Uncharted 2 - novodobý Indiana Jones

Martin Pelyněk
29. 12. 2008 0:23
Je libo dobrodružství? Tak se pevně držte!
Foto: Hratelně.cz

S prvním dílem Uncharted se studiu Naughty Dogs podařilo přesně strefit do díry na trhu, která přímo volala po exkluzivním, dobrodružném a popcornem zavánějícím blockbusteru, který by vyšel exkluzivně pro Playstation 3. Hráči tuto výsadu dokázali ocenit a kupovali Uncharted jako banány. A není divu – ona to totiž byla také dost dobrá hra. Nepřinesla sice nic moc nového a v podstatě jen konzervovala prvky známé z Indiana Jonese či Tomb Raidera do atraktivního hávu a servírovala na pulty obchodů. Zase jednou se potvrdilo, že hráči nechtějí žádnou originalitu, ale hlavně ničím nerušenou, pokud možno filmovou hratelnost.

Foto: Hratelně.cz

Není divu, že se Naughty Dogs ve druhém dílu, který už je očekáván jako hotová pecka, drží svého kopyta a experimentují jen velmi zřídka. Naopak se zaměřují na postupy, které jim v jedničce vyšly a chtějí je ještě zdokonalit. To znamená například vyprávění filmového příběhu. Banda scénáristů se tak vypravila přímo do Hollywoodu na prestižní semináře, aby se něco přiučila výstavbě dramatického oblouku a především tomu, jak děj co nejlépe prodat. Doufejme, že se do kurzů investované prostředky vyplatí.

Další dobrodružství hlavního hrdina Nathana Drakea, jakéhosi novodobého Indiana Jonese, ale skutečně působí lákavěji než minule. Tentokrát totiž budete skutečně rozplétat jedno z historických, i když notně přibájených mystérií. Zjednodušeně řečeno, jde o lodě Marca Pola, konkrétně třináctičlennou část jeho flotily, která se při návratu z cestovatelových plaveb do Itálie někde poztrácela. A nikdo samozřejmě neví, co se jí přihodilo. Kolují však legendy o neuvěřitelných věcech a pokladech, jež byly na palubě ukryty. Je tak jasné, že se je nesnaží najít jenom Drake, ale i patřičně karikovaný zloduch – kříženec mezi diktátorem a bezskrupulózním obchodníkem.

Foto: Hratelně.cz

Hlavním úkolem vývojářů je dostat hráče do hry, a to tak, že ji nebude chtít opustit za žádných okolností. Podle jejich filozofie to vyžaduje naprostou nerušenost – hráč musí zapomenout na to, že sedí jen před televizí a není skutečně „uvnitř“. Takže tu byl problém: jak se zbavit loadingových obrazovek? Tým přemýšlel a přemýšlel, až se mu z technologie Playstation 3 podařilo vymačkat dostatek výkonu, že už si mohli dovolit na nahrávací obrazovky zapomenout. Poté, co se dostanete do hry se budou jen střídat cinematické sekvence s těmi herními, a to v dosud nebývale plynulých přechodech.

Autoři si také uvědomili současný problém řady podobně koncipovaných her. A zkrátka to, že příběh příliš nekoresponduje s tím, co pak hráč musí odehrát. V Uncharted 2 by to mělo být vyřešeno mnohem lépe, právě díky oněm plynulým přechodům, jež by z hry měly vytvořit jeden homogenní celek, ať sledujete jen neherní posun děje vpřed, nebo přikládáte sami ruku k dílu. Pro podobný typ her je nutné přijít s atraktivními lokacemi. Proto nepřekvapí, že se podíváte do skutečné exotiky – projdete se Antarktidou a navštívíte třeba i horské městečko v Nepálu.

Foto: Hratelně.cz

Nathan Drake není jen moderním Indianou Jonesem, ale i Princem z Persie, takže se můžete těšit na spoustu akrobatických a hodně svižných pasáží, byť nedosáhnou takových odkázaností, jako je třeba běh po stěnách. Rozhodně si ale zaručkujete, vylezete pár skal či se proběhnete po střechách. Adrenalin má být přitom zaručen.

Nevyhnete se ale ani akčním pasážím. Ty se mají zakládat na kvalitním krycím systému, který vám tentokrát umožní i úkroky s aktivovaným mířením. Díky tomu dostanete mnohem větší míru flexibility. Také místa, ve kterých se akce bude odehrávat, mají být rozsáhlejší a nabízet větší taktické vyžití. S tím koresponduje i lepší umělá inteligence protivníků, kteří se vás budou snažit obklíčit a různě nahánět. Hodí se proto třeba kouřový granát, v jehož cloně můžete relativně nerušeně proběhnout do dalšího úkrytu, zatímco padouši vás budou hledat na původním místě.

Jako obvykle se hodně mluví o grafickém zpracování. Naughty Dogs tvrdí, že v případě prvního dílu využili výkon Playstation 3 jen ze třiceti procent a teprve nyní přicházejí na to, jak z této mašinky ždímat téměř maximum. Berte to s rezervou – hra rozhodně nebude vypadat třikrát lépe, ale hezčí rozhodně bude. Nově nabytý výkon byl investován zejména do těch nejmodernějších efektů, jež by měly zaručit částečně realistickou, částečně velmi pestrou grafiku.

Foto: Hratelně.cz

Jak jste z textu jistě poznali, mnoho změn se v Uncharted 2: Among Thieves neplánuje. Najde se ale jen málo lidí, kteří by toho litovali. První díl byl totiž skvělou dobrodružnou jízdou od začátku do konce. Ten však přišel přece jen příliš brzy. Od pokračování bychom si tak vedle nového obsahu přáli zejména to, aby vydržel aspoň něco přes deset hodin. Čím více, tím samozřejmě lépe.

 

Právě se děje

Další zprávy