Dle nejnovější studie, která reaguje na úmysl zvýšit spotřební daň pro motorová vozidla z nafty, vzrostou výrazně ceny této suroviny. Státní rozpočet navíc kvůli těmto změnám přijde až o 9 % současného výběru spotřební daně, tedy 4, 5 mld. Kč.
Evropská unie se rozhodla prosazovat zvýšení minimální sazby spotřební daně. Jedná se o další zásah ze strany komise, která zvyšuje daňové zatížení nejen našich občanů, ale všech občanů Evropské unie.
Dle posledních návrhů se má hodnota minimální sazby daně zvýšit na 359 eur na 1000 litrů nafty v roce 2012 a následně na 380 eur v roce 2014.
Státní rozpočet zapláče
Na zvýšení minimálního základu spotřební daně však nedoplatí jen občané v podobě vyšších cen nafty, ale také státní rozpočet, kterému dle studie klesnou v roce 2012 příjmy až o 4, 5 mld. Kč.
Ztráta bude navíc o to bolestnější, že z příjmů ze spotřebních daní se hradí opravy a výstavba nových silnic a dálnic. Vzhledem k tomu, že státní fond dopravní infrastruktury postupně přichází o významné příjmy z privatizace, bylo by snížení příjmů ze spotřebních daní další ranou, pro výstavbu nové infrastruktury.
Konec tank-turistů z Německa
Zvýšení spotřebních daní z nafty se negativně projeví na přílivu tankovacích turistů z Německa, resp. Rakouska, kteří ztratí motivaci zajíždět natankovat naftu do našeho příhraničí. Ohrožena tak bude ekonomika mnoha čerpacích stanic, jejichž hustota je v pohraničních oblastech relativně vysoká.
Následně může být ohrožena zaměstnanost v těchto zařízeních. Němečtí turisté totiž nesledují pouhý rozdíl v cenách pohonných hmot u nich a v zahraničí, ale také náklady na dojezd k čerpací stanici a návrat domů. V případě české republiky jde za současné úrovně českých spotřebních daní o jednoznačně kladný efekt.
Příjmy, které jsou v příhraničí realizovány, pochází z prodeje nejen automobilových paliv, ale i cigaret, alkoholu, potravin a služeb jako pohostinství, autoservisy, kadeřnictví, servisy atp. Česká republika a její obyvatelé tedy ze současného systému nižší spotřebních daní významně profituje.
Dle studie by pokles výnosu daně pouze v tomto případě činil 0,5 mld. Kč ročně.
Dopravci přestanou v Česku tankovat
Dopravci především ze Slovenska a Maďarska a z druhé strany z Německa tankují právě v tuzemsku při přejezdu přes naše území. Vzhledem k výhodnosti cen nafty u nás si tak zahraniční dopravci u nás snižují své náklady.
Zákazníci z okruhu mezinárodních přepravců jsou velice důležití, protože jejich poptávka po tuzemské naftě je velmi vysoká.
České republice je vysokou útratou za pohonné hmoty alespoň částečně kompenzováno znečišťování životního prostředí kamiony a ničení silnic. V případě zvýšení spotřební daně však tito přepravci přestanou nakupovat tuzemskou naftu, negativní dopady provozu nákladních automobilů však zůstanou.
V zahraničí navíc začnou tankovat i Čeští dopravci a rozpočet přijde o další příjmy. Dle studie by výpad příjmů ze spotřební daně jen u nákladních přepravců činil až 3,5 mld. Kč
|