stimulantem. Jeho účinky se začínají objevovat po zhruba 15 minutách od požití a jeho vrcholná koncentrace v těle se dostavuje cca po 30 minutách.
Mírná stimulace kofeinem může pomoci během dne, kdy je bdělost nízká, a šálek kávy je velmi prospěšný po obědě či během noční práce.
Vědecké průzkumy naznačují, že spotřeba dvou až tří šálků (200–300 mg kofeinu) denně je v pořádku a je i bezpečná pro těhotné či kojící ženy.
Pro zdravé konzumenty pak považujeme za mírnou konzumaci dávku do 400 mg denně, což odpovídá ekvivalentu 4 až 5 šálků.
Původ neboli „terroir“ je u kávy důležitý, neboť určuje její budoucí aroma. Aroma kávy je samozřejmě dále rozvíjeno zpracováním zrn, pražením a mletím, ale jeho prapůvod je předurčen odrůdou a oblastí původu.
Když mluvíme o odrůdách, existují dvě komerčně využívané odrůdy kávovníku: Coffee Arabica, Coffea Canephora (Robusta). Arabika roste ve vysokých nadmořských výškách a ve velmi specifických klimatických podmínkách. Kvůli hůře přístupnému terénu je často sklízena ručně, řadí se tedy k nejkvalitnějším zrnům.
Oproti tomu je Robusta pěstována v nížinách a je více odolná na změny klimatu a teplot. Arabika je právě díky vysokým nadmořským výškám nositelem celé palety aromat a kávě dodává její specifické tóny - ovocné, květinové, citrusové, medové a mnoho dalších. Robusta naopak dodává kávě intenzivní pražení, hořkost a tělo.
Zdroj: Petr Dlouhý, Pixeltoo (aka), Green G. (aka) / Wikipedia / Volné dílo
Především u kávy arabica můžeme sledovat podle jednotlivých druhů rozdílné chuťové profily – ovocné, dřevité, zemité či třeba květinové kávy. Profil aroma je pak ovlivněn také půdou, která musí být primárně velmi bohatá na živiny, neboť kávovník je náročnou rostlinou. U oblasti záleží na nadmořské výšce, teplotě, množství srážek a větru.
Dalším důležitým bodem je péče farmáře – on může pomoci již vytvořené aroma v zrnech rozvinout do další úrovně, pokud zrna zpracuje metodou pro ně vhodnou. Pro podpoření sladkých medových, obilninových či oříškových aroma zpracuje kávu suchou metodou, pro kyselejší ovocné kávy zvolí metodu mokrou, kde jsou zrna fermentována, aby vynikla jejich svěží chuť.
Zdroj: Statista.com
Spotřeba kávy ve světě dlouhodobě stoupá. V době pandemie se ovšem lidé spolehli s přípravou kávy více sami na sebe a připravovali si ji častěji doma. Na posezení v kavárně totiž museli načas zapomenout, i když káva z výdejních okének se stále těšila velké oblibě.
Zdroj: International Coffee Organization
Ze statistik jednoznačně vyplývá, že v konzumaci kávy ve evropský kontinent, na druhém místě se umístila Asie. Třetí příčka v pití tohoto nápoje patří Severní Americe – tedy USA a Kanadě.
Zdroj: Statista Consumer Market Outlook
Velkými konzumenty kávy jsou zejména severské státy, kde roční spotřeba kávy na osobu přesahuje pět kilogramů. Na první příčce jsou s více než osmi kilogramy Nizozemci, následují Finové a Švédi. Oproti tomu na takovou Brazílii připadá „jen“ něco málo přes pět kilogramů vypité kávy na hlavu.
Káva je pro mnoho lidí součástí významného každodenního rituálu, ale každý ji pijeme po svém. Někteří lidé mají rádi filtrovanou, jiní si ji vaří v konvičce moka na sporáku, další zase používají plně automatický kávovar nebo systém na kapsle. Bez ohledu na to, jak si ji připravují, chtějí ale milovníci kávy stále častěji vědět, jestli je jejich oblíbený nápoj udržitelný.
Životním cyklem a uhlíkovou stopou kávy se zabývá například studie konzultační firmy Quantis zpracovaná pro společnost Nespresso.
V případě nákupu zrnkové či mleté kávy může docházet k nemalému plýtvání vody i suroviny – tedy kávy. Lógr ucpává vodovodní potrubí, do dřezu tedy v žádném případě nepatří. Naopak ho lze velmi dobře použít jako hnojivo na zahradu. Jinak patří do bioodpadu.
Oproti tomu kapsle tento problém dokážou omezit optimalizací použitých zdrojů – šetří energii, vodu i kávu, která je přesně naporcovaná. Na druhou stranu je nutné použitou kapsli odpovídajícím způsobem likvidovat – tedy obal i kávovou sedlinu vytřídit.
Kávové kapsle se vyrábějí z různých materiálů. Jeden z největších producentů kávy Nespresso sází na hliník. Hliník je nejlepší materiál pro dlouhodobou ochranu čerstvosti a aroma, je také opakovaně recyklovatelný. Pro své dobré vlastnosti hojně využívaný v domácnostech i v potravinářském průmyslu jako obalový materiál. Brání přístupu světla i pachů, udržuje potravinu čerstvou. Kapslový systém zaručuje, že v hliníkové kapsli z 80 % recyklovatelného hliníku je 100% čerstvá káva, hermeticky uzavřena tak, aby vydržela 12 měsíců bez ztráty aroma.
Systém recyklace hliníku v Čechách se v průběhu let velmi mění. Například Nespresso recyklační program je v Česku funkční od roku 2014. Češi se v otázce recyklace dlouhodobě vzdělávají a generačně se mění přístup k nakládání s odpady a například i domácí forma separace odpadů. Zákazníci mohou vrátit použité hliníkové kapsle několika způsoby – na buticích Nespresso, odevzdáním kurýrovi DPD, přes pobočky Zásilkovna.cz s použitím recyklačního kódu nebo odevzdáním do šedých kontejnerů na kovový odpad na území hlavního města Prahy. Společnost očekává, že objem odevzdaných použitých hliníkových kapslí ještě vzroste.
Recyklovaný hliník se používá na velké množství výrobků včetně okenních rámů, kol a automobilových dílů.
Pro výrobce:
• podpora lokálních pěstitelů
• ekologicky šetrné pěstování
• podpora ochrany a obnovy lesů
• čisté energie v komunitách pěstitelů
• větší využití bioplynu ve výrobním procesu, využití udržitelné energie a přechod na 100% obnovitelnou energii
Pro konzumenty:
• omezit kávu do nerecyklovatelných kelímků s sebou
• výběr kávy pražené v zemi původu, ekologicky šetrné
• přemýšlet i nad rostlinnými mléky do kávy jako alternativu k živočišnému
• káva patří do bioodpadu, kapsle vytřídit dle použitého materiálu
• při domácí přípravě kávy šetřete vodou (neohřívejte plnou konvici). Dávkujte jen tolik kávy, aby to odpovídalo počtu osob.
K videu lze zapnout české titulky v nastavení přehrávače.
Dnes v kontextu sociálních změn a globální pandemie více než kdy jindy vnímá značka Nespresso nutnost chránit ty nejohroženější a uchovávat nejcennější zdroje naší planety. Společnost Nespresso chce být součástí tohoto myšlení a je přesvědčena, že produkce kvalitní kávy může být uměním a zároveň může iniciovat i mnoho pozitivních změn – pokud je každému detailu věnována péče.
Péče je součástí hodnot společnosti Nespresso – a to již od kávových bobulí na stromech až po konečný výsledek – výjimečný a udržitelný šálek kávy. Už téměř dvacet let naše týmy v terénu v programu Nespresso AAA Udržitelnosti kvality™ úzce spolupracují se 110 000 pěstiteli v 15 zemích, kteří produkují nejlepší kávy na světě, aby pozitivně ovlivnily život jejich rodin i širších komunit a chránily krajinu kolem nich. Ve zkratce lze říct, že tyto komunity věnují kávě velkou péči a my zase pečujeme o ně.
Náš program Reviving Origins je důkazem našeho trvalého závazku obnovovat ohrožené druhy káv a komunity v regionech sužovaných konflikty a obtížemi. Řada Master Origins pak ukazuje, že pěstitelům nabízíme aktivní pomoc v tom, aby mohli uchovávat a vylepšovat tradiční metody sklizně.
V rámci celé společnosti aktivně věnujeme péči kvalitě, zážitku, který nabízíme milovníkům kávy, i sobě navzájem. Stejná míra péče se také odráží v závazku společnosti Nespresso, kterým je zajistit, že do roku 2022 bude mít každý šálek kávy neutrální uhlíkovou stopu.
V některých částech světa sice příroda zařídila dokonalé podmínky pro pěstování vynikající kávy, ale zároveň jsou tyto oblasti zmítány konflikty a sociálními, ekonomickými či klimatickými obtížemi.
V rámci programu Reviving Origins, který jsme spustili v roce 2019, poskytujeme pěstitelům z těchto regionů vybavení, školení a technickou pomoc, abychom navrátili výrobu kávy tam, kde je ohrožena, a přivedli zpět k životu některé z nejvzácnějších kvalitních káv světa pro naše náročné zákazníky. Tato spolupráce již přinesla pozitivní výsledky ve východním Zimbabwe, v Kolumbii (regiony El Rosario a Caquetá) a v Ugandě (pohoří Rwenzori). Zatím posledním úspěchem bylo rozšíření do čtvrtého regionu, Demokratické republiky Kongo, odkud pochází první káva v této řadě v bio kvalitě: Kahawa Ya Congo. Závazkem společnosti Nespresso vždy bylo zajistit, že příjmy farmářů z pěstování kávy jsou stabilní a umožňují jim důstojný život.
V rámci programu Nespresso AAA Udržitelnosti kvality™ vyplácíme pěstitelům za kávu vyšší ceny. To, že platíme za kávu nadstandardní ceny, zlepšuje ekonomickou i sociální situaci rodin pěstitelů. K tržní ceně, která se samozřejmě v každé zemi liší, vyplácíme farmářům v programu AAA ještě další bonus za to, že jsou jeho součástí, a za jejich závazek trvalému zlepšování. Také mohou získat další bonus, pokud je jejich farma certifikovaná externí organizací. Protože farmáři spolupracují s firmou Nespresso na zvyšování kvality a produktivity, mohou pak prodávat konzistentně kvalitní kávu za vyšší cenu.
Klíčovou složkou vize společnosti Nespresso je snaha dekarbonizovat celý hodnotový řetězec. Mezi iniciativy zavedené v krátkodobém horizontu budou patřit následující:
• Udržitelná spotřeba energie v hodnotovém řetězci Nespresso: Zaměření na energetickou efektivitu v celém provozu Nespresso včetně přechodu na 100 % obnovitelnou energii ve všech buticích Nespresso a navýšení využití bioplynu ve výrobním procesu.
• Podpora cirkulární ekonomiky: Podpora cirkulární ekonomiky tím, že budeme více využívat recyklované plasty v kávovarech Nespresso a recyklovaný a nízkouhlíkový nový hliník v kávových kapslích.
Sázení stromů na kávových plantážích a v jejich okolí (insetting): Stromy jsou nejlepším způsobem, jak zachytávat uhlík z atmosféry, stejně jako způsobem, jak investovat do přírody a vybudovat samostatně se obnovující zemědělský systém. Stromy mohou poskytnout stín, který je potřeba pro zlepšení kvality i kvantity sklizně kávy. Jejich kořeny navíc pomáhají s ochranou před erozí a sesuvy půdy a přispívají k její regeneraci. Spolu s partnerskou organizací Pur Projet společnost Nespresso ztrojnásobí kapacitu sázení stromů (insetting) v zemích produkujících kávu, jako je Kolumbie, Guatemala, Etiopie a Kostarika.
Zrychlení pro okamžitý pozitivní dopad (iniciativy pro offsetting): Společnost Nespresso bude také investovat do projektů na podporu záchrany a obnovy lesů a zavádět řešení pro čistou energii v komunitách pěstitelů.
Značka Nespresso se i v České republice zaměřuje na téma udržitelnosti a podporuje lokální organizace a iniciativy, které jsou aktivní v oblasti cirkulární ekonomiky a sázení stromů.