Tom Clancy´s EndWar - strategický technothriller

Radek Pergl
19. 9. 2007 0:00
Ghost Recon a Rainbow Six byly jen předzvěstí mnohem větší pecky.
Foto: Hratelně.cz

Tedy větší minimálně co se týče rozměrů herního světa. Zatímco ve výše jmenovaných titulech, a také třeba v sérii Splinter Cell, propůjčil známý spisovatel technothrillerů své jméno k virtuálním příběhům několika málo speciálně vycvičených borců, teď půjde vážně do tuhého. Ubisoft totiž ve svých studiích kutí simulaci celosvětového konfliktu, války skutečně obřích rozměrů. S tím celkem očekávaně přichází i změna žánru. Zatímco doposud byl Tom Clancy na poli počítačové zábavy spojován hlavně s taktickým a stealth akcemi, teď se kamarádí s titulem strategickým.

V roce 2020 na Zemi není zrovna veselo. Zdroje ropy jsou téměř vyčerpány a světové velmoci se potácejí na hranici krize. A také na hranici války... kterou poměrně brzy překročí. Napětí mezi Spojenými státy, Evropskou unií a Ruskem přerůstá v otevřený konflikt, který jen díky vyrovnaným silám na poli jaderných zbraní a celosvětovému protiraketovému deštníku nevyústí po pár hodinách ve stisknutí několika červených tlačítek a vymazání Země z atlasu vesmíru. Díky této křehké nukleární rovnováze se i v nedaleké budoucnosti válčí konvenčně, za použití pěšáků a různých vehiklů.

Foto: Hratelně.cz

Arzenál by měl být skutečně bohatý, podle slov autorů vychází z dnešních prototypů a směrů, kterými se ubírá vojenská věda. Můžete se tak těšit na vojáky zakované v bojových exoskeletech, vojenská vznášedla, dálkově řízení drony nebo orbitální družice s výkonným laserem. Bez zajímavosti není ani fakt, že příznivci starších her s přídomkem Toma Clancyho v EndWar najdou své oblíbené hrdiny, třeba jednotku duchů nebo zásahovku Rainbow, a také agenturu Third Echelon a její operativce. USA, Rusko a Evropská unie se od sebe samozřejmě budou hodně lišit, jedna strana bude dominovat v technologiích, další zas v rychlosti svých jednotek a třetí bude nejlepší třeba co se počtu vojáků týče.

Foto: Hratelně.cz

Válčit budeme v realistickém prostředí, které kromě různých přírodních lokalit nabídne zhusta i městské prostředí; a to včetně skutečných metropolí, jako je třeba Paříž, Washington nebo Moskva. Většina objektů by přitom měla být zničitelná, tak uvidíme, zda bude možné třeba rozstřílet Mauzoleum nebo Eiffelovku.

Nutno podotknout, že v EndWar nepůjde o žádnou těžbu surovin a stavění budov a strojů, ale přímo o boje jako takové. Síly zvolené strany budete moci trochu netradičně ovládat hned na třech různých úrovních; pokud si dovolíme určitou míru zjednodušení, můžeme tento princip přirovnat ke strategickému a taktickému režimu v Total War, s přidáním třetího, akčnějšího módu. Jak to tedy funguje? Na strategické mapě řešíte globální otázky a máte přehled o vývoji celé války. Pokud dojde ke střetu s nepřátelskými silami, přepněte se do režimu taktického; zde máte přehled o všech jednotkách na bojišti a můžete klasicky přesunovat celé formace.

Foto: Hratelně.cz

Nejatraktivnějším režimem je third-person pohled s kamerou zavěšenou nad zvolenou jednotkou. I v tomto módu ovšem můžete zadávat příkazy svým spolubojovníkům, podobně jako třeba v taktických akcích. Můžete tedy zadat cíl jejich střelby, nebo příkaz ke krytí či přesunu. Vývojáři se podle svých slov chtějí vyvarovat toho, aby vítězila manuální zručnost nad taktickým uvažováním; interface by tedy měl být co nejjednodušší. A přizpůsobený ovládání na konzolích; EndWar je totiž primárně vyvíjen pro PlayStation 3 a Xbox 360.

Snadné ovládání by měl zajistit i hlasový interface, který zatím vypadá hodně kvalitně; při prezentaci na Games Convention v Lipsku předvádějící pomocí hlasu ovládal své jednotky valnou většinu celé bojové mise. Hlasový engine by si měl poradit s různými přízvuky a je schopen pracovat s variabilně skládanými příkazy, například hláškami typu "all tanks, attack" nebo "camera, unit one".

Foto: Hratelně.cz

U dnešních strategií je už celkem běžné, že nabízejí promakaný multiplayer, a End War dokonce přichází i s do jisté míry převratným režimem pro více hráčů. Tedy, pro více; pro stovky, tisíce a desetitisíce hráčů. Tento masově multiplayerový mód ponese název Theatre of War a nabídne perzistentní, nikdy neutuchající světový konflikt, do kterého se jednotliví hráči budou moci kdykoliv a na libovolnou dobu připojit. V tomto režimu se budete moci pustit do některých misí sami, ale na větší akce bude potřeba spolupráce s lidmi z vaší frakce.

Grafické zpracování se všemi next-gen efekty a vychytávkami vypadá úžasně, po technické stránce se opravdu zklamání nebojíme. Do EndWar vůbec vkládáme dost velké naděje: Tom Clancy je zárukou dobrého příběhu, nové tříúrovňové řízení války je také nadějné, a hlasové ovládání, zdá se, funguje velmi dobře. Nemluvě o audiovizuálních hodech. Nedojde-li ke zdržení, dočkáme se během prvního kvartálu roku 2008.

 

Právě se děje

Další zprávy