Přelom tisíciletí musel být frustrující nejen pro ty, co očekávali, že fenomén Y2K způsobí konec světa, ale také třeba pro bubeníky klubových kapel. Kulminovala vlna taneční hudby a všemožné elektronické krabičky vytlačovaly živé bubeníky a jejich nástroje nejen z nahrávek, ale také z aut kapel, putujících na koncerty.
V současnosti to však vypadá, že bubeníci se zručně chopili výzvy nových médií a mezi nejzajímavější videa na YouTube, která pravidelně kolují mezi komunitami na sociálních sítích, patří právě bubenické remixy či spíše covery. Tedy neupravený základ původní písničky, do které je pak přimíchán bubenický part.
Cesta ke zviditelnění
Především se bubeníci vypořádali se svými elektronickými protivníky. To, co předvedl třeba Johnny Rabb už před šesti lety na jednom bubenickém festivalu, totiž dokazuje, že techno dokáže živý bubeník zahrát stejně dobře jako mašinka, i když mu v průběhu exhibice spadnou paličky. Nemluvě o tom, že tohle je podstatně větší show než DJ máchající hlavou a volající: Yeah!
Mezi zajímavá a komerčně velmi úspěšná obohacení původních skladeb určitě patří i videa bubeníka pop punkových Blink 182 Travise Barkera. Ten se zaměřuje na populární hity především z oblasti hip-hopu a jeho činnost (v mnohém překonávající výkony jeho domovské kapely) sklidila před nedávnem své plody. V březnu vydané album Give the Drummer Some se po vydání umístilo na devátém místě amerického prodejního žebříčku Billboard, když si ho za týden pořídilo 28 000 fanoušků.
Remixovat se však nemusí jen moderní hudba, o čemž nás na YouTube přesvědčuje další chytrý a řemeslně nadaný italský bubeník Andrea Vadrucci, používající pseudonym Vadrum. Svým uměním obohatil nejen verze různých televizních znělek, ale vytvořil také originální verzi známé pasáže z Mozartovy opery Figarova svatba. Jeho letošní album Classical Drumming je lahůdkou pro milovníky jakékoli kvalitní hudby, především však samozřejmě bicích nástrojů.
U nás doma
Také čeští bubeníci se snaží nezaspat, a tak tu máme premiéru podobného přístupu v podání bubeníka pražské pop punkové kapely Jaksi Taksi Jana Frohlicha. Ten si vzal "na paškál" skladbu ze společného alba Orikoule raperů Oriona z Penerů strýčka Homeboye a Jamese Colea ze Supercroo. Právě ten ve skladbě Už nechci být sám zpívá a s podporou bicích Jana Frohlicha snad ještě malinko stoupne její hitový potenciál, který jste si nemohli v českých rádiích užít kvůli lehce "nespisovnému" textu.