Do kina už nechodíme: Ceny vstupenek výrazně rostou

Kristina Procházková
19. 3. 2007 0:00
V roce 2006 do českých kin zavítalo 11 508 965 diváků, kteří navštívili celkem 345 239 filmových představení. Průměrný počet návštěv kina na obyvatele tedy loni činil 1,12. Průměrná cena vstupenky byla 90,65 Kč. Trendem je růst cen a klesající návštěvnost našich kin.
Foto: Profimédia

Při pohledu na statistiku návštěvnosti českých kin musí filmového fandu bodnout u srdce: Za posledních čtyřicet let počet návštěvníků před plátnem klesl na desetinu. Naopak smutní nemusejí být filmoví distributoři: Návštěvníků ubývá, ale ceny vstupenek rostou. A porostou i nadále.

Rok 2005: odražení ode dna?

Zatímco na počátku osmdesátých let šel každý Čech do kina v průměru šestkrát ročně, v roce 1989 už činil průměr jen asi pět návštěv a v polovině devadesátých let nebyl průměrný Čech v kině ani jednou - počet návštěv na člověka byl menší než 1,0.

Popularita kin se poněkud zvedla až od roku 2001, s výjimkou roku 2005 počet návštěvníků v kinech už nikdy neklesl pod 10 milionů. V roce 2005 byl také ve srovnání s rokem 2006 o mnoho nižší počet promítání (o 27 tisíc).

Zdražování bude pokračovat

Stále větší popularitu si také získávají multiplexy. Právě v nich totiž shlédne film více než polovina návštěvníků. Na tržbách se ale podílejí ještě vyšším procentem: v roce 2005 šlo celých 71 procent peněz ze vstupného právě do jejich kapsy.

Foto: Aktuálně.cz
  • SPECIÁL: DANĚ A DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ 2007 
  • Spočítejte si daňové  přiznání  za  5  minut!       Klikněte ZDE!
Foto: Aktuálně.cz
  • BURZOVNÍ  HRA 2007
  • Vyhrajte ceny v hodnotě až 200 tis!Pobavte se Klikněte ZDE!
Foto: Aktuálně.cz
  • TIP: PŘEČTĚTE SI NEJUŽITEČNĚJŠÍ ČLÁNEK 
  • Tisíce Kč za vodu? Neplaťte zbytečně!             Klikněte ZDE!

Právě multiplexy - které kromě samotného promítání nabízejí svým návštěvníkům i další servis, premiérové snímky a velkofilmy - se významně podílejí na zvyšování průměrné ceny vstupenky. V roce 2006 stál lístek přes 90 Kč, jen asi o padesátník víc než v roce předchozím, analytici statistického úřadu ale předpokládají, že ceny vstupenek dále porostou.

"Tento trend dále pokračuje a dá se předpokládat i do budoucna. Srovnání s evropskými cenami vstupenek na filmová představení dalšímu předpokládanému růstu cen u nás také nahrává, neboť naše ceny jsou v současnosti dvaapůlkrát nižší," uvádějí ve zprávě ČSÚ.

Za jaké filmy Češi utrácejí?

Celkem u nás kina ze vstupného utržila v roce 2006 i v minulých letech víc než miliardu korun. Největšími trháky jsou české filmy, jak dokládá i tabulka největších hitů posledních let (viz níže). Víc než milion diváků do kina vyrazil jen na čtyři snímky: Černí baroni (1992), Sám doma (1992), Titanic (1998), Tmavomodrý svět (2001).

V hitparádě padesáti nejúspěšnějších snímků jednotlivých let od roku 1992 tvoří české filmy asi pětinu, téměř dvě třetiny filmů jsou americké provenience a své zastoupení tu dále mají britská, francouzská a německá kinematografie. Filmy z jiných zemí (Japonsko, Mexiko, Čína, Polsko, Itálie) jsou spíše výjimkou.

rok nejnavštěvovanější film 2. nejnavštěvovanější 3. nejnavštěvovanější
název tržby název tržby název tržby
1992 Černí baroni 29,3 Sám doma 14 Kamarád do deště II 16,6
1993 Jurský park 28,5 Konec básníků v Čechách 21,2 Nahota na prodej 17,5
1994 Akumulátor 1 10,5 Šakalí léta 8,7 Táta v sukni 8,5
1995 Forrest Gump 11,1 Specialista 7,5 Lví král 5,2
1996 Kolja 30,3 Den nezávislosti 19,7 Nebezpečné myšlenky 7,3
1997 Kolja 14,6 Muži v černém 22,8 Bean 22,2
1998 Titanic 79 Armageddon 30,8 Godzilla 19,1
1999 Pelíšky 55,1 Mumie 22,4 Z pekla štěstí 15,6
2000 Princezna ze mlejna II 23,9 Samotáři 28 Gladiátor 27,8
2001 Tmavomodrý svět 85,7 Kytice 30,2 Pearl Harbor 38
2002 Pán prstenů: Spol. prstenu 89 Harry Potter a kámen mudrců 60,8 Muži v černém II 31,6
2003 Pupendo 86,6 Pán prstenů: Dvě věže 70 Matrix Reloaded 48
2004 Pán prstenů: Návrat krále 80 Harry Potter a vězeň z Azkabanu 61,7 Troja 57,3
2005 Román pro ženy 52 Harry Potter a Ohnivý pohár 48,4 Madagaskar II 32,1
2006 Účastníci zájezdu 76,3 Rafťáci 66,4 Doba ledová 2: Obleva 58
pozn: tržby jsou v milionech korun, zaokrouhleno na 1 desetinné místo
pozn: tučně jsou uvedeny české filmy, ostatní jsou americké (pouze Bean je britský)

Češi rádi české filmy

O tom, že Češi rádi zajdou na film české provenience, svědčí i mezinárodní srovnání. V žebříčku návštěvníků vlastních snímků totiž patříme na špičku, což potvrzuje srovnání čísel z let 2004 a 2005 (ta jsou odhadována).

země 2004 2005
návštěvnost "domácích" filmů pořadí návštěvnost "domácích" filmů pořadí
Česko 23,8% 2.-3. 24,4% 5.
Dánsko 23,7% 4. 34,0% 2.-3.
Francie 38,6% 1. 36,9% 1.
Itálie 20,5% 7. 24,8% 4.
Německo 23,8% 2.-3. 17,1% 7.
Nizozemí 9,2% 10. 13,6% 10.
Norsko 14,9% 8. 14,0% 9.
Španělsko 13,4% 9. 16,7% 8.
Švédsko 23,3% 6. 22,5% 6.
Švýcarsko 2,5% 11. 5,8% 11.
Velká Británie 23,4% 5. 34,0% 2.-3.

 

Právě se děje

Další zprávy