Při pohledu na statistiku návštěvnosti českých kin musí filmového fandu bodnout u srdce: Za posledních čtyřicet let počet návštěvníků před plátnem klesl na desetinu. Naopak smutní nemusejí být filmoví distributoři: Návštěvníků ubývá, ale ceny vstupenek rostou. A porostou i nadále.
Rok 2005: odražení ode dna?
Zatímco na počátku osmdesátých let šel každý Čech do kina v průměru šestkrát ročně, v roce 1989 už činil průměr jen asi pět návštěv a v polovině devadesátých let nebyl průměrný Čech v kině ani jednou - počet návštěv na člověka byl menší než 1,0.
Popularita kin se poněkud zvedla až od roku 2001, s výjimkou roku 2005 počet návštěvníků v kinech už nikdy neklesl pod 10 milionů. V roce 2005 byl také ve srovnání s rokem 2006 o mnoho nižší počet promítání (o 27 tisíc).
Zdražování bude pokračovat
Stále větší popularitu si také získávají multiplexy. Právě v nich totiž shlédne film více než polovina návštěvníků. Na tržbách se ale podílejí ještě vyšším procentem: v roce 2005 šlo celých 71 procent peněz ze vstupného právě do jejich kapsy.
|
|
|
Právě multiplexy - které kromě samotného promítání nabízejí svým návštěvníkům i další servis, premiérové snímky a velkofilmy - se významně podílejí na zvyšování průměrné ceny vstupenky. V roce 2006 stál lístek přes 90 Kč, jen asi o padesátník víc než v roce předchozím, analytici statistického úřadu ale předpokládají, že ceny vstupenek dále porostou.
"Tento trend dále pokračuje a dá se předpokládat i do budoucna. Srovnání s evropskými cenami vstupenek na filmová představení dalšímu předpokládanému růstu cen u nás také nahrává, neboť naše ceny jsou v současnosti dvaapůlkrát nižší," uvádějí ve zprávě ČSÚ.
Za jaké filmy Češi utrácejí?
Celkem u nás kina ze vstupného utržila v roce 2006 i v minulých letech víc než miliardu korun. Největšími trháky jsou české filmy, jak dokládá i tabulka největších hitů posledních let (viz níže). Víc než milion diváků do kina vyrazil jen na čtyři snímky: Černí baroni (1992), Sám doma (1992), Titanic (1998), Tmavomodrý svět (2001).
V hitparádě padesáti nejúspěšnějších snímků jednotlivých let od roku 1992 tvoří české filmy asi pětinu, téměř dvě třetiny filmů jsou americké provenience a své zastoupení tu dále mají britská, francouzská a německá kinematografie. Filmy z jiných zemí (Japonsko, Mexiko, Čína, Polsko, Itálie) jsou spíše výjimkou.
rok | nejnavštěvovanější film | 2. nejnavštěvovanější | 3. nejnavštěvovanější | |||
název | tržby | název | tržby | název | tržby | |
1992 | Černí baroni | 29,3 | Sám doma | 14 | Kamarád do deště II | 16,6 |
1993 | Jurský park | 28,5 | Konec básníků v Čechách | 21,2 | Nahota na prodej | 17,5 |
1994 | Akumulátor 1 | 10,5 | Šakalí léta | 8,7 | Táta v sukni | 8,5 |
1995 | Forrest Gump | 11,1 | Specialista | 7,5 | Lví král | 5,2 |
1996 | Kolja | 30,3 | Den nezávislosti | 19,7 | Nebezpečné myšlenky | 7,3 |
1997 | Kolja | 14,6 | Muži v černém | 22,8 | Bean | 22,2 |
1998 | Titanic | 79 | Armageddon | 30,8 | Godzilla | 19,1 |
1999 | Pelíšky | 55,1 | Mumie | 22,4 | Z pekla štěstí | 15,6 |
2000 | Princezna ze mlejna II | 23,9 | Samotáři | 28 | Gladiátor | 27,8 |
2001 | Tmavomodrý svět | 85,7 | Kytice | 30,2 | Pearl Harbor | 38 |
2002 | Pán prstenů: Spol. prstenu | 89 | Harry Potter a kámen mudrců | 60,8 | Muži v černém II | 31,6 |
2003 | Pupendo | 86,6 | Pán prstenů: Dvě věže | 70 | Matrix Reloaded | 48 |
2004 | Pán prstenů: Návrat krále | 80 | Harry Potter a vězeň z Azkabanu | 61,7 | Troja | 57,3 |
2005 | Román pro ženy | 52 | Harry Potter a Ohnivý pohár | 48,4 | Madagaskar II | 32,1 |
2006 | Účastníci zájezdu | 76,3 | Rafťáci | 66,4 | Doba ledová 2: Obleva | 58 |
pozn: tučně jsou uvedeny české filmy, ostatní jsou americké (pouze Bean je britský)
Češi rádi české filmy
O tom, že Češi rádi zajdou na film české provenience, svědčí i mezinárodní srovnání. V žebříčku návštěvníků vlastních snímků totiž patříme na špičku, což potvrzuje srovnání čísel z let 2004 a 2005 (ta jsou odhadována).
země | 2004 | 2005 | ||
návštěvnost "domácích" filmů | pořadí | návštěvnost "domácích" filmů | pořadí | |
Česko | 23,8% | 2.-3. | 24,4% | 5. |
Dánsko | 23,7% | 4. | 34,0% | 2.-3. |
Francie | 38,6% | 1. | 36,9% | 1. |
Itálie | 20,5% | 7. | 24,8% | 4. |
Německo | 23,8% | 2.-3. | 17,1% | 7. |
Nizozemí | 9,2% | 10. | 13,6% | 10. |
Norsko | 14,9% | 8. | 14,0% | 9. |
Španělsko | 13,4% | 9. | 16,7% | 8. |
Švédsko | 23,3% | 6. | 22,5% | 6. |
Švýcarsko | 2,5% | 11. | 5,8% | 11. |
Velká Británie | 23,4% | 5. | 34,0% | 2.-3. |