Praha - Vláda dnes podpořila rozšíření průmyslové zóny Solnice-Kvasiny a navazující dopravní infrastruktury kvůli zvýšení výroby v závodě Škody Auto. Řekl to ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
Škoda hodlá do nových výrobních kapacit na vlastních pozemcích v Kvasinách investovat nejméně 7,2 miliardy Kč. Má tak vzniknout 1300 nových pracovních míst a návazně asi 400 míst mezi regionálními dodavateli. Vláda investici podpoří až 570 miliony korun.
Stát podpoří vybudování nové strategické průmyslové zóny o velikosti 51,62 hektaru, která navazuje na průmyslovou zónu Kvasiny. Zároveň bude vybudována nezbytná veřejná infrastruktura v dotčené oblasti Královéhradeckého kraje. Rozvoj zóny souvisí se záměrem Škody rozšířit v Kvasinách výrobu aut i o modely SUV.
Premiér Bohuslav Sobotka dnes uvedl, že vláda podpoří investici až 570 miliony korun. "Přispěje to k rozvoji celého regionu a celé řady dalších firem. Půjde o investice do obchvatu obcí, zkapacitnění železničních tratí, vybudování nových cyklostezek, chodníků a měla by se zlepšit i situace ve školství a regionálním zdravotnictví," uvedl premiér.
Memorandum o spolupráci mezi vládou, Škodou Auto a Královéhradeckým krajem bude podle Sobotky podepsáno v nejbližší době.
"Není to klasická investiční pobídka. Tady se neposkytuje přímá pomoc, ale nepřímá tím, že se rozvíjí infrastruktura. Taková byla dohoda se Škodou Auto. Seznam infrastruktury je poměrně široký, především jde o expanzi průmyslové zóny a o silnice a železnice," uvedl Mládek.
Rozšíření výroby Škody v Kvasinách premiér Sobotka osobně podpořil jednáním v centrále Volkswagenu ve Wolfsburgu při své loňské návštěvě Německa. Investicí 7,2 miliardy by rozvoj závodu Kvasiny končit nemusel. Představitelé automobilky nedávno uvedli, že investice by mohly dosáhnout až 13 miliard korun a postupně by mohlo vzniknout 1500 pracovních míst.
S investicemi do infrastruktury zóny počítá i Královéhradecký kraj. Peníze by investoval postupně během čtyř až pěti let. "Kraj bude nápomocen při získání pozemků pro závod Škody Auto i pro provozy subdodavatelů," řekl ČTK na konci ledna krajský radní pro investice Josef Dvořák (ČSSD). Stát a kraj již do kvasinské zóny investovaly v letech 2005 až 2012, a to skoro 1,5 miliardy korun. Peníze šly především do stavby a oprav silnic.
"Velice si ceníme toho, že vláda a Královéhradecký kraj budou investovat do dlouhodobě nevyhovující dopravní a technické infrastruktury na řadě míst v kraji. Dále velmi vítáme příslib investic do posílení spolupráce s obcemi, zajištění další podpory v oblasti školství či zdravotnictví a také do vybudování krajské průmyslové zóny k podpoře další ekonomické aktivity v regionu," uvedl člen představenstva Škody Bohdan Wojnar.
Sobotkova vláda za rok své činnosti podpořila 149 investičních projektů, ekonomice přinesou téměř 79 miliard korun a vytvoření 15 000 pracovních míst. Klíčovými investicemi loni byly čtyři projekty v souhrnné hodnotě 30 miliard korun firem Nexen Tire, Hyundai Mobis, Lego a JC Interiors.
Škoda Auto má v Česku tři výrobní závody. Hlavní je v Mladé Boleslavi, kde se vyrábějí fabie, rapidy a octavie. Podle výroční zprávy z roku 2013 bylo v Boleslavi zaměstnáno 19 560 kmenových zaměstnanců.
V Kvasinách, jež jsou nejmladším závodem automobilky, bylo podle téhož zdroje zaměstnáno 3374 lidí. Tamní závod produkuje modely Superb, Yeti a Roomster. Ve Vrchlabí na Trutnovsku, kde se montují automatické převodovky pro celý koncern Volkswagen, v roce 2013 pracovalo 755 kmenových zaměstnanců.