Každý Čech sní v průměru až čtyři litry zmrzliny ročně. Teplo přitom podporuje jejich chuť. Z exkluzivního výzkumu pro Aktuálně.cz a HN vyplývá, že třetina konzumentů si kupuje zmrzlinu, aby se ochladila. Letos v červnu, kdy teploty stouply, byly tržby obchodníků nejvyšší za poslední tři roky.
Češi za poslední rok nakoupili v obchodech 34 790 741 litrů zmrzliny. To je o necelé procento méně než o rok dříve. Ačkoliv spotřeba zmrzlin meziročně mírně klesla, tržby prodejců kvůli rostoucím cenám zmrzlin stouply téměř o čtyři procenta. Údaje za červen 2017 přitom ukazují, že červen byl díky teplejšímu počasí (průměrná měsíční teplota stoupla o jeden °C) pro prodejce nejlepším měsícem za poslední tři roky. Meziročně tržby obchodníků stouply v tomto měsíci o 18 %.
Jednoporcové | Rodinná balení | Dezerty (rolády a dorty) | Zmrzlina celkem | |
---|---|---|---|---|
2014/2015 | 1801 | 677 | 244 | 2722 |
2015/2016 | 2026 | 727 | 254 | 3009 |
2016/2017 | 2091 | 795 | 233 | 3120 |
Meziroční změna v % | 3,2 | 9,4 | -8,3 | 3,7 |
Zdroj: Nielsen, údaje pocházejí z obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, není do nich zahrnuta společnost Makro.
Poznámka: Údaje jsou porovnávány meziročně vždy v období červenec prvního roku až červen následujícího roku, tedy v 12měsíčním intervalu.
Jednoporcové | Rodinná balení | Dezerty (rolády a dorty) | Zmrzlina celkem | |
---|---|---|---|---|
2014/2015 | 14,2 | 11,2 | 7,3 | 32,7 |
2015/2016 | 16,4 | 11,3 | 7,2 | 35 |
2016/2017 | 16,4 | 12 | 6,7 | 34,8 |
Meziroční změna v % | -1,8 | 6,2 | -6,9 | -0,6 |
Zdroj: Nielsen, údaje pocházejí z obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, není do nich zahrnuta společnost Makro.
Poznámka: Údaje jsou porovnávány meziročně vždy v období červenec prvního roku až červen následujícího roku, tedy v 12měsíčním intervalu.
Průměrná cena zmrzliny stoupla meziročně o čtyři procenta, z 86 na 90 Kč za jeden litr zmrzliny. Nejvíce přitom podražila balení pro jednoho, a to o více než pět procent. Avšak ne u všech druhů zmrzlin cena rostla, výjimku tvořily dezerty, tedy zmrzlinové rolády a dorty, které zlevnily o necelé procento.
Zdroj: Nielsen
Nejčastěji si Češi kupují balení pro jednoho. V objemovém pojetí je taková téměř každá druhá zmrzlina. V tržbách to představuje dvě třetiny všech útrat.
Zdroj: Nielsen, údaje pocházejí z obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, není do nich zahrnuta společnost Makro. Ukazují vývoj v období červenec 2016 až červen 2017.
Nejprodávanějším typem balených zmrzlin jsou nanuky, které si drží svůj dvoutřetinový podíl. Také oblíbenost kornoutů je stabilní a pohybuje se kolem 16 procent. Naopak sendvičové zmrzliny (např. ruská zmrzlina) svou pozici mírně ztrácejí, jejich podíl klesl zhruba o pět procent.
Zdroj: Nielsen, údaje pocházejí z obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, není do nich zahrnuta společnost Makro. Ukazují vývoj v období červenec 2016 až červen 2017.
Tvaroh, vanilka a tvaroh s jahodou jsou nejoblíbenější příchutě nanuků stejně jako před třemi lety. Oblíbenost těchto příchutí však meziročně mírně klesá a naopak roste zájem o nanuky s čokoládovou či mandlovou příchutí.
Vanilku, čokoládu a jahodu si Češi vybírají z kornoutů nejraději. Zatímco oblíbenost prvních dvou příchutí stagnuje, oblíbenost jahodové příchutě meziročně o desetinu klesla. Větší atraktivitu naopak získávají kombinované příchutě, jako je vanilka a jahoda či vanilka a čokoláda.
Všechny tři příchutě meziročně posílily svůj tržní podíl a obhájily svá medailová místa. Nejvýrazněji však rostla oblíbenost čokoládových rodinných balení. Ne ovšem zatím natolik, aby dosáhla na zlato.
Zdroj: Nielsen, údaje pocházejí z obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, není do nich zahrnuta společnost Makro. Ukazují vývoj v období červenec 2016 až červen 2017.
Evropské firmy vyrobí ročně zhruba 3 miliardy litrů zmrzliny a prodají ji zhruba za 6 miliard eur (téměř 160 miliard Kč). K průmyslové produkci přispívají i drobní neprůmysloví výrobci zmrzlin, kteří studenou pochoutku prodávají v cukrárnách, kavárnách či specializovaných zmrzlinárnách. Ti se na celkové produkci zmrzliny podílejí zhruba desetinou. Průměrný Evropan tak ročně sní podle odhadu asi 7 litrů zmrzliny ročně. Největšími milovníky zmrzliny na světě jsou Novozélanďané. Každý obyvatel sní v průměru 28 litrů ročně. Češi v průměru zkonzumují až 4 litry zmrzliny ročně (mezi pět největších výrobců patří v Česku Bidfood, Haagen Dazs, Nestlé, výrobci privátních značek a Unilever). Vedle českých výrobků se v obchodech nejčastěji setkají se zmrzlinami z Polska.
Zdroj: UniCredit Bank
Zdroj: UniCredit Bank, EuroGlaces
Poznámka: produkce v roce 2016, *produkce v roce 2015, **produkce v roce 2010
Exkluzivní průzkum pro Aktuálně.cz a Hospodářské noviny provedl portál AkčníCeny.cz v období 9. až 21. srpna 2017. Ve výzkumu odpovídalo 498 respondentů. Z dat vyplynulo, že zmrzlinu jí 9 Čechů z 10. Většina si ji kupuje a dává přednost smetanovým příchutím. Cena je pro ně třetím nejdůležitějším parametrem při rozhodování o koupi konkrétního výrobku. Důležitá je pro ně i sleva, ale ta musí být více než 20 %, jinak na ni reaguje jen málo kupujících.
Odpověď | Hodnota v % |
---|---|
Ano | 75 |
Ne | 14 |
Někdy kupuji, jindy si ji děláme doma | 10 |
Děláme si ji výhradně doma | 1 |
Odpověď | Hodnota v % |
---|---|
Obojí | 63 |
Jen zabalenou do obalu | 20 |
Jen kopečkovou nebo točenou | 17 |
Odpověď | Hodnota v % |
---|---|
Hlavně smetanové | 63 |
Hlavně ovocné | 37 |
Odpověď | Hodnota v % |
---|---|
Více než 50 procent | 39 |
50 procent | 28 |
30 procent | 16 |
10 procent | 6 |
40 procent | 6 |
20 procent | 5 |
Odpověď | Hodnota v % | |
---|---|---|
Chuť - dobrá zkušenost z minula | 68 | |
Konkrétní příchuť | 32 | |
Cena | 28 | |
"Složení (množství cukru; množství éček, podíl ovoce či smetany; využití živočišných/rostlinných tuků a jejich druh..)" | 20 | |
Země původu | 10 | |
Značka | 8 | |
Výrobce | 8 | |
Tvar a velikost | 6 | |
Design obalu | 2 |
Odpověď | Hodnota v % | |
---|---|---|
Pro sebe | 78 | |
Pro děti | 44 | |
Pro někoho jiného | 20 | |
Pro domácí mazlíčky | 4 |
Odpověď | Hodnota v % | |
---|---|---|
Chutnají mi | 76 | |
Chci se ochladit | 35 | |
Jiný důvod (jako odměnu ke kafi; ke svlažení úst, pro slepice…) | 6 |