Češi milují hypermarkety, malé obchody je nelákají

Ekonomika Ekonomika, vae, tof
4. 12. 2008 10:46
Hypermarkety a diskonty jsou nejoblíbenější
Vánoční výzdoba obchodního centra Metropole Zličín (Praha).
Vánoční výzdoba obchodního centra Metropole Zličín (Praha). | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Češi chodí nejraději nakupovat do hypermarketů a diskontů. A malé prodejny dál zákazníky ztrácejí.

Ukazuje to každoroční průzkum vývoje nákupních preferencí domácností Shopping Monitor 2009 společnosti Incoma. Hypermarkety podle průzkumu preferuje 39 procent nakupujících. Druhou pozici si s 25 procenty udržují diskonty.

Obliba supermarketů v předchozích letech klesala, letos zůstala stabilní na 16 procentech. Menším samoobslužné obchody preferuje 12 procent Čechů, o dvě procenta méně než v předchozím období.

Do diskontů na cukrovinky

Pro řetězce je důležité zboží, které si zákazník automaticky spojuje s konkrétní prodejnou.

Například v diskontech se nejvíce prodávají cukrovinky či slané pochutiny, nealkoholické nápoje, pivo, ale také mléčné výrobky. Naopak v drogistickém zboží, čerstvých potravinách, jako je maso, uzeniny či pečivo, si diskonty jako celek příliš dobře nevedou.

U čerstvých potravin tvoří výjimku pouze čerstvé ovoce a zelenina, což je výsledkem profilace řetězce Lidl, který má ve skupině diskontních formátů velmi silné zastoupení, a tedy i výrazný vliv na výsledný průměr celku.

Trh v Česku ovládá desítka firem. Deseti největším obchodním řetězcům tak v roce 2007 podle předběžných údajů analytické firmy Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly tržby meziročně o 31,3 miliardy korun na rekordních 289,1 miliardy Kč.

Desítka největších obchodníků tak loni posílila podíl na domácím trhu, který se v rychloobrátkovém zboží zvýšil z 63 procent v roce 2006 na 66 procent.

Vede Lidl a Kaufland

Podíl deseti největších obchodních řetězců na českém trhu s potravinami se loni zvýšil o zhruba deset procentních bodů na 75,3 procenta. Ze zemí střední a východní Evropy mají vyšší tržní podíl pouze obchodníci na Slovensku, kteří si loni z tamního trhu s potravinami ukrojili 78 procent.

První místo na žebříčku největších obchodníků loni obhájila maloobchodní skupina Schwarz, která provozuje prodejny Lidl a Kaufland. O druhou a třetí příčku se dělily společnosti Ahold a Tesco. Na čtvrté pozici se umístila velkoobchodní společnost Makro Cash&Carry a pátá byla skupina Rewe, která v Česku vlastní supermarkety Billa a diskontní prodejny Penny Market.

 

Právě se děje

Další zprávy