"Vybavujete si nějaké filmy s českými zbraněmi," ptá se na svém facebookovém profilu uživatelů Česka zbrojovka, která poutá na 54. ročník karlovarského festivalu sloganem "We love shooting".
Stejný poutač zbrojovky se rovněž objevil na oficiálním facebookovém profilu Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Po dotazu Aktuálně.cz na vhodnost jeho vyznění však z profilu zmizel. Ještě předtím však byla pod příspěvkem k vidění i řada kritických komentářů. "A na toto jste hrdí?", "Jako slovní hříčka dobré, ale jinak nevkusné.", "Absolutně nezvládnutý marketing." komentovali slogan někteří uživatelé.
Na dotaz Aktuálně.cz, proč byl příspěvek z oficiálního facebookového profilu karlovarského festivalu smazán a co si zástupci festivalu myslí o jeho vhodnosti, reagovala tisková mluvčí festivalu Uljana Donátová: "Vámi citovaný slogan v postu pro sociální sítě není sloganem MFF KV, ale našeho partnera. Vzhledem k tomu se nemohu k jeho obsahu vyjádřit," vysvětlila bez dalších podrobností.
V pondělí pak po protestu řady filmových tvůrců vedení festivalu vydalo oficiální vyjádření, v němž spolupráci se zbrojovkou podpořilo. "Vedení MFF KV si váží spolupráce s tradičními českými firmami, jakou je i Česká zbrojovka, které poskytují nezbytnou podporu pro zachování kvality filmového festivalu pro všechny návštěvníky a také vytvoření filmařské platformy, která otevírá desítkám tvůrců cestu k další umělecké realizaci."
Na partnerství zbrojovky s karlovarským festivalem poukázalo i sociálně-ekologické hnuti Nesehnutí na facebookovém profilu Stop IDET, který je zaměřen proti stejnojmennému zbrojařskému veletrhu. "Česká zbrojovka prodala v letech 2013 a 2014 egyptské juntě desítky tisíc pistolí a několik set samopalů. V zemi už několik let dochází k brutálnímu porušování lidských práv a pronásledování opozice či lidskoprávních aktivistů a aktivistek. Jak ze špatného filmu," píše v příspěvku.
Naopak expert na reklamu a politický marketing Jakub Horák považuje slogan za dobrý marketingový tah. Míří podle něj na cílovou skupinu, která ve filmové branži používá výraz "shooting" velmi často. "Lidé, kteří vyrábějí filmy, jsou většinou pěkní střelci, takže by se jim to mohlo líbit," říká Horák pro Aktuálně.cz.
Česká zbrojovka se ke svému marketingovému tahu v rámci letošního partnerství s karlovarským festivalem na dotaz Aktuálně.cz dosud nevyjádřila. V neděli zaslaly téměř čtyři desítky českých a slovenských režisérů, herců či producentů otevřený dopis vedení festivalu, ve kterém partnerství se zbrojovkou kritizovali. Podle podepsaných filmařů svou obchodní politikou neodpovídá idejím, na nichž festival stojí.
Mezi partnery festivalu patří i firma Czechoslovak Group zbrojařů Michala a Jaroslava Strnadových, která je mezi největšími českými vývozci zbraní a má za sebou i několik kontroverzních obchodů.
Reakce MFF KV
Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary se jako akce s dlouholetou tradicí spojuje s tradičními českými značkami. Česká zbrojovka, založená v roce 1936, patří k těm, které představují základy domácího strojírenského průmyslu. Právě tradiční české firmy a značky, včetně České zbrojovky, pomohly v loňském roce, po odchodu generálního partnera pouhé tři měsíce před začátkem přehlídky, zabezpečit její konání a festival pro filmaře i diváky udržet.
Česká zbrojovka podporuje celou řadu kulturních akcí, věnuje prostředky charitativním nadacím a fondům solidarity a pomáhá tak potřebným ve složitých životních situacích. Pravidla podnikatelské činnosti deklaruje ve vlastním, veřejně dostupném Etickém kodexu.
Vedení MFF KV si váží spolupráce s tradičními českými firmami, jakou je i Česká zbrojovka, které poskytují nezbytnou podporu pro zachování kvality filmového festivalu pro všechny návštěvníky a také vytvoření filmařské platformy, která otevírá desítkám tvůrců cestu k další umělecké realizaci.