Až 24. prosince? Kdepak, Ježíšek už jede na tři směny

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
13. 11. 2013 8:50
Reportáž Aktuálně.cz z distribučního centra Mall.cz v první den vánočních nákupů.
Mall.cz
Mall.cz | Foto: Mall.cz

Praha - Nevypadá to, že by Ježíšek měl přiletět až 24. prosince. S dárky létá už nyní, dokonce na tři směny.

Je úterý. V centrále Mall.cz stejně jako v dalších e-shopech prožívají první ostrý den předvánočních nákupů. Internetové obchody ohlásily marketingovou akci - dopravu zboží zadarmo - a navíc je jen těsně poté, co prudce oslabila koruna. Většina zákazníků v nejbližších dnech čeká zdražování zboží z dovozu.

Během jediného dne proto přichází 22 tisíc různých objednávek. Vánoční nákupní horečka je v plném proudu. Oproti stejnému dni loňského roku se počet objednávek zdvojnásobil; v porovnání s běžnými, mimosezónními dny jde dokonce o trojnásobek.

Nejvíce frčí počítače, další IT vybavení a mobilní telefony. Přesně ty věci, u kterých se po zásahu České národní banky proti koruně čeká zdražování. V těsném závěsu zůstávají ale hračky, móda a domácí spotřebiče. A pak je tu ještě jeden fenomén, který ale s Vánoci nesouvisí - domácí mazlíčci potřebují krmivo pořád, svátky nesvátky. Granule pro psy jdou na odbyt ve velkém.

Tady v distribučním centru Mall.cz v pražských Horních Počernicích začíná cesta vámi objednaného balíčku.

Denně skoro padesát tisíc položek

Více než šedesát zaměstnanců odpolední směny se snaží zákazníkům co nejrychleji a přesně podle jejich požadavků připravit zboží k expedici. Jede se třísměnný provoz, zboží se tedy připravuje i v noci.

"Čekáme, že objem prodaného zboží ještě poroste," říká na úvod naší návštěvy manažer logistiky mateřské společnosti Netretail Holding Josef Gabaš.

"Teď je odpoledne a už máme k expedici připraveno asi patnáct tisíc kusů zboží. To znamená zhruba o šest tisíc více než mimo sezonu," porovnává Gabaš.

V letošních špičkách Mall.cz podle něj očekává, že bude na cestu k zákazníkům chystat asi 45 tisíc kusů zboží denně. Standardní den mimo špičku přitom představuje expedici asi osmi tisíc kusů.

Nejinak jsou na tom další e-shopy, konkurenti Mall.cz. Letošní tržby mají být podle jejich očekávání o deset procent nad loňským stavem. Ne že by Ježíšek byl o tolik štědřejší, ale k nákupům přes internet se uchýlí další zákazníci, dříve spoléhající jen na kamenné obchody. 

Centrálou projde vše

V centrálním distribučním centru je asi padesát tisíc různých druhů výrobků - od lednic a bílé techniky přes hračky po zahradní domky. "V centrále máme příjem zboží, sklady i expedici," pokračuje Gabaš.

Odsud se vozí přímo k zákazníkům, ale také na dílčí distribuční místa.

Vypadá to tady jako při pásové výrobě kdysi u Forda. Každý zaměstnanec má své místo a přesně stanovený postup práce. Každá odchylka znamená zdržení a ztráty. Vše musí jít plynule.

"Úplně první fází celého procesu je příjem zboží od dodavatelů," vysvětluje Gabaš. Zboží se vyloží a zkontrolují se patřičné dokumenty. Každý kousek dostane své sériové číslo.

Mall.cz zelený štítek.
Mall.cz zelený štítek. | Foto: Mall.cz

S tímto číslem zboží putuje do skladů. "Říkáme tomu, že v tuto chvíli se stává disponibilním. Objeví se na našem webu a zákazník si jej může objednat," popisuje Gabaš.

Všechny objednávky jednotlivých zákazníků pak přijímá centrála nebo zákaznická linka v pražských Holešovicích. Ta po objednání pošle veškeré informace o objednávce zpět na distribuční centrálu do Horních Počernic.

"Zde získá zboží zelený štítek s identifikačním kódem, kde je obsaženo naprosto vše o produktu, tedy například o jaký typ zboží jde, komu se má doručit a jakou cestou," říká dále Gabaš.

Zelený štítek je páteří celého procesu. Každý zaměstnanec je vybaven čtečkou, která mu jasně zobrazí, co má se zbožím dále udělat.

"Veškeré operace jsou nastaveny tak, aby se zaměstnanec v danou chvíli nemusel rozhodovat, co udělat. Veškerá jeho činnost je naprosto jasně dána," popisuje Gabaš to, jak udržet co nejvyšší efektivitu práce.

Specifikem Mallu.cz jsou takzvané konsolidační zóny, kam směřuje zboží při objednávce o více položkách. Díky kódům na zelených štítcích jsou jednotlivé položky zkompletovány tak, aby mohly jít jako jedna zásilka.

Desetitisíce fólií

Po kompletaci přichází na řadu balení výrobků. Musejí být zabaleny tak, aby byly chráněny před poškozením.

"Za den se bavíme o desítkách tisíc fólií a krabic v řádech milionů korun," odhaduje Gabaš.

Opět pomocí zeleného štítku je vygenerován další manipulační kód. Přichází poslední operace.

"Na základě toho, co operátorovi přijde z balicí stanice, se vytiskne klasický shoping label, na něm se již objeví, jakým dopravcem bude produkt expedován. To je poslední krok," říká Gabaš.

Podle dopravce, lhůty a místa dodání je pak zboží nakládáno do vozů jednotlivých outsorcovaných partnerů. Když je celé auto naplněno, dá centrála signál dopravci, ten pak přistaví další vozidlo.

Expedujeme několikrát denně

Auta z distribuční centrály Mall.cz odjíždějí se zbožím k zákazníkům a výdejním místům několikrát denně.

"Například poslední auto společnosti PPL odjíždí z naší centrály v devět hodin večer. Jsou ale auta, která nakládáme i ve dvě hodiny ráno. Ta jsou zpravidla poslední," říká Gabaš.

Zde se zboží připravuje k expedici.
Zde se zboží připravuje k expedici. | Foto: Mall.cz

Své pražské pobočky si pak Mall.cz zaváží sám. Pro tyto účely má k dispozici dvě auta.

A jaký způsob vyzvednutí objednaného zboží zákazníci preferují?

"Myslím, že se to teď otočilo. Zákazníkům totiž s určitou lhůtou dodání nabízíme dopravu zdarma i v jiné dny než jen dnes. Dopravu až do domu tudíž využívají hojněji," dodává.

Dozor, stále dozor

Celý proces je podle Gabaše neustále monitorován vedoucími pracovníky. Díky zeleným štítkům vědí, jaký počet položek se právě připravuje k expedici, ale i to, jaká je produktivita práce jednotlivých zaměstnanců.

"Například teď vím, že mám k dispozici 4360 kusů zboží. Vím, co všechno je s ním ještě třeba udělat, vím, kolik kusů mám v konsolidačním regále, vím, jaký je u zboží deadline na doručení," vyjmenovává Gabaš.

Všechno musí klapat. "Chceme předejít situaci, kdy kvůli výpadku techniky nebudeme zákazníkům schopni dodat zboží včas. Proto se na tyto situace průběžně cvičíme," vysvětluje.

Firma tak pravidelně vytváří modelové krizové situace, aby zaměstnanci v případě výpadku věděli přesně, co mají dělat.

 

Právě se děje

Další zprávy