Praha - Většina obyvatel České republiky (73 procent) plánuje letos utratit za vánoční dárky maximálně pět tisíc korun. Od pěti do deseti tisíc korun hodlá zaplatit 22 procent lidí, více než deset tisíc korun pak šest procent lidí.
Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Cetelem realizovala agentura STEM/MARK na vzorku 1000 respondentů.
„Letošní výdaje ale mohou být ve skutečnosti vyšší. Každý pátý se totiž přiznal k tomu, že minulý rok utratil za dárky nakonec více, než kolik plánoval," upozorňuje Tomáš Siegler, marketingový ředitel Cetelem ČR. Naopak méně oproti plánu utratilo necelých sedm procent respondentů.
Nejčastěji hodlají lidé obdarovat čtyři až pět osob - tuto variantu uvedlo 30 procent lidí. Průměrná cena za dárek se bude letos pohybovat zhruba okolo osmi až devíti stovek korun.
Za jídlo a vánoční výzdobu hodlá osm lidí z deseti vydat do tří tisíc korun. Do pěti tisíc za jídlo a výzdobu utratí necelých 13 procent obyvatel, více než pět tisíc korun pak zaplatí přes sedm procent lidí.
Mobil a počítač už ve školce
Děti do pěti let touží podle rodičů nejčastěji stále po hračce (77 procent), přesto téměř každé jedenácté dítě v tomto věku si už přeje čtečku či tablet. Přes tři procenta předškoláků by rádo našlo pod stromečkem mobil a téměř tři procenta by od Ježíška, na kterého podle rodičů věří 97 procent dětí v tomto věku, uvítala počítač či notebook.
U dětí od šesti do deseti let vítězí stále hračky, stavebnice a stolní hry (69 procent), ale narůstá počet těch, které si přejí tablet či čtečku (22 procent), mobilní telefon (17 procent) a počítač či notebook (12 procent).
U starších dětí a dospívajících pak vítězí oblečení (33 procent), dále mobilní telefon (25 procent) a počítačové vybavení, jako například počítačové hry, grafické karty apod. (21 procent). Tablet či čtečku si přeje 21 procent z nich a 19 procent sní o počítači či notebooku.
Kosmetika, oblečení, knihy a parfémy
Nezávisle na věku bude letos mezi nejčastější dárky tradičně patřit kosmetika, kterou plánuje kupovat 77 procent lidí. Následují oblečením (47 procent), knihami (44 procent) a parfémy (42 procent).
Mezi časté dárky patří také elektronika či jiné vybavení domácnosti (22 procent), kutilské potřeby (20 procent), šperky a hodinky (19 procent). Rovněž 19 procent hodlá svému blízkému nadělit spodní prádlo. Šestnáct procent bude nakupovat léky, zdravotnické pomůcky či masážní přístroje.
Peníze jako dárek k Vánocům by rádo 16 procent dotázaných, s přibývajícím věkem však procento lidí, kteří si přejí peníze, klesá. Naopak ale s přibývajícím věkem stoupá procento těch, kteří peníze darují. Peníze přitom hodlá letos darovat téměř každý pátý. Dárkové šeky plánuje koupit dalších pět procent lidí, přejí si je však jen zhruba dvě procenta respondentů.
Povánoční slevy a úvěry
Polovina lidí (49 procent) nakupuje dárky na poslední chvíli, častěji přitom muži než ženy. Téměř sedm procent lidí plánuje nakoupit dárky výhradně až v povánočních slevách.
Financování dárků úvěrem připouští téměř čtyři procenta respondentů, dalších pět procent vidí tuto variantu jako možnou.
Živý stromeček hodlá letos koupit 41 procent obyvatel, jedenáct procent se v tomto ohledu ještě nerozhodlo. Největší zájem bude o smrčky (39 procent) a jedle (32 procent). Borovičku si chce pořídit 30 procent dotázaných.
Zhruba polovina lidí (49 procent) přitom hodlá za stromek utratit maximálně 800 korun, 41 procent investuje do stromku jen do 400 korun. Až 1200 korun je ochotno vydat devět procent respondentů, více než tuto částku pak necelá dvě procenta.