Tomb Raider: Anniversary speciál zde
Všechno důležité o Tomb Raider Anniversary bylo již popsáno v podrobných prvních dojmech, kdy jsem si mohl Laru pořádně osahat na PlayStation 2. Dnes si však její první a zároveň poslední dobrodružství rozebereme z pohledu pcčkáře.
Jak již bylo tolikrát řečeno, autoři z Crystal Dynamics, původní otcové Lary Croft, chtěli vzdát sérii Tomb Raider hold. Proto se rozhodli vzít přelomový první díl, resuscitovat všechny ty známé lokace, scény, postavy a zrealizovat svoje nápady, které bohužel musely před lety zůstat jen na papíře. Starší hráči tak utřou slzu a sopla nostalgie a ti mladí budou moci alespoň částečně okusit jednu z prvních 3d vlašťovek. To potvrzuje nejen dojemné poděkování autorů za hráčskou přízeň, ale také přítomnost audio komentářů, které můžete na vybraných místech aktivovat.
#hodnoceni
Máte tak šanci dozvědět se spoustu zajímavého - věděli jste třeba, že scéna s T-Rexem měla být původně v exteriéru, ale díky tomu, že engine neuměl vykreslovat do dálky a po několika metrech musela přijít nekompromisní černá mlha, bylo vše uvrženo do temné jeskyně? Nebo zjistíte, jak reakce a přání hráčů ovlivnily výsledný design úrovní. Vůbec doporučuji starého Tomb Raidera rozehrát znovu. Možná budete překvapeni stejně jako já, co tenkrát byli schopní vývojáři udělat a co naopak ne. Například vlnící se vodní hladinu, kterou se Tomb Raider nenaučil dodnes.
Kolem světa za několik hodin
Celou hrou se vine nit podobnosti, jež začíná intrem a končí se závěrečnými titulky. Jednotlivé levely sice nejsou kompletními předělávkami, ale v každém z nich najdete starý známý základ, tedy za předpokladu, že jste původního Tomb Raidera hráli. Jako před lety na hráče čeká dobrodružství skrze světadíly a čtyři různé lokace - Peru, Řecko, Egypt a Atlantida, kde musí s Larou Croft zabránit plánům magnátky Natly. Ta chce dát dohromady tři kusy starodávného artefaktu Scionu, získat jeho moc a ovládnout s ním celý svět. Klišé, pravda, ale o to tady přeci nejde.
Dále čtěte:
Všechny modelky Lary Croft na jednom místě a v latexu!
Tomb Raider Anniversary - dojmy z hraní
Virtuální sexbomba Lara Croft
Lara Croft zatčena za neoprávněné držení střelné zbraně
Zajímavým zpestřením je docela dlouhá úroveň na Croftovic panství, kde Lara musí posupně nasbírat informace na svojí první misi a také důležitou výbavu, bez níž se zásadně do žádného dobrodružství nepouští - dvojice pistolí s nekonečnými zásobníky a zápisník. V téhle části si v praxi vyzkoušíte veškerý Lařin pohybový potenciál, který podědila po Tomb Raider Legend a spíš jde o samostatnou kapitolu, než nějaký tutoriál, protože se při řešení úloh docela zapotíte.
Typický Tomb Raider
Stejně jako před lety i nyní je Tomb Raider hlavně o objevování, běhání, skákání a lezení. Díky bohu autoři ubrali na obtížnosti - pamětníci vědí jak museli být téměř milimetrově přesní, ve správný čas mačkat správná tlačítka atd. To tady nehrozí a Anniversary se tváří být mnohem svižnější a jednodušší, nicméně i tak nastanou okamžiky, kdy budete Laru proklínat těmi nejobhroublejšími nadávkami. Ty přijdou během pasáží, v nichž musíte na čas přeskákat propasti nebo ujíždějící plošiny, což budete opakovat nesčetněkrát. Ačkoliv se to nemusí zdát, není zde ani nouze o pořádné zákysy.
Jinak je Tomb Raider Anniversary jednoduchou, lineární hrou, kde hned po příchodu do místnosti víte, co budete muset použít a jedinou věcí tak bude odhalit, jak na to (v nejhorším vám poradí zápisník). Výtečný pocit prozkoumávání a objevování prastarých zatuchlin však narušují frustrující souboje. Ty jsou totiž s každým dalším výstřelem a protivníkem otravnější Jak jsem již popsal minule, Lara je schopná házet takřka maxpaynovské zpomalovačky a v nich rozdávat smrtelné rány. To se však děje jen někdy (princip, na němž načasování funguje, jsem stále nepochopil) a většinou tak ve zběsilé přestřelce tento moment minete (během zpomalení je nutné chvíli vyčkat až Lara zaměří a cestou nesmíte do ničeho narazit nebo vás nesmí nikdo zasáhnout).
Všechno se tak zvrtne v šílené poskakování sem a tam, střílení a pokud možno nalezení nějakého výše položeného bodu, odkud s klidem všechny ty medvědy, pumy, krokodýly nebo mýtickou havěť pokosíte, protože na vás nemohou a umělá inteligence jim neřekne, aby utekli do bezpečí. Trochu mi také uniká, kdo se tam o tu staletí v kotcích zavřenou zvířenu staral. Na světě snad není dost lovců pokladů, aby nakrmili tolik divokých goril a nenasytných pum. Příjemným zpestřením jsou akční sekvence během animací a souboje s bossáky, kdy vám vždy chvíli potrvá, než přijdete na to, jak toho daného skolit, ačkoliv se principy v podstatě stále opakují.
Krásná, mladá, hladká a měkoučká
Lara bude umírat a to hodně. Proto by se dalo říci, že nejdůležitější věcí v případě výročního Tomb Raidera je svižný loading, jelikož obrazovku s artworkem a naskakující modrou čárkou budete vídat až proklatě často. Dobrá věc se podařila a čekání jsou minimální. V Anniversary jinak naprosto chybí next-gen grafický režim z Legend, který by pořádně potrápil moderní osobní počítače. I tak se ale jedná o velmi slušné pokoukání a oproti PS2 verzi má ta pro PC samozřejmě vyšší rozlišení obrazu a textur, hladší grafiku, nové efekty jako motion blur při rychlých pohybech, lepší odlesky nebo vodní hladinu. Nicméně stále mi přijde, že Lara nevypadá v progresivním scanování a widescreenu na PlayStation 2 o tolik hůř, což jen potvrzuje, že tam patří ke grafické špičce.
Všechny dříve zmiňované bugy jsou pryč a nemusíte se tak bát, že by prsatá hrdinka propadla texturami do nicoty atd. Drobnosti se samozřejmě najdou (zacuknutí animací, občasné prolínání předmětů), ale nejde o nic fatálního. Největší chybku tak vidím v manipulaci s kamerou, která v některých okamžicích zabírá detail Lařina obličeje místo toho, aby vám ukázala, co se děje ve vašem okolí.
Slušná párty, to se musí nechat!
Důležité je také podotknout, že Tomb Raider Anniversary je u nás k dostání v české lokalizaci. Ta se týká jen českých titulků a menu, takže dabing je ponechán originální. Verze hry, kterou jsme měli na recenzi však vykazovala drobné problémy a třeba doprovodné komentáře byly kompletně v angličtině.
Nový Tomb Raider nabízí výtečnou klasickou hratelnost, kterou ruší jen obtížné hopsací pasáže a souboje, díky čemuž se hrací doba s klidem přehoupne přes dvacet hodin. Jinak jde o velmi dobře udělanou poctu legendě a těším se, co si pro nás pánové z Crystal Dynamics připraví příště (a to jsem na Laru před lety zanevřel). Jednoznačně tak Anniversary mohu doporučit jak zarytým fanouškům, ti mají jistě nové dobrodružství dávno objednáno, tak i novým hráčům, kteří chtějí přijít na to, co na slečně Croftové lidi vlastně těch deset let vidí.