Zapni se a leť

LP Fish
10. 8. 2011 13:00
Nová technologie Surround Haptics vyvinutá firmou Disney umožňuje dokonalý virtuální vjem. Zabudovat se dá prakticky do jakéhokoliv zařízení.

Výzkumná laboratoř firmy Disney v Pittsburghu oznámila, že vyvinula nový druh senzorů založených na smyslové technologii Surround Haptics, která umožní hráčům cítil širokou škálu vjemů.

Tzv. neurogaming by mohl znamenat revoluci v herním průmyslu i dalších odvětvích, zároveň však vzbuzuje obavy z jeho zneužití producenty porna či her oslavujících násilí a rasovou nenávist.

Dokonalý pocit z létání

Výzkumníci z laboratoře přezdívané podle populárního myšáka Mickeyho "Mouse House"  řekli pro The Register, že technologie je široce škálovatelná a lze jí použít všude na kůži, " například na zádech, předloktí, trupu, dlaních, stehnech a dokonce i chodidlech". Hmatová technologie využívá mřížku vibračních zařízení, které vyvolávají vjemy na lidské kůži aktivující podněty v mozkové struktuře.

Fenomén virtuálního vjemu hmatových pocitů je známý už 50 let, jeho využití však dosud komplikovaly technické potíže způsobující velký rozdíl mezi tím jak uživatel cítil skutečné vjemy a jejich virtuální napodobeniny. Nová technologie by měla tento rozdíl zcela smazat a navodit dokonalou iluzi.

Pro server Physorg popsal jeden z vynálezců Ali Israr technologii slovy: "Díky ní můžeme zvýšit vnímání létání a pádu, zmenšování nebo zvětšování stejně jako možnost cítit vadu či překážku při doteku." První prezentaci si tato technologie odbude na kanadské výstavě počítačové grafiky a interaktivních technologií SIGGRAPH, která v těchto dnech probíhá v kanadském Vancouveru.

Prozatím židle, později rukavice

Při demonstraci budou hráči sedět v židli vybavené hmatovými senzory a budou moci zažít virtuální jízdu na silnici, včetně pocitů z jejích nerovností, pádů předmětů ve voze, smyku, brždění a akcelerace stejně jako vnímání srážky aut, jeho skákání a dopadu.
"I když je prozatím zařízení zabudováno do židle", komentoval prezentaci vedoucí týmu Ivan Poupyrev. "může být technologie bez problému zabudována i do rukavic, oblečení, sportovních či mobilních počítačových zařízeních.

Kromě využití v herních zařízeních uvažuje tým podle Poupyreva i o jeho aplikaci do revolučních komunikačních prostředků pro osoby se zdravotním postižením, či využití pro testery vozidel či sportovce.

 

Právě se děje

Další zprávy