Majitelé osobních počítačů, konzole PlayStation 2 a handheldu PlayStation Portable museli před časem skousnout nelibý fakt, že se pokračování konvenčního závodního simulátoru dočkají až měsíc po silvestrovském ohňostroji. Neznámý laskavý kurýr s bílým plnovousem nám však o Vánocích před prahem redakce zanechal preview verzi, kterou jsme ihned vyzkoušeli a nutno podotknout, že je opravdu na co se těšit.
Série Test Drive se dlouhá léta plácala v bahně nevýraznosti, čemuž se chtěla uvědomělá společnost Atari velkým obloukem vyhnout s příchodem konzolí nové generace. Vybrala si proto zkušené studio Eden stojící za arkádovými závody V-Rally 3, aby pošpiněnou značku oprášilo a vrátilo jí lesk. Tento tah se v září minulého roku ukázal jako správný, když Test Drive Unlimited zaznamenal značný úspěch na next-gen systému Xbox 360.
Já pojedu doleva a ty rovně
Síla nového pokračovaní tkví především ve volnosti a netradiční koncepci. Tvůrci se totiž rozhodli vydat odlišným směrem než konkurence, a tak na nás čeká namísto propracovaného příběhu obrovský ostrov Oahu, kde hráče neblokují žádné mantinely dějové linie. Havajská svoboda sice slibuje nesčetný potenciál, přesto není v dnešní době napříč závodní škatulkou nikterak neobvyklá, vyniká ovšem díky online kabátku, jemuž sekunduje offline režim. Komu tedy náhodně generovaný pouliční provoz a počítačem řízení soupeři nic neříkají, jistě uvítá možnost rozdat si to s živými závodníky nejen přes internet, ale také v rámci lokálního multiplayeru, na jehož PSP podobě zapracovali programátoři nejvíce.
Je to ve hře
Test Drive Unlimited netradičně začíná v letištní hale, kde si vyberete a pozměníte jednu ze šesti postav, načež si sjedete pro svojí první virtuální herku. Po výchozí koupi se hráči okamžitě otevírá gigantický svět čítající několik tisíc kilometrů čtverečních. Přestože se design prostředí nemůže chlubit nálepkou "pestrý", nabízí ostrov rozličné lokace od velkoměst až po písečné pláže, horské cestičky či rozlehlá údolí. Pro lepší orientací v terénu je k dispozici nepostradatelná GPS mapa s navigací, neboť je pevnina doslova poseta závody, autosalóny a vším možným, co slouží byť v malé míře k umocnění hratelnosti. Velké vzdálenosti si také vyžádaly schopnost přemístit se mezi jednotlivými body automaticky, ovšem jen tehdy, zda-li jste dané místo již někdy v minulosti navštívili, pak je nutné na rozdíl od jiných závodních titulů prozkoumat okolí.
Automobilové salóny a dílny jsou neobvykle rozděleny podle značek, takže se může klidně stát, že se pro tuning svého plecháčka nepříjemně projedete. Vozidel zvučných signatur, jako je Aston Martin, Audi, Ferrari, Ford, Jaguar, Lamborghini, McLaren, Mercedes, Nissan, Saleen, Shelby nebo Volkswagen, je v TDU všehovšudy něco málo pře sto, takže je opravdu z čeho vybírat, a když si do kalkulace připočteme ještě motorky... Se zmíněným upgradovaním to už tak slavné není, rozhodně tedy nepočítejte s listováním v nekonečných seznamech dílů.
S novinkami nepočítejte!
Vývojáři se snaží všechny nedostatky vyžehlit garážemi, domy, oblečením a jinými serepetičkami, jež si můžete pořídit za tvrdě vydělané peníze. Zůstatek na kontě se zredukuje i v případě, že budete ustavičně olizovat kapotou kolemjedoucí auta, což vám všudypřítomní ochránci zákona mile rádi spočítají. Jedna z mála věcí, na kterou se v týmu Eden údajně měli od zářijového vydání Unlimited mrknout, je jízdní model. Výsledkem je ovšem stále stejně nepovedená fyzika, kdy si musíte dlouho zvykat na nepříliš přesvědčivé chovaní vozů a především neposlušných motorek.
Ten je krásný, celý tatínek
V čem bude mezi verzemi vzhledem k totožnému obsahu a plné podpoře online skutečná diference, je grafické zpracování. Už na Xboxu 360 hra vypadala naprosto báječně, nejeden entomolog by si ale neodpustil poznámečku: "máte ve zdrojáku mouchy". Například odrazy, stínování, přehnaný motion blur nebo nepřítomnost obyvatel ostrova může některé detailisty nemile překvapit. Vypíchnout se naopak dají zevrubné modely aut a interiéry, v jejichž útrobách se můžete neomezeně rozhlížet. Po vizuální stránce je na tom PC podobně jako X360tka, což si žádá oběti. Ten, kdo doma nemá procesor tepající na třech giga a grafickou kartu GeForce minimálně sedmičkové řady, si jen stěží vychutná Test Drive Unlimited na plné detaily se zapnutým antialiasingem, anizotropním filtrování a HDR (High Dynamic Range). Mnohem hůře se prezentuje PS2 verze, která si pochopitelně nepodala s výše jmenovanými technologiemi ruku. Na kafe by rozhodně nezašla ani s texturami ve vysokém rozlišení nebo s větší partičkou polygonů. Obdobně nekamarádský je TDU i pro PSP, musíme ovšem brát na vědomí nepřítomnost jakéhokoliv nahrávání ostrova.
Nový Test Drive nabízí obrovské herní vyžití a hodiny závodění s pásem přes hruď. Devizou hry je bezesporu online režim, mimo jiné umožňující sdružovat se v autoklubech, vytvářet vlastní podniky a stejně jako v offline alternativě vydělávat peníze či prodávat své vozy. I když je na první pohled zřejmé, že tvůrci vydání hry odložili na začátek roku 2007 jen proto, aby neupadla v zapomnění díky předvánočnímu launchi konzole PlayStation 3 a Nintendo Wii, přesto je TDU nadějné závodní MMO, na které si budeme muset počkat do února.