Řetězce chtějí omezit odpad elektronickými účtenkami. Novinku otestuje Albert

Ekonomika Ekonomika
20. 8. 2020 14:31
Přechodem na elektronické účtenky by obchodní řetězce v Česku mohly ušetřit stovky tun termopapíru, který končí krátce po nákupu v koši. Účtenku by zákazníkovi mohly posílat například na e-mail nebo klientský profil. Pilotní projekt připravují řetězec prodejen Albert v Jihlavě.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

O ambici obchodníků informovaly Hospodářské noviny (HN). Velké obchodní řetězce každý rok vydají stovky tun účtenek, které krátce po nákupu skončí v koši. Některé obchody se proto zabývají tím, jak papírové účtenky zkrátit nebo se jim zcela vyhnout.

Podle zákona sice obchodník musí vydat účtenku, už ale není specifikováno, v jaké podobě. "Jednou z možných variant je účtenku vystavit elektronicky, například e-mailem či prostřednictvím SMS zprávy," vysvětluje pro HN Zdeněk Vojtěch z tiskového odboru ministerstva financí.

Elektronická účtenka se vydává například při nákupech přes internet, v případě kamenných obchodů se ale běžně neuplatňuje. Nicméně řetězec prodejen Albert například tento měsíc zavedl možnost takzvaných zkrácených účtenek s délkou kolem deseti centimetrů, kdy pokladní dá zákazníkovi při platbě na výběr mezi klasickou a právě kratší verzí. Řetězec odhaduje, že tak ročně ušetří přibližně sedm tun termopapíru.

"Naše náklady na nákup termoúčtenek se pohybují v nízkých desítkách milionů korun ročně," říká pro HN Jiří Mareček, ředitel komunikace Albertu. Společnost se současně snaží být zkrácenými účtenkami ekologičtější. Zkrácená účtenka obsahuje celkovou částku, údaje o platbě, bezpečnostní a identifikační kódy či datum. Tyto informace umožní koupené zboží dohledat a případně provést jeho vrácení. Její součástí naopak není logo a seznam položek, který lze ale dohledat přes čárový kód.

Albert rovněž připravuje zavedení právě elektronické účtenky jako první kamenný obchod v Česku. Pilotní projekt chce během roku spustit v Jihlavě.

Ekologičtější varianty zvažují i ostatní řetězce, například Penny Market nebo Kaufland. Účtenka by pak zákazníkovi mohla přijít buď do jeho klientského profilu, nebo na e-mail.

S rozesíláním elektronických účtenek je ale podle obchodníků potřeba vyřešit také například zpracování osobních údajů zákazníků.

Toxické účtenky

Část účtenek z termopapíru zároveň obsahuje chemické látky, které mohou být zdraví škodlivé. Konkrétně u bisfenolu A vědci prokázali, že může způsobit rakovinu. Evropská komise jej proto od 2. ledna tohoto roku zakázala. 

Výrobci již nabízí i ekologické účtenky bez chemických látek. Ty ekologičtější jsou ale zhruba o polovinu dražší. Podle Vítězslava Moravy, majitele obchodní společnosti Roličky Morava, mají ale kromě ekologického dopadu výhodu v tom, že jen tak nevyblednou. Oproti sedmileté záruce čitelnosti u klasického termopapíru je u nich podle něj garantovaná čitelnost záznamu až 35 let.

Kvůli bisfenolu A také papírové účtenky dodnes končí ve směsném odpadu. K recyklaci společně s jiným papírem se přitom nehodí.

 

Právě se děje

Další zprávy