Z pohledu redaktorova neexistuje snad zajímavějšího žánru než MMORPG. Tam, kde mainstream scéna hraje mrtvého brouka a raději sází na osvědčené principy, tam online odvážlivci zkouší stále nové věci, aby alespoň trochu nalomili neohroženou pozici Blizzardího krále onlinovek. Co si na nás vymysleli vývojáři z Cheyenne Mountain Entertainment?
Konkrétně oni sami vlastně nic. Za vše vděčí geniálnímu konceptu hvězdné brány, která svým systémem červích děr spolehlivě eliminuje jakoukoli potřebu plynulé návaznosti. Jinými slovy, mají k dispozici zcela neomezenou paletu prostředí, kultury, architektury a dokonce i samotného příběhu. Z toho se dá mnohé vytěžit a my můžeme jen doufat, že to tak mladý (byť velmi ambiciózní) tým, jak se říká, nepohnojí.
Pokud jste zapřísáhlým fandou série, jistě vás nepřekvapí místo započetí příběhu. Cesta našich hrdinů začíná někde v době mezi osmou a devátou sérií nedlouho poté, co se SG týmu podařilo pomocí zázračné krabičky během deseti minut zlikvidovat veškeré zlo galaxie (goa'uldy a replikátory). Ideální čas. Mocnosti se začínají znovu formovat a vy se můžete stát jejími členy už od počátku. Otázkou už je jen na čí se postavíte stranu. Stanou se vašimi vyvolenými lidé (SG týmy), zlí lidé (OpFour), Asgardi nebo snad samotní šiřitelé strachu, falešní bohové Goa'uldi? Výběr je to zajímavý, povolání ještě víc. Hra prý nebude tolik bazírovat na craftingu, tedy výrobě věcí, mnohem důležitější bude bojová a kooperační složka hry. Zahrát si za obchodníka sice možné bude (jmenovitě by toto povolání mělo být dostupné pro hady), ale pravděpodobně půjde o nějakou variaci na jiné povolání. Konkrétně v případě lidí bude po vzoru seriálu na výběr archeolog (specializace: mluvení, cizí jazyky, čtení run atd.), vědec (technický typ, miluje puzzle), komando (sniperka a pasti) a soldier (velení > skupinové buffy, konvenční zbraně). Díky tomu a také zaměření hry na menší skupiny bude možné prožít si doslovně ty samé situace jako v televizi.
Jen si vzpomeňte na některou z mnoha scén, kde O'Neil společně s Teal'cem kosí nepřátele po stovkách, zatímco Samantha s Danielem si někde v úkrytu hrají s neznámým artefaktem na chytráky, aby svými šedými buňkami nakonec všechny zachránili. Pokud se vám takový scénář zamlouvá, pak gratuluji, právě jste kápli na to svoje. Úkoly se mají pohybovat spíše v průzkumných rovinách s technologickými vymoženostmi jako odměnou na konci.
V porovnání s konkurencí bude největšího počtu změn dosahovat asi soubojový systém. Potvory které spolupracují mezi sebou – to mi zní trochu jako rajská hudba. Nicméně, pokusy o něco takového tu byly již v minulosti a vždy to dopadlo nejlépe jako bránění spolubojovníka. Tentokrát bude častokrát důležitější než silná zbraň smysl pro strategii, což bylo dobře ilustrováno v jednom z ingame videí. Skupina hráčů se snažila dostat do tábora Lucianské aliance. Každý postupoval z jiného místa, jiným způsobem. Hráč z videa pak kolem většiny nepřátel prošel neslyšně po špičkách a nakonec zaútočil zezadu na bandu protivníků vylákaných na volné prostranství jiným kolegou. Svou roli sehrály i po okolí poházené trosky a odpadky, které dokáží posloužit jako výborný kryt pro přestřelky v Gears of War stylu. Jestli takhle vypadá hra nové generace, můžete se mnou do budoucna počítat do party.
Všechno dohromady to zní až moc dobře. Jen aby to nedopadlo jako když pejsek s kočičkou vařili dort. Toho se dost možná báli i samotní producenti neinteraktivní předlohy, a tak bude vývojářům za zády stát chlapík, který sem tam usměrní jejich fantazii. Mimo jiné, ve hře se setkáme i s postavami ze seriálu, které budou, světe div se, nadabovány samotnými aktéry.
Slibně zní i přidávání nového obsahu v podobné formě, jako tomu mělo být například u Hellgate London, než se jim sesypala pod rukama jako domeček z karet. To znamená, že jednou za pár týdnů přibudou nové questy, popřípadě itemy, kterých si my, poctivě registrovaní hráči užijeme zadarmo. V předem neurčených časových intervalech nás pak čekají placené datadisky, přičemž název prvního je nasnadě. Pokud hráčská obec dokáže Cheyenne vygenerovat dostatečnou finanční zásobu, bezpodmínečně musí přijít přídavek, který by do hry zahrnul stranu Ori (i když v hraní za ně ani nedoufám) a samozřejmě svět Atlantis, jež by sám o sobě mohl být více než datadiskem.
Za těmi všemi slibnými řečmi se ale jako duch táhne ještě informace ze všech nejúctyhodnější, kterou jsem si jako lahůdku nechal na konec. Takže, pro ty, co to ještě nevědí, Stargate Worlds mají běžet na Unreal 3 enginu, což znamená dokonalou grafiku pro silné kompy a perfektní plynulost pro ty slabší. Vybalancovanost kódu pro hru více hráčů pak do jisté míry zajišťuje kvalitní požitek ze hry hned od začátku a nějaké vychytávání síťového kódu pomocí patchů by se nám tak mělo vyhnout širokým obloukem.
Kdy hra vyjde bohužel není vůbec jasné. Má na kontě už několikero odložení a po přibrání několika nových technologií nemusí být ani konec roku 2008 reálným. Nicméně, možnost participace do Bety již nějakou dobu existuje, což se dá považovat za opěrný bod pro naši nalomenou víru.